Om det blir någon mer köldknäpp i vinter, typ -10 till -15 ,är väl sällan det är så mycket kallare i västra Götaland (?), bör du passa på att mäta framledningstemperaturen. Ligger den då på runt +45 så klarar du dig med nuvarande radiatorer och får räkna med lite eltillskott om det blir kallare än -20. Ta en digital inne/ute termometer och tejpa utegivaren runt framledningen ut från pannan , linda med folie och isolera med t.ex. en bit tvättsvamp och avsluta med eltejp utanpå. Nollställ max/min värdet så kan du läsa av det efter ev köldknäpp. Du kan även få grepp om kurvlutning om du kollar framledning vid +5, 0, -5 och -10 ute. Notera värdena och fyll i ett kordinatsystem så kan du med linjen se vart du hamnar vid -20. Får du hög kurva finns risk för mycket tillskott och då bör du räkna med byte av några radiatorer, ev komplettera med konvektorelement.

Energivinst vid fönsterbyte ger inte så mycket med bergvärme, tänk på att de kalkyler som vissa fönsterleverantörer har på hemsidorna visar effektiv energibesparing. Exempel hemsidan ger årlig besparing på 1800kWh, med bergvärme COP = 3 blir det c 600kWh, c 7-800kr
 
M
masterjohn skrev:
Just det Erik_X säger sa en av installatörerna, att man kan behöva byta vissa eller något element för att får tillräckligt komfortabel värme. Innan jag ger mig på det så tror jag att jag börjar med att byta ut mina gamla kopplade fönster av ytterst dåligt U-värde, det drar "gött" när det blåser ute och är kallt.
Du har väldigt lite att vinna på detta rent ekonomiskt. Kopplade fönster som är täta mot fönsterkarmen har såpass bra u-värde att det tar helt vansinnigt många år att tjäna i det.
Är det dock som du säger att det blåser rakt igenom så bör du se över tätningen.
Lämna en 10cm i överkant på sidorna då man annars riskerar imma på fönsterna invändigt.
 
Om sommeren går luft vann knapt..kun når noen dusjer .. Tror jeg har 3x10 min om sommeren med min ctc ecoair 408
Selv invertere er on/off på sommeren

Skal sies, hadde jeg i norge fått bergvarne komplett med borr og montering til 110'-130' så hadde jeg valgt det
 
Redigerat:
Just fönsterbyten var mer att de är gamla, sneda och det drar. De går inte öppna utan att ta i för kung och fosterland sen är det vansinnigt tråkigt att måla så det var mest av den anledningen. Sen kan jag ju säga att jag hade frost på insidan när det var -22 sist. Det räcker inte med lite lister här utan ta ut rutorna och kitta om, hyvla av för att få rätt form... Ja ni förstår ju, då är det lockande med nya aluklädda isolerfönster. Jag har klätt om en sida med nya fönster och isolerade på med 45 mm isolering + vindduk. Sjukt stor skillnad kan jag säga.

Lite OT men så har jag det... Vad säger ni om on/off eller inverterstyrd?? Är det värt 10-15 mer???
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
On/off eller inverter? Vet man om att man inte skall göra några större utbyggnader så skulle jag förorda on/off. Inverter har man ofta en effektreserv som kan komma tillgodo vid just utbyggad.

Har ingen aning rent förbrukningsmässigt hur många år det tar att tjäna in den extra kostnaden för inverter. Inverter har ju en hel del mer elektronik som kan strula jämfört med on/off.

Frost på insidan hade vi vid sträng kyla också, satte in dammtätningslist mellan bågarna http://www.clasohlson.com/se/Dammtätning/Pr344093000 , frosten upphörde direkt. Bytte slutligen ändå till Al-klädda fönster.
 
peternicklas
ON/Off är det bästa då man ska köra flytande kondensering.
 
Excel
Som andra tipsar om, snåla inte på djupet
 
Många nämner djupet och det är det enda man förhoppningsvis aldrig skall behöva göra om. Alla som jag varit i kontakt med ang offerter verkar säga samma: en 8 kW pump med 150-160 m djupt hål. Hur djupt tycker ni att man skall gå??
 
Excel
Lägg på 20-30 meter, hör med borrgubben vad han ska extra per meter. Räkna med 250kr per extra meter. 20 meter = 5000kr.
 
peternicklas skrev:
ON/Off är det bästa då man ska köra flytande kondensering.
Varför det?
 
Det gjelder både inverter og on/off, flytende kondensering sparer mest.
 
