Jag vet inte om "golv" är helt rätt grupp men jag hoppas nån kunnig läser detta här och ger lite synpunkter.

Jag har för avsikt att bygga ett flytande golv ovanpå betongplattan i mitt kommande ljud-/biorumsbygge. Uppvärmning i rummet sker genom vattenburen golvvärme och det är här jag är rädd att problemen börjar.

Principen för det "flytande" golvet är att jag vill få bort den fysiska kontakten mellan ytskiktet och betongplattan samt få till en bra stomljudsdämpning. Nu går inte det till 100% utan extrema åtgärder (dyra) men min tanke är att jag ovanpå betongplattan lägger nån form av platonmatta eller annan hårdplast/gummiliknande matta. Ovanpå det ett regelverk cc30 och runt 50mm höjd. Regelverket fyller jag sedan med packad isolering. Ovanpå detta hamnar sedan en spånskiva (alt. golvgips) och sedan heltäckningsmatta av något slag.

Det jag är orolig för nu är hur värmetransporten genom regelverket med isolering kommer att fungera. Är det "kört"?

Finns det andra bra (bättre?) sätt att lösa detta på? Förslag välkomnas!

Då huset ska byggas i vinter finns det fortfarande möjligheter att påverka det mesta. Valet av golvvärme vill jag helst inte ändra mig på dock eftersom radiatorer är fula och tar plats :(
 
Om du gör på det sättet kan jag nästan garantera att du isolerar bort din värme från golvvärmen. Det rummet kommer inte att få den temperatur du vill ha.

Om du har golvvärme så ska du undvika alla former av isolering på det. Till och med en gipsskiva påverkar att värmen kommer till sin rätt i rummet. Därför rekommenderas att "bygga" så lite som möjligt på golv med golvvärme.

Det verkar som om du vill satsa en hel del resurser på ditt biorum. Jag tycker att du ska satsa på någon form av "långhårig" heltäckningsmatta för att fånga upp studsande ljud. Flytande golv syfter oftast till trägolv, och det tycker jag inte verkar lämpligt i ljudsynpunkt.
 
Jag har insett att värmen går "förlorad" och att det alltså inte är en bra lösning. Att få upp konstruktionen från betongen är dock ett "måste" ljudmässigt. En matta är knappast ens en nödlösning. Nu kan jag antagligen lyfta upp golvvärmen och köra den i slingor infällda i spånskivor istället och på så vis få den högst upp i konstruktionen men då förlorar jag den lagringsförmåga som betongen ger mig då den ju normalt värms upp först och sedan transporterar värmen vidare uppåt. Detta var en icke helt lät nöt att knäcka så har fler idéer mottages dessa tacksamt.

Flytande golv är i regel standard i alla former av studiobyggnader. Se t.ex http://www.johnlsayers.com för info om detta. (hade amerikaner vattenburen golvvärme hade svaret på min fråga säkert funnits på det forumet men de lever i en annan värld där borta än så länge...)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.