Jag och sambon köpte oss ett hus i höstas och har vart igång inomhus hela vintern och ahr inte ens sett trädgården då det legat snö nästan hela tiden.

Nu är det ju så att trädgården behöver en rejäl genomgång och jag tänkte att det är lika bra att suga tag i det direkt första året så att man kan komma på rätt köl med det hela.

Nuläget:

Rabatter på framsida och ena kortsidan
Gräsmatta = Mossmatta
7-8 fruktträd av varierande sort vildvuxna
4 st 10meters granar
1 Björk + 1 Lind
13-14 olika buskar
2 sneda plattgångar
1 st häck av okänt märke
1 st häck till av okänt märke (mer som buskar i rad)
Hallonbuskar, vinbärsbuskar och någon typ granbuske.

Detta ramas in av inte mindre än 18st björkar i varierande storlekar.

Detta är en uns i överkant för min smak.

Våra funderingar i nuläget ligger i att riva bort rabatterna och så gräs samt lägga en rad med plattor intill huset som man kan stödja gräsklipparen på.

Fruktträden skall beskäras delvis och sedan skall vi se vilka vi skall ha kvar beroende på frukt och smak osv.

Mestadelen av alla buskar kommer att rivas upp.

Gräsmattan skall åtgärdas dvs. mossrivas eller liknande.

Nu till frågorna:

1. Hur kommer man tilreda med gräsmattan? Kalka, gödlsa, mossriva. Vilken ordning och vilka maskiner?

2. De befintliga plattläggninge är lite krokig så här efter vinter. Hur åtgärdar man? Plattorna är fyrkantiga standardstorlek typ 50x50 i dansk sjösten. Behöver jag göra om och padda alltihop eller kan det räcka med att lyfta bort, tvätta och så räta med rätplanka och lägga tillbaka eller hur går jag tillväga?

3. När man tar bort ett träd eller en buske, hur reparerar man då skadan för att få så liten sättning som möjligt till året efter. Bara till att packa, packa och åter packa fyllnadsjorden eller vad?

4. Allmänna åsikter förslag och funderingar?

Vad jag vill uppnå i slutändan är en lättskött trädgård där insatserna i stort sett inskränker sig till gräsklippning, trimmning, häckklippning och möjligen lite till.

Jag är inte det minsa intresserad av att ligga och påta i jorden för att se någon stackars amarylis blomma eller liknande utan stilrent, enkelt och lättskött.
 
;) Oh, har du inte förtagit dig när det gäller husets invändiga problem ;D ;D ;D

Jag skulle ändå råda dig till att simma lugnt detta första år, när det gäller trädgården. Jag kan förstå att det kryper i fingrarna på dig - men låt hus/trädgård landa i era sinnen innan ni sätter igång något drastiskt. Den dåliga plattsättningen tex - ligger den för det första rätt i trädgården? Det kan vara vettigt att trampa på den en säsong - det är mycket möjligt att ni under de två närmaste säsongerna upptäcker att den kanske ska placeras annorlunda. Du har redan markmaterialet och det är gott - men jag misstänker att du får gräva upp och lägga om rubbet från början om den inte ligger bra nu.

Rabatterna kan du med gott samvete lägga igen - men det kanske tom är värt att "sälja plantorna på rot" - det beror på hur gammal trädgården är.

Beroende på hur stor och gammal trädgården är, är inte björk det bästa för gräsmattor. Men björk kan också göra mycket för miljön och även gran. Låt de stå detta år. Bo in er i trädgården, unna er tid i trädgårdsfåtöljen och känn efter vad som är bra. Gräv inte upp i onödan första året! Håll undan på miniminivå och planera - gärna i en (framtida!) mysig trädgårdshörna med ölglaset i handen ... ;)
 
