Då vädrets makter vill något annat än vi så börjar tiden rinna ut för att elda upp det gigantiska berg med granris som blev efter avverkningen (35-40 granar), nu är frågan, var vänder man sig för att bli av med detta, har förstått att det kan bli en kostsam utgift men vad gör man. Alla tips tas tacksamt emot.
 
Snart är det valborg....;)
 
Elda granris brukar bli ganska rökigt och otrevligt om man inte har en jättetomt!
Vår granne började elda ett berg med granris förra året och vi höll på att "rökas" ihjäl ! >:(
Han fick släcka och köra iväg det , vart vet jag inte......
 
Vi plockade ner ca 50 granar och körde i stort sett allt ris i en vanlig kompostkvarn. Det blir otroligt mycket mindre i volym och kan med fördel användas till att fylla ut marken om man har en gropig skogstomt. Vi har använt tugget till att bygga upp stigar och annat.

Det går ju att köra till tippen också, betydligt lättare än att lasta hela granruskor.
 
Jag kanske är lite sent ute med mitt svar men,
Välj en relativt vindstilla molnfri kväll då stiger röken rakt upp och besvärar inte grannarna nämvärt får du eld på högen brinner den upp/ner?! ganska fort. ev omak med grannar kan du ta sedan kanske bjuda på korvgrillning?. Du sparar ju mycket tid och ev pengar på att elda. Har de tvätt ute kan du be dem ta in den

lycka till!
larsu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.