Hej,

Vi är i slutfasen av att planera vårt nybygge - en 1-plans villa med ytter-/innerväggar i lättbetong, på ca. 185 kvm. Från vår husbyggare ingår en "mediacentral" med 6st dubbla nätverksuttag, vilka vi kan placera fritt i huset. Fiber finns redo att dra in från gatan där vi ska bygga. Väljer vi bort mediacentralen avgår drygt 16.000 kr från vårt pris för huset.

Min fråga: varför behöver man överhuvudtaget en "mediacentral" eller nätverksuttag när man bygger ett hus 2016? Min idé är att slopa "mediacentralen" och istället be byggaren dra ett tomrör från punkten dit fibern/modemet kommer ligga till där vi ska ha vår TV, stereo etc. (vår stereo kräver nätverkssladd för uppkoppling) Tanken är att där sätta ett trådburet uttag som även dubblar som WiFi-spot (745 kr på Dustin). Sen är tanken att be husbyggaren dra tre andra tomrör till tre olika delar av huset för att i taket där sätta ett tre accesspunkter för WiFi (122m räckvidd och kostar 949 kr på Dustin, vilka då kommer förse hela huset med trådlöst internet.

Om man inte ska ha fast telefoni (vilket väl få personer har nuförtiden), inte någon parabol/antenn eller kabelTV (vi kollar endast på TV via Apple TV/streaming och om vi mot förmodan köper någon TV-tjänst i framtiden kommer den ju anslutas till internet via det trådburna uttaget eller sannolikt WiFi).

Så, igen, varför behöver man nätverksuttag i sitt hus egentligen? Är väl bättre bara se till att det finns väldigt bra WiFi över hela huset, eller har jag missat något? Det finns väl inte särskilt många produkter man kommer vilja/behöva koppla in med sladd i nätverksuttag framöver? (förutsatt att man har snabbt WiFi i hela huset)

/Fredrik
 
En anledning till det som jag kan se är just TV. Vi kör våran TV över Wifi i dagsläget och jag kan väl säga som så att det inte är helt smärtfritt då täckningen har en tendens till att försvinna ibland. Jag tror att det är ett problem som man kan eliminera genom att köra kabel.

Men kort och gott så är alltid trådburet stabilare än luftburet :)
 
Hmm, men beror ju som sagt på vilken hastighet/täckning du har på ditt trådlösa. Se man bara till att det trådlösa är stabilt & snabbt så.

Som jag skrev ovan är det just i TV/Stereorummet vi ska ha ett trådburet uttag, men i övrigt - varför detta mediauttag?? :)
 
Smaksak absolut!

Har faktiskt haft problem med trådlöst både i vårat nuvarande hus men även i våran förra lägenhet, olika hastighet, olika leverantörer och olika modem men samma problem :)
 
peternicklas
För att du kommer att ångre dig om du väljer bort det. Jag håller på för fullt att dra nätverkskablar i vårt hus bara för att slippa WiFi. Fungerar bra till telefoner och möjligtvis surfplattor men inte mer. Dator ska ha kabel. Du har något som heter grannar och de stör ditt WiFi och du stör deras. Man slipper detta med kabel. Skulle jag bygga nytt hus idag så hade jag nog dragit både fiber och nätverkskablar till samtliga rum.
 
  • Gilla
ThomasLöfqvist och 5 till
  • Laddar…
Du besvarade ju din fråga själv? Du behöver ju minst 3 uttag för accesspunkter? Du behöver en switch och då går ett uttag till och säkert en NAS någonstans? Men i övrigt har vi mest dragit för TV och enheter med POE, typ en kabel till varje dörr förberett för någon typ av förberedelse för fjärröppning (över IP). Brände av 24 cirka 30 uttag på ett hus och garage och många används för att avlasta wi-fi! Kör med unifi switch och 3 ap:s. Fungerar skitbra trots att vi har 30 mbit på 4g...
 
Redigerat:
S
Mediacentralen behövs för att göra nätverksinstallationen snygg, däremot vet jag av erfarenhet att de mediacentraler som finns på marknaden är fullkomligt idiotiskt konstruerade, jag föredrar att ha ett tom kapsling istället för det som kallas för mediacentral, det absolut värsta exemplet jag har är mediacentralen som sattes till en kund och när vi sen skulle leverera fiber så fick varken CPE:n eller kundens router plats i "hyllorna" i mediaskåpet, jag föreslog att han tog en plåtsax och klippte skåpet helt rent förutom RJ45 uttagen som satt på ett bra ställe.

Att välja bort nätverkskabel helt i nybygge är för mig helt obegripligt, jag drar kabel till ALLT förutom mobiler, jag har kabel till laptopens normala placering, sen kör jag trådlöst om jag behöver den nån annan stans, men att köra wifi på stationära enheter är bara dumt. Jag har 4xrj45 per sovrum, 2 st på varje sida av rummen där det kan tänkas möbleras med skrivbord.
 
Kanske känns att som att vrida tillbaks tiden när man funderar på att installera nätverk via kabel men faktum är att jag tror stenhårt på kabel. Som tidigare nämnts mobil och surfplattor via wifi men stationär dator, spelkonsol, fiber tv, stereo osv fungerar så mycket med problemfritt om du kör kabel. Framtidens tv?
 
Nästan all vår teknik kräver mer och mer bandbredd, dessutom blir de uppkopplade enheterna fler. Med rör för nätverk i huset är man framtidssäkrad.
Ta bara att det snart finns en ultra hd tv i varje sovrum och i vardagsrummet.
 
peternicklas
En annan fråga är ju hurvida det är bra att gå omkring i all strålning som t.ex. WiFi utsätter oss för?
 
peternicklas
Smart lösning dock så går det bara i 2,4 bandet, skulle varit trevligt om det funkade i 5 bandet.
 
Peternicklas: kan du kort förklara skillnaden för mig? Inte så insatt :) Varför behöver man "5"?
 
peternicklas
WiFi går i dag över 2 olika frekvenser 2.4 Mhz och 5 Mhz. 2.4 är den gamla standarden vilken är långsammare är 5 Mhz. Tror även att 5 Mhz inste stör lika lätt av omkringliggande signaler. Sök i Wiki, där står det mer. Flertalet av ny utrustning klarar båda banden.
 
Hoppas du inte blir tvingat att sälja huset en vacker dag till en dum jävel som mig som bara vill ha kabel och tittar på fri TV utan någon abonnemang utan med egna antenner. Då krävs det tomrör överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.