Fråga 1, gräsmattan:
Mossriv först men inte förrän den har hunnit torka upp litet efter vintern.
(En del avråder helt från mossrivning p g a att man hjälper mossan att sprida sig genom att små bitar far runt men det är ju inget problem ifall ni redan har mossa överallt.)
Toppdressa sedan. I samband med det kan ni, om det finns nästan helt bara fläckar efter mossrivning, så nytt gräs på dessa. Följ vanliga råd om vattning efter sådd etc.
Gå sedan över till "normaldrift" med regelbundning kalkning och gödsling, antingen var för sig (i så fall ska det gå några veckor efter kalkning innan man gödslar) eller med ett gödsel som också innehåller kalk t ex Algomin. Följ gödselförpackningens anvisningar om hur ofta och hur mycket man gödslar.

Var medveten om att det är svårt att vinna snabba och varaktiga segrar mot mossa. Även om du river bort allt du ser så kommer mossan tillbaka om livsbetingelserna är bättre för mossa än för gräs. Regelbunden men inte för kort klippning och att regelbundet ge ett bra gödsel gynnar gräsets tillväxt mer än mossans och då får du gradvis mer gräs och mindre mossa i mattan. Men sannolikt blir du aldrig helt av med mossan, särskilt inte i mörka lägen.
Anmärkning om kalk: En del tror att det är som gift för mossan. Sanningen är att för mossa gör kalk varken till eller ifrån, men gräs gynnas av kalk, så vad man gör med kalkning är helt enkelt att förskjuta konkurrenslägret till gräsets förmån.

Fråga 2, plattgångarna: Antagligen bäst att ta upp plattorna och justera översta skiktet under dem. Ta hem ett par säckar grov sand så du har att fylla upp med om det behövs extra någonstans. Om det inte har blivit alldeles vansinningt skevt är det väl inte så djupgående justeringar du behöver göra och i så fall behöver du knappast padda, bara vattna litet lätt på sättsanden och packa till med något slags handstamp. Kör rätplankan en extra gång efter det, lägg plattorna, sopa ned sand i skarvarna.

Fråga 3, fylla hål efter träd och buskar: Jag tolkar det som att du vill ha gräs där busken/trädet stått och vill ha så plant som möjligt jämfört med omgivande befintlig matta. Det kan vara svårt att åstadkomma genast. Som du tydligen är medveten om brukar ny jord sjunka ihop över vintern men om man packar den väldigt hårt kan det lika gärna bli så att den sväller och stiger av uppfrysningen i stället. Så det är svårt att veta vad som är lagom packat. Enda riktigt säkra sättet är att ta bort träd/buske, fylla, låta en vinter gå, efterjustera och sedan så gräs.
Ett alternativt sätt är att fylla och så på nu på våren, låta gräset ta sig över sommaren och sedan efterjustera nästa år. Etablerad gräsmatta tål att få ett par cm jord på sig, så man kan kratta ut jord i gräset, låta det gå ett par månader, fylla på ett par cm till om det behövs o s v.

Fråga 4, övriga funderingar:
a) Strukturen totalt
Om jag förstår dig rätt vill ni ta bort rabatter, buskar och en del träd för att få det mer lättskött och även mindre vildvuxet och mer strukturerat.
Helt okej. Det är i o f s inte säkert ni för den skull får en trädgård som kräver mindre arbetsinsats totalt. Gräsmatta är bland det mest arbetskrävande som finns i en trädgård, särskilt om man vill att den ska vara jämn och fin med ett minimum av mossa och ogräs. En etablerad perennrabatt, tätt planterad med väl valda sorter m h t läge och jordmån, kräver å andra sidan nästan inget jobb alls, bara en lätt ogräsrensning på våren och ett par gödselgivor per år. Men det låter som att du tycker att det är öken att påta i jorden om än aldrig så sällan och i så fall är det klart att rabatterna ska bort.

