A
japp 70C grytläge normaltemperatur
med lampan släckt 60C och ekonomitemperatur
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Hej! Vi har exakt samma fel, men när jag torkat torrt försvinner inte felkoden, måste man göra någon återställning oxå? Naturligtvis kommer det ut lite vatten i den trasiga slangsnutten, men det borde ju inte trigga felmeddelandet direkt. Disktrasade bort en liter eller två först.

Tommy Walfridson
 
A
Nej ingen återställning
den trasiga slangsnutten medför en i stort sätt omedelbar översvämning.
brukar bli vatten på motor och element jfb löser, säkring löser mm.

i ditt fall kan det kommit in vatten i brytaren för överfyllnadskyddet,
ta bort den och kolla samt inte minst lukta...

frigoliten kan också torkat fast i ett övre läge.
 
Hej igen!

(Nu egna kontot)

Hittade överfyllningsskyddet, det verkar fortfarande ligga lite högt, räcker det att det torkar eller måste jag byta det oxå och tar man isf bara brutalt ut det? Sitter ju lite avigt till så börja plocka bort pump etc är knappast aktuellt

Cylinda ska ha ca 1600kr för bytet, då byter jag hellre bort min 12år gamla maskin :-/

MalinW skrev:
Hej! Vi har exakt samma fel, men när jag torkat torrt försvinner inte felkoden, måste man göra någon återställning oxå? Naturligtvis kommer det ut lite vatten i den trasiga slangsnutten, men det borde ju inte trigga felmeddelandet direkt. Disktrasade bort en liter eller två först.

Tommy Walfridson
 
A
Torka först
Din maskin är värd att kosta på betydligt mer än 1600.-
En ny med samma kvalitet ligger väl på en si så där 7000-8000.-
 
Tusen tack electroluxaren, såg konstigt nog inte ditt svar i morse.

Beställt slang + klämmor 132kr + själva brytaren till överfyllningsskyddet 132kr + frakt etc 50kr, får väl det på tisdag eller så, så hoppas vi att det funkar. Det finns alltså inget som sväller av vätan på frigolitkroppen, som jag läst om, om andra maskiner, dvs frigolitkroppen är bara en död klump som just flyter?
 
A
Japp en död osvullen klump...
 
Tusen tack Electroluxaren. FIxade min diskmaskin i torsdags, var väldigt stökigt med brytaren till överfyllningsskyddet. Fick bort den när jag hittade hålet framifrån att peta igenom. Den var bränd! Att få dit den nya var väldigt, väldigt svårt, lyckades till slut efter att jag silvertejpade fast en vinklad insexnyckel på högerhandens pekfingret och petade/drog med den. Att byta slangen var rena barnleken, tog bara en kvart eller så. Kom åt utmärkt med en hovtång och klämde åt "slangklämmorna"

Nu funkar den kanske 12 år till, vem vet :)
 
A
bra
och den fungerar säkert i 12 år till..nästan
 
Börjat läcka precis bredvid slangen jag bytte, se foto. Har jag vridit till något när jag monterade slangen, eller har plasten spruckit?

Tommy
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Tyvärr verkar det vara själva spolarmsväxlaren.
Vanligt på maskiner med dessa.
Enkelt att byta men delen kostar lite och risken är att kretskortet fått sig en smäll
 
OK, tack Electroluxaren!

Klarade inte fullt 12 år till, men väl en knapp månad :p

Bra att jag bara la ut 315kr & inte 2000kr som Cylindaservice säkert skulle kostat
 
A
har man börjat reparera är det bara att fortsätta...
315.- låter dyrt då det kostar 110 i listan

är du pysslig kan du ta bort växlaren och ta i sär den inget svårt
kanske hitta några passande o-ringar att byta ut
för det en axeltätning som läcker
eller ta bort växlaren och ersätta den med en adapter som inte är lika dyr(sitter på de enklare maskinerna)
 
Många tack electroluxaren. Tack vare dina utmärkta råd lyckades jag byta spolarmsväxlarem på vår DM55 från 2008. Förargligt nog var den tillverkad före vecka 38 så jag fick köpa det dyrare kittet för 1300kr.
Felet visade sig vara att skivan i växlaren var så anfrätt och spröd att axeln gått av och skivan fastnat framför utloppet till nedre armen. I efterhand ser jag att jag hade kunnat snabbfixa det genom att sticka ner en mejsel och krossa skivan. De gamla delarna är inte slängda än om någon skulle vilja ha dem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Väcker liv i tråden igen, eftersom felkoden är samma F2 på en Cylinda DM560.

Inte min diskmaskin men hjälper en vän.

Har skruvat bort bakluckan och ser följande:
Insida av diskmaskin med fokus på mekaniska delar och flottör vid felkoden F2, inga synliga läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får felmeddelandet efter några minuter av programmet.
Ser inte att det läcker från några slangar.
Har lyft flåttören och den ligger under givaren som klickar när jag lyfter flåttören.
De ska rensa avloppet i eftermiddag, för att se om det hjälper.
Några andra ideer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.