Ni måste prata med hela styrelsen samtidigt. Att sätta sig ner med ordförande ger absolut ingenting. Jag skulle dessutom ha tagit med handlingarna om K-märkningen och lagt fram varför det måste ske. Sen även en skrivelse på att dom måste ta bort det som riskerar att ligga an mot taket.

Var inte rädd för styrelsen, dom är med största sannolikhet en bunt ofrivilliga samt en gammal räv eller två som kan väldigt lite om deras uppgift. Ordförande brukar bli den som gapar mest.

Hälsningar från föredetta brf styrelseordförande, ledamot och nuvarande suppleant..

Tillägg: glöm inte att protokollföra mötet samt sätta en tidsgräns på svar. Det är två väldigt viktiga punkter. Gör rätt från början så slipper det dra ut på tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
timmelstad och 2 till
  • Laddar…
hej

innan ni går över ån efter vatten tycker jag ni ska prata med ordföranden...

om den enda kontakten ni haft är en boende som ni i förbifarten frågat om ni fick fälla lite träd är jag inte förvånad om ni fick ett nej...

om jag var ute och gick i närheten av min bostadsrätt och nån kom fram och frågade om det var ok att ta ned ett par träd skylle jag också sagt tvärnej och hänvisat till ordförande/styrelse.

Är det nån här som skulle sagt "javisst, det är bara att såga ned är det nån som frågar hänvisa till mig"?

Åter till saken, det dät där kommer inte att vara några problem att ta ned men det måste tas via ordförande/styrelse.

/ATW
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Om det bara är målning som skall göras så kan man väl använda en stege? Den måste visserligen stå på grannens mark, men man behöver inte ta ner några träd.
 
Är husväggen i linje med tomtgränsen eller över?

En tomtkarta och/eller detaljplan är väl inte så svårt att ta fram? Med fastighetsbeteckningen kan man kolla med kommun och lantmäteri om eventuella registrerade servitut.

Finns inga kan man också ställa frågan om servitut för underhåll.

Läs på ordentligt, sen bokar du möte med hela styrelsen. Vad en i styrelsen säger ute på gatan är inte samma sak som vid ett protokollfört möte. Men även då kommer de troligen som Chris var inne på vara högst inkompetenta ändå. (Har samma bakgrund som Chris gällande brf och bor numer i hus, det är inte svårt att förstå varför...)
 
De är skyldiga att bereda er möjlighet att underhålla väggen och ni ska inte tvingas använda farliga stegar.

Prata vänligt med någon i styrelsen, tex ordföranden och be dem ta ett styrelsemöte där de bestämmer om de vill hjälpa till att få upp en byggställning, ta ner slyn (det är ju sly, alltihopa, måste vara så att orginalträdet tagits bort och allt är rotskott, men någon stam kan ju sparas) eller kanske försöka knyta undan slyet under renoveringen, eller om de ger dig tillstånd att göra något av detta. Erbjud dig att vara med på mötet om de vill, och be att få ett protokollsutdrag på beslutet så att du kan visa det för "oroade grannar" vid behov.
 
Anna_H skrev:
De är skyldiga att bereda er möjlighet att underhålla väggen och ni ska inte tvingas använda farliga stegar.
Jag hittar inget stöd i lagen för ditt påstående om att fastighetsägare har skyldighet att bereda väg eller på annat sätt förenkla för granne att utföra sitt underhåll. När man anlägger staket eller häck rekommenderas därför att säkerställa ett tillräckligt avstånd på sin egna tomt för att möjliggöra framtida underhåll utan att behöva ta grannens/annans tomt i anspråk. Kan du vänligen ange din källa för det påståendet?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns nog ingen regel om att man måste förenkla. Däremot finns regler om att man inte får försvåra. Bostadsrättsföreningen är ju yngre, TS hus låg redan på tomtgränsen och bostadsrättsföreningen får inte göra åtgärder som gör att TS inte kan underhålla sitt hus.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Man undrar lite hur det blev så att huset hamnade på tomtgräns. Styckades förenjngens tomt av från fastigheten? Och var det entreprenören som byggde det hela som gjorde det, för att därefter sälja vidare huset?
 
Har svårt att tänka mig att det skulle skapa trubbel med grannen, bor man så nära varandra så hör det till att hålla fin grannsämja. Om enda chansen att måla gaveln för min granne var genom att låta en rullställning stå en 1 meter in på min tomt...då är man bra jävla dryg å elak om man vägrar detta.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Man undrar lite hur det blev så att huset hamnade på tomtgräns. Styckades förenjngens tomt av från fastigheten? Och var det entreprenören som byggde det hela som gjorde det, för att därefter sälja vidare huset?
Det är ett äldre hus. Det var alldeles normalt att bygga så en gång i tiden.

Folk var väl duktigare på att samarbeta och tala med varandra då...:)
 
  • Gilla
Rigor och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det känns som veckans I-landsproblem att behöva sitta i ett möta med hela styrelsen för en BRF, bara för att så fint be om lov, att få ta bort lite sly.

Men det är kanske så man gör när man inte har något annat att bråka om.

Ni kanske skulle göra så att ni ser till att ha med er ett juridiskt ombud också på detta möte ;)

Det borde gott och väll räcka med ett samtal med ordförande. Jag är säker på att om man är begåvad nog att köpa en BR så är man så pass vettig att man bara säger -Visst såga ner skiten :)

Togla skrev:
Vi har pratat med en i föreningen som absolut inte ville tillåta detta, men vi fick numret till ordförande
Om jag fått en liknande fråga när jag hade BR så skulle jag sagt att det förmodligen inte är några problem och att det bara är att ringa till ordföranden, och önskat er lycka till med renoveringen.
 
Anledningen till att be om ett styrelsebeslut på vad som är okej att göra och vem som ska göra vad är ju just att en medlem har motsatt sig röjning av slyn. Har själv suttit i samfällighetsstyrelse med liknande frågor och griniga medlemmar, så jag vet vilken nytta ett officiellt papper med en giltig underskrift kan göra. Då slipper TS ta diskussionen med grannen själv, utan kan hänvisa till styrelsen som får medla.
 
Eftersom det bara är målning ni skall göra och det bara är en vägg så sulle jag inte bråka för grannfridens skull (Om föreningen säger nej) utan skulle använda en stege och en fallskyddssele med motvikt. Då blir arbetet säkert och en vägg tar inte mer än en dag max två att måla.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Ett annat alternativ är en billift mod större med vikbomslift.😀
34087bf2d0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Anledningen till att be om ett styrelsebeslut på vad som är okej att göra och vem som ska göra vad är ju just att en medlem har motsatt sig röjning av slyn. Har själv suttit i samfällighetsstyrelse med liknande frågor och griniga medlemmar, så jag vet vilken nytta ett officiellt papper med en giltig underskrift kan göra. Då slipper TS ta diskussionen med grannen själv, utan kan hänvisa till styrelsen som får medla.
Instämmer.
Har själv suttit i BRF både som ledamot och ordförande. Ofta är det oklart (ej formellt dokumenterat) vilket mandat ordförande eller enskild ledamot har i frågor så det korrekta är att då få ett formellt beslut (från styrelsen) för att undvika framtida problem.

Men som redan konstaterats, börja med att undersöka om det redan finns ett servitut. Om inte så skicka ett formellt mail/brev till styrelsen där ni förklarar situation och vad ni vill och följ upp med telefonsamtal tills ett beslut har fattats (annars har besluten en tendens att dröja).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.