Hej!
Jag behöver er hjälp. Det är dags att göra något åt ventilationen på övervåningen. Huset är 100 år gammalt och övervåningen, där åtgärd skall genomföras, består av följande:
- Stort allrum med 4.5 m takhöjd
- Två sovrum med 2.7 m takhöjd
- Toalett med dusch i anslutning till allrummet
Övrigt: Bergvärmeuppvärmning med radiatorer på övervåningen. Ventilation: självdrag.

Idagsläget finns ingen ventilation på övervåningen och detta skall alltså åtgärdas. Jag har förstått att man, rent generellt, skall ha frånluft i duschen och tilluft i andra änden av våningen. I detta fall sovrummen.

Den fråga jag skulle vilja ha er hjälp med är hur jag gör med allrummet. Blir det problem med att ha frånluft i duschen då luften lär vara som varmast och potentiellt också som fuktigast högst upp i huset dvs på i taket på allrummet (fukt från undervåning)? Skall jag ha två ställen för frånluft (toalett/dusch och högst upp i allrummet).

Tacksam för råd och erfarenheter!
Jonas
 
ordentligt sug i våtutrymmen inte i allrummet.och.ett 100 år gammalt hus tilluftar sig som regel självt.
 
Frugan har planer på att vi ska ha öppet till nock och rum på vardera sidorna av vår skånelänga som är 20 meter lång.

jag kommer att ha ett ftx aggregat till ventilationen. Var drar man ventilationsrören från ena sidan till den andra när det är öppet till nock? I min värd finns ingen direkt kattvind att dra rören i. Hur löser man det?
 
Hur löste du det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.