D
Fick prisavdrag på skönhetsfel på en trappa... De erbjöd omleverans men både leverantören och jag var mer nöjda med prisavdraget. Felen kunde jag leva med (och nu har trappan på naturlig väg fått mycket värre skavanker).
 
Nu är det nog med tjafs om vad olika personer har sagt i den här tråden, hur bilden ska tolkas och så vidare. Jag har raderat ett antal sådana inlägg.

Nya inlägg ska föra diskussionen framåt och vara sakliga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Om jag vore TS så skulle jag nog inte begära att det ska göras om, det pga att det är säkrare rent tekniskt sett att ha det som det är istället för en massa meter svets som han uttryckligen inte ville ha i golvet.

Kompensation är det svårare med... har mattläggaren bara lagt golvmattan är det nog inte mer än max 4-8 timmar och material (matta) för 2000:- alltså hela jobbet ca 6000 (gissning nu) 20% är väl egentligen rimligt men blir en väldigt liten summa som kompensation...
 
Hur man ska kompenseras är ingen exakt vetenskap. Tyvärr blir inte allt som byggs perfekt. Om felet inte är rimligt att åtgärda på grund av att kostnaden är "för" stor i förhållande till felet, till exempel en golvmatta som ligger lite snett men i övrigt tekniskt OK utfört så blir det vanligen prisavdrag. Som konsument är det svårt att kräva mer, men en hantverkare kan "bjuda" på mer för att ha en god relation i fortsättningen också. I detta fall så är det nog svårt att kräva något mer än prisavdrag (rent juridiskt) med den information som finns. Sen kan man tycka vad man vill om det och kan kräva vad man vill, men man kan nog inte förvänta sig mer om inte hantverkaren väljer att vara snäll.



Marlen Eskilsson skrev:
Jag kom på nu att när vi skulle gjuta en trappa i vår tillbyggnad, så tyckte vi att den blev sned. Kvaliteten var inte acceptabel. Hantverkaren föreslog då att vi lägger ett kakel som ytmaterial för att snygga till det, för det hade ju blivit billigare för honom. Vi tyckte att vi ville ha den trappan vi hade beställt. Då bilade den muraren bort trappan och göt en ny, helt utan kostnad. Honom rekommenderar jag numera, för jag blev nöjd som kund.

TS blir säkert hjälpt av att höra hur andra har blivit kompenserade, för det verkar inte finnas någon praxis (eller?). Har någon här erfarenhet med konkreta exempel på hur man gjort?
 
Jag tror att ni har rätt, och det är vad jag haft på känn hela tiden. Så jag har suttit här och hoppats att någon med mer insikt än mig skulle säga något annat ;)
Det tråkiga med detta är att det betyder att man som konsument inte kan förvänta sig att ett jobb man beställt blir korrekt utfört, någonsin. Hantverkaren kan slarva, ersätta med en summa motsvarande 1-2h arbete som plåster på såren, och skynda iväg till nästa jobb.

Jo, jag tror ändå ni har rätt, det är så det är.
Men jag tycker inte det är ok. Jag tror att det var bättre förr ;) att hantverkarna hade en större yrkesstolthet förr och var lika noga med estetiken som med tekniken. På denna punkten tror jag att utvecklingen har gått baklänges.

Å sedan kommer så klart en massa kommentarer om att det inte finns några klara och tydliga skrivna regler om att det ska vara exakt si eller så, och har hantverkaren inte gjort något fel även om det ligger snett, alla vägar var ju sneda.

Ja, som sagt, utvecklingen har gått baklänges, det är nog min slutsats av detta ;)
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Ja hindret thomasx är väl att den systematiskt slarvige hantverkaren får dåligt rykte och blir utan uppdrag. Men det verkar ju många kunna undgå i storstäder med stor efterfrågan och brist på hantverkare.
 
Jo, det är ju så, även i dessa tider med så väl utvecklade sociala kommunikationsmöjligheter.
 
Aldrig godta pengar som kompensation för arbete man är missnöjd med. Då har du ju felet kvar och gå och reta dig på i många år.
 
  • Gilla
dthompa och 1 till
  • Laddar…
D
seniorkonsult skrev:
Aldrig godta pengar som kompensation för arbete man är missnöjd med. Då har du ju felet kvar och gå och reta dig på i många år.
Tycker jag får vara upp till var och en att bedöma. Jag lät t.ex. tillverka en trappa i ek+rostfritt och när den kom fram så var det ett par små skavanker på vangstycket. Tillverkaren erbjöd sig att skicka ett nytt vangstycke (vilket ju hade kostat mycket extra i arbete, material och frakt) men vi kom istället överens om en nedsättning av priset (kommer inte exakt ihåg hur mycket).

