Jag skall montera en paxfläkt i mitt nyrenoverade badrum, det blir en utan kallras skydd, då jag har självdrag.

Mitt problem är att fläkten bygger 100 mm i diam, medans kanalen som löper upp genom taket är ca. 110 mm i diam. och sedan blir fyrkantig.

Jag har köpt ett förlängningsrör till Pax fläkten då jag kommer att regla ner innertaket för att rymma inbyggda spottar ca. 9 cm.

Behöver det vara helt tätt mellan förlängningsröret och den befintliga kanalen på sidorna eller spelar det ingen roll att det är ett glapp på ca. 10 mm i diam.

Tänkte mest på risken för fukt åter rinning ner i nya innertaket?!
Förslag på fackmanna mässiga lösningar emottages med tacksamhet :)
 
Min erfarenhet av badrumsventilation med fläkt är,
att det ska "ut så fort som möjligt ur huset", då den frånluften är extremt fuktmättad efter en dusch. Mao det räcker med några graders temperaturskillnad för att fukten ska kondensera. Ska du ansluta till befintlig imkanal? Den skarv du beskriver bör i alla fall vara helt tät. Då det bara skiljer 10 mm föreslår jag att du stoppar det lilla röret i det stora, och lindar bred vulktejp runt, Clas Ohlson har 80 mm bred sådan.
Om det större röret slutar där taket är, så du inte kommer åt att göra så, föreslår jag att du lindar på 100mm-röret ett antal varv, och sedan pressar in det i kanalen. Åldersbeständigheten hos vulktejp verkar vara god, jag har sett intakta vulkningar som varit utomhus i 10 år. Och utan sol, väder och vind borde det inte vara nåt problem.
 
Tack för svaret.
Jag löste det enligt följande.

Tog ett förlängningsrör till paxen och värmde i den ände som skall gå upp i kanalen för att få det lite mer fyrkantigt, sedan när jag fått en hyfsad passform mot kanalen så monterade jag röret och fixerade samt tätade detta med våtrums silikon, det bör ju hålla hyfsat länge också.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.