Det ni får kvar blir då en stor gräsmatta + några fruktträd + ett fåtal andra buskar och träd. Och så häck efter ett par sidor. Det finns en risk att det kan se lite kalt och tråkigt ut när det är klart. Då kan prydnadsbuskar vara ett ganska lättskött sätt att fylla ut och få litet mer liv, helst i form av ett fåtal sammanhållna buskage, så blir det mer strukturerat och mindre gräsklipparslalom. Välj sorter med annan blomningstid än fruktträdens. Kontrastera gärna sorter med t ex olika bladfärg och -form inom samma buskage, men inte för många sorter och bara om buskaget är tillräckligt stort för att rymma minst ett par - tre ex av varje stort.

Angående fruktträden: Hyr in hjälp med beskärningen om ni inte har väldigt stor lust att lägga en massa tid på att ta reda på hur det ska gå till + själva genomförandet. Fruktträd som har blivit felaktigt beskurna blir lättare sjuka, kan ge nästan obefintlig blomning och frukt och tar åratal att komma till rätta med.
 
hmm... Ok

Då skall vi se.

Först innomhus. Vi har renoverat köket och håller nu på med att isolera två krypvindar för att få förvaringsutrymme samt totalrenovering av sovrummet mellan krypvindarna. Även hallen utanför med framtagning av en murstock under tapeten samt en "lilltoa" och en gå-in-garderob.

Vi är väldigt nöjda med huset som det är så någon boin period tror jag inte behövs då vi inte vill flytta några väggar eller så utan bara förnya oss.

Nu då. Till trädgården.

Som du säger så är det nog klokt att inte göra för mycket.

Men mossriva känns som värt för det ser hemskt ut.

Rikta plattorna skall göras men då gör vi bara den lätta varianten samt tvättar dom för dom är fulla med mossa.

Trädena får vara och se vad som kommer på dom.

Björkarna står "utanför" tomten eller precis i utkanten och runtom är det ca 1,5m lägre och sankt så dom kan ju fungera som "dränering". Tar man ner dom så kanske källaren blir fuktig istället?

Granarna åker iaf. 2 av 4. och rabatterna ryker samt klängrosorna.

Hur går man tillväga för att börja om med en gräsmatta?
 
Hej. Ang mossa i gräsmattan. Huset som vi flyttade till i maj förra året hade en så kallad mossmatta :) Min svåger som är trädgårdsanläggare hällde på algomin över hela gräsmattan både på våren och hösten och innan snön kom så var det inte så mycket mossa kvar :) Lite smidigare än att riva upp all mossa och behöva så nytt gräs.
 
Beppo skrev:
Björkarna står "utanför" tomten eller precis i utkanten och runtom är det ca 1,5m lägre och sankt så dom kan ju fungera som "dränering". Tar man ner dom så kanske källaren blir fuktig istället?
Gräsmattan kan i alla fall bli blötare om ni tar bort björkarna. Om ni märker i sommar att gräsmattan är alldeles för torr nära björkarna kan det vara idé att ta bort dem av den anledningen.

Om jag får säga min åsikt så tycker jag att ni ska låta rabatterna blomma en gång innan ni bestämmer er för att ta bort dem. De kanske inte är så svårskötta som ni tror? I vår trädgård är rabatterna mycket lättare att sköta än gräsmattan i alla fall... Gräsmattan behöver klippas, men inte rabatterna. De sköter sig själva och är så fulla med perenner att ogräset inte får plats. I år ska jag anlägga fler rabatter för att slippa klippa så mycket gräs ;)
 
Det går bra att ha ordentliga rabatter utan att behöva rensa så mycket. Nu är det ju inte jag som sköter våra rabatter, det gör min kära hustru som också kan alla latinska namnen på växterna, men så mycket har jag snappat upp att rabatter ska täckas med växter.
Blanda marktäckande med andra sorter. Ju mer i rabatten desto mindre att rensa.

Resten av trädgården ska ni som tidigare "talare" sagt vänta med. Det tar tid att veta hur man vill ha det. Växter, gångar och annat kanske inte ligger som man vill ha det eller som man rör sig i trädgården.

Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.