Vet inte om detta är rätt tråd att lägga det i men jag hittade ingen mer passade.

Vi köpte ett hus i inner staden ifrån 1902 och det är byggt i tomtgränsen (troligen varit två parhus en gång i tiden) När vi flyttade in hade vår granne lagt upp jord och planterat stora träd intill huset. Vilket vi påpekade att det inte är ok och att det skulle bort. Vilket VI fick tillåtelse att göra. Sedan dess har det varit ett rent helvete att ha med honom att göra. Eftersom vårt hus är så gammalt så finns där ingen fungerade dränering. Vi vill dränera vår fastighet men han tvärvägrar oss tillstånd att gå in så vi har fått vända oss till lantmäteriet. Nu för någon vecka sen så fick vår granne redan på att vi höll på att skaffa ett official servitut och började plantera Buskar och träd intill vår vägg. Fast vi har påpekat att det är extremet oönskat för röterna förstör vår grund och all bevattning gör att vi har vatten i källaren konstant.

Får man verkligen plantera hur som helst ??? Är där inga regleringar när man har boningshuset i tomtgränsen?

Vad gäller vid servitutet ? kan man kräva att där t.e.x. bara får finnas gräns på den biten mark servitutet inkluderar??????

DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det han planterat? Är det thujorna du menar så står ju inte dom intill väggen vad man kan se på bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Benny Losell skrev:
När vi flyttade in hade vår granne lagt upp jord och planterat stora träd intill huset. Vilket vi påpekade att det inte är ok och att det skulle bort.
Om du som nyinflyttad har uttryckt dig på samma sätt till din granne såsom du skriver i citerad mening, dvs kommenderat honom om vad han ska göra på hans egen tomt hade jag också blivit förbannad. Jag hade tvärvägrat ta bort något och bett er fara o flyga..... ;)

Han har all rätt att göra vad han vill på sin tomt och i ett sådant fall så ger man inte order utan försöker få tillåtelse. Sunt förnuft helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
K
Jag håller med föregående om att ni måste komma överens på ett trevligt sätt. Han har gjort en uppoffring genom att ta bort jord och stora träd. Tujorna står på bra avstånd från ert hus. Fundera nu på vad du kan göra för honom istället.
 
Vet ej vad det är han planterat. Men där är träd närmst huset. Varje gång han vattnar så rinner det in genom källar väggen.

Bra då kommer jag hem till dej och lägga 25ton jord på din hus vägg och planterar träd där så ska vi se hur du reagerar.

Förutom att det förstört hela väggen på huset så har jag fått lägga ca 70 tusen på att göra vid insidan (bytat all el,gips reglar rubbet) p.g.a detta.

Du får hemskt gärna försöka komma och tala med honom om du nu är så duktig för jag kan garantera dej att vi försökt med allt. *********** Redigerat av moderator ***********

Bara för att förtydliga så vårt första samtal någonsin när vi flyttade in var

Jag- Hej vi är era nya granner, trevligt att träffas
Grannen- Jag har inget att säga såna som er.......

Slut på all kommunikation........Så snälla.....hur hade ni fört er mot en varelse som bemöter framtida grannar på detta sätt???
 
Redigerat av moderator:
Vet ni att det är husväggen som är tomtgränsen?
Finns det inga servitut eller liknande?
När vi hade garage i "tomtgränsen" så visade det sig att vi ägde 4 meter in på grannens trädgård men det låg ett servitut som gav honom rätten att bruka det som sin trädgård.

Det är ju klart att grannen inte bör ha rätt att vattna mot er husvägg så pass att det rinner in i källaren.
 
Till Kallebo.

Ska förtydliga. VI fick ta bort jorden genom att vi själva fick bekosta fort körning av jord,träd,buskar och allt annat bråte. Och det var efter att vi hade kollat upp att han gjort sig skyldig till ett lagbrott.,

Annars bad han oss dra åt helvete varje gång vi försökte tala med honom eller hans fru
 
K
Okej, det lät inte så från början, men i vilket fall så ser det ju ut som att han lämnat en meter mark intill ert hus orörd. Ni får väl be att byta ut jorden närmast er källarvägg mot något dränerande material. Kan/får ni inte komma in med en grävmaskin så försök iaf att gräva ur och lägga porothermskivor längs väggen på grannsidan, när ni sedan gör en ordentlig dränering på er egen tomt borde problemet i källare lösas
 
Thujor har ett väldigt grunt och samlat rotsystem som sällan hittar ner till avlopp eller dränering. Om grunden inte klarar thujor som står en bra bit ifrån huset så är det nog andra saker ni ska ta hand om för då har ni problem med en dålig grund och inte med thujorna.
 
Redigerat av moderator:
peternicklas
Problemet för dig är vä hur du ska kunna få renoverat din husvägg? Dränering, isolering av något slag eller platonmatta. Om tomtgränsen sammanfaller med husväggen så är det ett problem. Borde finna lösningar för detta då alla radhus har denna typ av problem.
 
Jag har raderat otrevliga inlägg i den här tråden. Diskutera sakligt och hjälp till om du kan är det som gäller.
 
T
I första inlägget skriver du att ni "...fick tillåtelse..." att ta bort jord och träd. Nu skriver du att att det var för att han begick lagbrott. Vilken lag hänvisade ni till initialt, och varför kan ni inte nyttja den igen då han återplanterar?

I tillägg, vid en husvisning så ingår varken besiktning eller visning av grannar. Dock borde ni ha sett att det var planterat och existerade träd precis vid ert hus. I och med att träden verkar vara relativt gamla så kan man anta att er granne varit nöjd med situationen under lång tid. För mig blir det då naturligt att vara väldigt diplomatisk i hur man hanterar att förändra den situationen, där nomenklatur som rövhål enligt mig lätt ger motsatt effekt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.