Betula_Pendula skrev:
Eftersom det bara är målning ni skall göra och det bara är en vägg så sulle jag inte bråka för grannfridens skull (Om föreningen säger nej) utan skulle använda en stege och en fallskyddssele med motvikt. Då blir arbetet säkert och en vägg tar inte mer än en dag max två att måla.
Om man bara ska måla kanske, men ska man tvätta, skrapa, måla och måla tar det betydligt längre tid. Man får ju dessutom räkna in all spilltid som går åt att gå ner och upp på stegen. Själv körde jag med stege på nedre halvan av huset, hyrde en lift i 24 timmar till över delen, falu rödfärg, så det var sopa och måla som gällde. Byggställning kan tyckas lite overkill för målning, men stege är definitivt jäkligt jobbigt, och även det knepigt med träden ivägen, och en vanlig lift går ju absolut inte, vare sig träden är borta eller inte, då grannen uppenbarligen vill ha så lite intrång som möjligt.

Att be styrelsen om lov anser jag inte är att bråka, tvärtom.
Liftvarianten på bilden känns inte som något man vare sig kör eller manöverar själv i första taget? Krävs väl lite högre körkortsbehörighet än vanligt bilkörkort gissar jag? Och då drar kostnaderna iväg rätt snabbt.
 
Marre666 skrev:
Ett annat alternativ är en billift mod större med vikbomslift.😀
[bild]
Det där ser dyrt ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
och lutar dom in mot ditt hus så kan du ju vänta med underhållet tills dess att grenarna piskar sönder din fasad eller tills höststormen gör att det faller mot ditt hus då blir ju föreningen som äger träden skyldig att betala för reparation och du får underhållet fixat gratis men med viss fördröjning.
Nej men allvarligt talat q-märkt hus så borde kommun och länsstyrelse stå på din sida och som sagt träden kommer inledningsvis (om ingen beskär dom) att piska mot din fasad/ditt tak och då blir föreningen skyldiga att åtgärda dom skador träden som föreningen har ansvar för har gjort.
Förr eller senare så kommer dom att blåsa omkull i en höststorm eller börja dö och murkna upp och lutar dom mot ditt hus så är det ganska sannolikt att dom i slutändan faller mot ditt hus.och då blir det dyrt för föreningen.
Men som så många säger prata med ordförande/förvaltare och berätta vad du måste göra och försök få en samförståndslösning.
Som alltid se till att få det protokollfört att ha det på papper brukar vara bra även om det är högsta samförstånd när man får det muntligt så kan det ju hända att den som lovat flyttar, glömmer eller dör innan åtgärden är utförd och då är det bra med konkreta bevis på papper.
Föreningen kommer ju att ha en lättare och billigare åtgärd ju tidigare dom plockar ner träden och dessutom kommer dom att ha färre grenar och löv att sopa/kratta bort på sin sida.
Det kanske finns folk i styrelsen som har tänkt på träden och också vill ha bort dom men då det inte är akut för deras del så kanske dom behöver dig som katalysator för att få tummen ur.
Ibland blir man förvånad hur många resonabla och vettiga människor det finns här i världen.
God grannsämja är mycket värt så börja diplomatiskt och se hur det går innan du tar fram det tunga artilleriet.
 
Eld skrev:
Det där ser dyrt ut.
Jepp, svindyrt...cirka 2200:- i timmen, inte det optimala alternativet kan man säga, men ändå ett alternativ 😁 stege eller ställning är det som gäller här, bara dom får ok från grannen ä!
 
Anna_H skrev:
Anledningen till att be om ett styrelsebeslut på vad som är okej att göra och vem som ska göra vad är ju just att en medlem har motsatt sig röjning av slyn. Har själv suttit i samfällighetsstyrelse med liknande frågor och griniga medlemmar, så jag vet vilken nytta ett officiellt papper med en giltig underskrift kan göra. Då slipper TS ta diskussionen med grannen själv, utan kan hänvisa till styrelsen som får medla.
Jag har också suttit i styrelsen för en BRF, och om jag vid tiden för detta skulle blivit tillfrågan av en granna om det var ok i fall, hen tog ner lite av "vårt" sly, som hindrade hennom från att måla sitt hus så skulle jag bara sagt -Javisst, kul att du ska måla om huset :)

Sedan skulle jag lyft frågan på nästa styrelsemöte, och fått ett ja, och så hade det varit ur världen.

Om jag, som styrelsemedlem, hade blivit kallad till ett möte, på grund av att vi ska diskutera huruvida det är ok för grannen att ta bort lite av vårt sly, som hänger mot grannens hus, och hindrar hemmon från att måla om sitt hus, så skulle jag tro att den som kallar till ett sådant möte inte är riktigt klok :banghead:
 
Redigerat:
Orsaken var ju att den person som har bostadsrätten som björkarna står vid sagt nej. Då kan det bli strul om man inte har klara papper.
 
Om föreningens ordförande föreslår TS ett möte med hela styrelsen så är det ju upp till hen....Men jag tycker inte att TS ska föreslå detta. Det borde räcka med ett "-Ok" från ordförande och sedan är det bara att ta bort slyn.

Om det nu är så att det sedan blir inre strider i föreningen om att ordflöde har ägnat sig åt egenmäktigt förfarande eller så, på grund av lite sly. Ja då så säger jag, stackars människor. Men det är inte TS:s problem.

Att be vänligt ordföranden om lov, och se vad hen säger är vad jag skulle ha gjort.
 
Poängen här var väl att få ett skriftligt formellt ok som inte kan ifrågasättas så att TS inte råkar illa ut
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Träd har man i skogen och inte på villatomter för att j-vlas med grannarna. Och den där slyn som växer bredvid björken är också snart träd. Fattar inte hur dum man kan vara. Mer motorsågar åt folket!
 