Nu efter några år har den där trappan mycket värre märken än så. Pingisspelande barn som drar racket i stolpen har ju gjort sitt till. Vad hade vinsten varit i att lägga ner en massa tid, fördröjning och pengar på att få ett absolut perfekt resultat, när ändå saker åldras ganska snart så att de där ursprungliga felen är totalt irrelevanta?

Köpte däck+följ på skroten (Bildelsbasen). Ena fälgen hade ett pyttelitet skav. Säljaren gick med på en prissänkning med 1,000:- (han frågade vilken ersättning som skulle göra mig nöjd och jag svarade 1,000:- så är jag jättenöjd och med 500:- så är jag nöjd varpå han mailade tillbaka och sa att de ville ha jättenöjda kunder). Det var en prissänkning med ca 20%. Har lyckats köra i ett år utan att göra några egna skav, men om jag hade varit så pedantiskt att jag inte tagit prissänkningen utan skickat tillbaka hjulen och köpt nya istället (för typ 5,000:- mer) så hade jag ju knappt vågat köra bilen mer.

Så för min del ser jag ingen vits i att alltid insistera på ett absolut perfekt resultat om det finns en annan lösning som jag ser som en rimlig kompromiss. Men hur man ser på sådant skiljer sig från person till person, så det bästa är att var och en får tänka efter själva vad de skulle bli nöjda med.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
T
DIY_freak skrev:
Tycker jag får vara upp till var och en att bedöma. Jag lät t.ex. tillverka en trappa i ek+rostfritt och när den kom fram så var det ett par små skavanker på vangstycket. Tillverkaren erbjöd sig att skicka ett nytt vangstycke (vilket ju hade kostat mycket extra i arbete, material och frakt) men vi kom istället överens om en nedsättning av priset (kommer inte exakt ihåg hur mycket).

Nu efter några år har den där trappan mycket värre märken än så. Pingisspelande barn som drar racket i stolpen har ju gjort sitt till. Vad hade vinsten varit i att lägga ner en massa tid, fördröjning och pengar på att få ett absolut perfekt resultat, när ändå saker åldras ganska snart så att de där ursprungliga felen är totalt irrelevanta?

Köpte däck+följ på skroten (Bildelsbasen). Ena fälgen hade ett pyttelitet skav. Säljaren gick med på en prissänkning med 1,000:- (han frågade vilken ersättning som skulle göra mig nöjd och jag svarade 1,000:- så är jag jättenöjd och med 500:- så är jag nöjd varpå han mailade tillbaka och sa att de ville ha jättenöjda kunder). Det var en prissänkning med ca 20%. Har lyckats köra i ett år utan att göra några egna skav, men om jag hade varit så pedantiskt att jag inte tagit prissänkningen utan skickat tillbaka hjulen och köpt nya istället (för typ 5,000:- mer) så hade jag ju knappt vågat köra bilen mer.

Så för min del ser jag ingen vits i att alltid insistera på ett absolut perfekt resultat om det finns en annan lösning som jag ser som en rimlig kompromiss. Men hur man ser på sådant skiljer sig från person till person, så det bästa är att var och en får tänka efter själva vad de skulle bli nöjda med.
Jag håller med här. Några hantverkare repade mitt parkettgolv av misstag, och erbjöd sig att slipa om golvet. Men med två små barn var det ju bara en tidsfråga innan golvet var repigt igen, så istället frågade jag om ett bidrag till en framtida omslipning vilket inte var något problem.

Handlar ju främst om att leverantören står upp och tar sitt ansvar, och sen är lyhörd för att hantera situationen på bästa sätt för samtliga inblandande.
 
DIY_freak skrev:
Så för min del ser jag ingen vits i att alltid insistera på ett absolut perfekt resultat om det finns en annan lösning som jag ser som en rimlig kompromiss. Men hur man ser på sådant skiljer sig från person till person, så det bästa är att var och en får tänka efter själva vad de skulle bli nöjda med.
Som du säger så är vi olika, och med det stör vi väl också på olika saker. Vår kakelsättare la i köket först fog mellan plattorna, när det skulle vara foglöst, vilket resulterade i en dubbel fog visuellt mellan vissa mosaikbitar. Ingen ekonomisk kompensation är möjlig för att jag skall tycka det skulle vara ok att stirra på det felet varje dag. Å andra sidan körde grannens unge på vår gamla bil med sin moppebil i vintras. Den repan på den bilen bryr vi oss inte ens om, hans ursäkt och bekännelse är gott nog. Så det handlar lila mycket om vad som vem, skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.