  • Gilla
Johey och 2 till
  • Laddar…
Åttioettan skrev:
Poängen här var väl att få ett skriftligt formellt ok som inte kan ifrågasättas så att TS inte råkar illa ut
Javisst, men jag har svårt att tro att man behöver sitta i ett möte med en hel styrelse för att få det. Man behöver ju inte föreslå att göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Men om BRF:en vill ordna ett sådant möte över lite björksly så är det deras problem.

Känns för övrigt som att hela Sverige håller på att växa igen, därför att det finns sly överallt som ingen vågar, har råd att eller orkar röra.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Javisst, men jag har svårt att tro att man behöver sitta i ett möte med en hel styrelse för att få det. Man behöver ju inte föreslå att göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Men om BRF:en vill ordna ett sådant möte över lite björksly så är det deras problem.

Känns för övrigt som att hela Sverige håller på att växa igen, därför att det finns sly överallt som ingen vågar, har råd att eller orkar röra.
Att vara med på möte själv är inget jag förespråkar annat än om det underlättar att man är där och förtydligar vad det är som ska göras. Annars duger en vanlig hederlig skrivelse gott. Som ordförande under ett par år släppte jag in icke-styrelse-folk till styrelsemöten vid endast 2 tillfällen då det ansågs relevant däremot hade vi möten med jämna mellanrum med olika intressenter (exempelvis förhandling med Hyresgästföreningen) i olika frågor men då oftast minst 2 styrelsemedlemmar med för att stötta varandra och säkerställa opartiskhet samt att ingen information missades på vägen. Inför de mötena var det glasklart vilket mandat som de styrelsemedlemmarna hade. Men det är ju inte säkert att denna styrelse som TS behöver komma överens med jobbar på samma sätt.

Att någon här på ett diskussionsforum inte tycker 'att man ska behöva' (och yttranden som "vart är Sverige på väg") hjälper knappast TS
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Åttioettan skrev:
Att vara med på möte själv är inget jag förespråkar annat än om det underlättar att man är där och förtydligar vad det är som ska göras. Annars duger en vanlig hederlig skrivelse gott. Som ordförande under ett par år släppte jag in icke-styrelse-folk till styrelsemöten vid endast 2 tillfällen då det ansågs relevant däremot hade vi möten med jämna mellanrum med olika intressenter (exempelvis förhandling med Hyresgästföreningen) i olika frågor men då oftast minst 2 styrelsemedlemmar med för att stötta varandra och säkerställa opartiskhet samt att ingen information missades på vägen. Inför de mötena var det glasklart vilket mandat som de styrelsemedlemmarna hade. Men det är ju inte säkert att denna styrelse som TS behöver komma överens med jobbar på samma sätt.
Javisst olika BRF:er gör på olika sätt, därför ska inte TS kräva ett möte med hela styrelsen utan avvakta vad BRF:ens ordförande säger. Det finns en stor skillnad mellan olika BRF:er.

Åttioettan skrev:
Att någon här på ett diskussionsforum inte tycker 'att man ska behöva' (och yttranden som "vart är Sverige på väg") hjälper knappast TS
Vem har skrivit "vart är Sverige på väg"?

Jag klagar på att jag tycker att det finns för mycket sly lite var stans i detta land (Det sly som stör vår TS inräknat), och att allt är så byråkratiskt och alla är så rädda för att röra det. Det finns ju skolgårdar som håller på att växa igen.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vem har skrivit "vart är Sverige på väg"?

Jag klagar på att jag tycker att det finns för mycket sly lite var stans i detta land (Det sly som stör vår TS inräknat), och att allt är så byråkratiskt och alla är så rädda för att röra det. Det finns ju skolgårdar som håller på att växa igen.
Jag syftade inte på något du skrivit utan mer generellt. Det är många som ifrågasätter att man ska behöva följa den formellt korrekta gången. Och ofta kommenterar på linjen vart samhället är på väg (ex "kan man inte ens prata med sina grannar längre") vilka kan vara nog så riktiga men problemet är att om det blir en konflikt eller något ifrågasättande så är ett skriftligt beslut/överenskommelse det enda som gäller. Även om man fått ett muntligt ok av grannen så kan det när som helst dras tillbaka och så står man där. Det är därför man ska komma överens formellt när man är överens så att det inte blir några problem den dan man inte är överens
 
Anna_H skrev:
Orsaken var ju att den person som har bostadsrätten som björkarna står vid sagt nej. Då kan det bli strul om man inte har klara papper.
Björkarna står väl inte intill nån av bostäderna? TS skrev ju att björkarna står mellan TS hus och infarten till bostadsrättsföreningen?


Jag skulle ha börjat med att som sagt var kolla upp om det finns servitut, kanske kolla med länsstyrelsen (det är väl de som beslutat om q-märkningen?) och kommunen vad som kan gälla. Tomtkarta och detaljplan är andra källor för information.

Sen skulle jag skicka ett brev till bostadsrättsföreningen och förklara situationen, och be om att få ett möte med styrelsen för att diskutera hur man bäst löser frågan. Jag skulle INTE skriva nåt om att såga ner några träd eller kapa grenar, jag skulle bara beskriva situationen och problemet, och låta BRFens styrelse lämna förslag på lösning. Men påpeka att skador som grenarna orsakar är något som de ansvarar för.

Det ska ju inte handla om att vara med på ett styrelsemöte, det ska handla om att få ett möte med styrelsen att prata om frågan. Sen får styrelsen ha sitt styrelsemöte och besluta.
 
harry73
Jag betvivlar att föreningen är ansvarig för skador på TS hus, så jag skulle vara försiktig med att säga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.