Redigerat:
Då jag själv läser mycket undrar man många gånger på vad blev resultatet, så här gick det för mig.

Jag bestämde mig till slut för en CTC Ecoheat 408 hos en stor lokal leverantör. Priset skulle bli 109' +519:-/m foderrör utöver de offererade 6m. Arbetet startar enl plan på en tisdag vid lunch. Borrar ner till berg och det är totalt 36m. På onsdagen börjar de borra i berget och när jag pratar med borraren har de lite problem med det höga vattentrycket i marken. De får upp ENORMA mängder vatten. I stort sett hela gräsmattan på 600 kvm är vattenfylld, de har dragit en 30 m lång slang upp i skogen åt andra hållet för att få undan allt. De lyckad ändå borra till önskat djup.

Vid 70 m är berget mycket dåligt, sprickor och större mängder grus gör att det rasar ihop. De kör upp och ner med borren för att brotcha och frilägga hålet men det rasar bara mer och mer.

Jag får nu tre alternativ:
1: borra nytt hål en bit bort med risk att vi stöter på liknande problem. Man kan dock seriekoppla hålen men entreprenören tycker detta blir i minsta laget med tanke på antalet meter foderrör.

2: kika på ett annat alternativ till bergvärme. Ex luft/vatten

3: avstyra hela installationen. Entreprenören säger då själv direkt att han kommer inte debitera mig för något då han inte kunnat leverera ett riktigt hål, inte ens de foderrör jag skulle betalt från början.

Eftersom han var så smidig och seriös blev valet nr.2 hos honom. Fick flera alternativ men föll för en CTC Ecoair 510. Som tur var hade jag en tidigare offert från en annan att jämföra med men den jag fick var bra. Den blev installerad enligt plan en vecka senare och fungerar utmärkt.

Det blir inte alltid som man tänkt men med en bra enteprenör så blev det väl så bra, det blev billigare totalt men jag fick ett mindre vackert aggregat på baksidan. Jag är ändå väldigt glad att jag försökte med bergvärme annars skulle jag irriterat mig på aggregatet varje gång jag går förbi. Nu vet jag att det inte fungerade för mig med bergvärme.

Tack för alla synpunkter inför mitt val och stort tack Klimatteknik i Kungälv för installationen av mitt nya värmesystem.

PS. Min gamla pelletspanna försvann fort på blocket för 5.000:- och då slapp jag tom bära ut den.
 
  • Gilla
ByggareStanley och 6 till
  • Laddar…
Var det aldrig ett alternativ med ytjordvärme?

Vi håller just nu på att titta på en ersättning till vår pelletspanna och just nu ligger ytjordvärme i topp för huset.

Vad gjorde att du valde CTC istället för annat fabrikat?
 
Att det blev CTC är för att jag har en vän som har just den modellen och han är nöjd. Klimatteknik rekommenderade denna starkast dessutom, även om en Toshiba som var 16000:- billigare var en het kandidat. Någonstans blev avgörandet nästan politiskt då jag gärna gynnar lokaltillverkat för att främja jobb i byn/Sverige. Har man en omtyckt produkt som dessutom tillverkas i Sverige är det ett plus.

Ytjordvärme var absolut ett alternativ men inte optimal på min tomt. Jag hade behövt gräva en hel del för att komma fram till gräsmattan. Mycket sprängsten och passera murar/nivåskillnader.

Allt är inte ekonomi för då hade jag behållt pelletsen tills den var uttjänt. Jag är svag för bergvärme då det blir liten åverkan på tomten och jämn funktion.

Min svåger har Ytjordvärme på en fastighet och bergvärme på en annan och är nöjd med bägge, ingen större skillnad tycker han. Har man långt till berg är Ytjordvärme kanon men annars hade jag valt bergvärme. Luft/vatten är bra om inget annat är lämpligt eller ekonomin får avgöra. Sen är det olika förutsättningar på olika platser och tomter. Här på västkusten är luft/vatten vanliga då årsmedeltemperaturen ändå är någorlunda hög när det är som kallast. Dock är det bra rått i nov/dec 😫
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag fyller på denna tråden med ungefär samma spörsmål, har funderat i tio år känns det som, men har nu bestämt mig för att installera bvp, även om det finns alternativ såsom luft-/vatten, jord- och frånluftsvärmepump. Vi har tänkt byta kök, i samband med detta byta golv och eftersom 60kvm golv tas upp tänkte jag passa på att konvertera direktverkande el till golvvärme i nästan alla rum. :surprised:

Vi har idag 150kvm hus uppvärmt till ca 22 grader (och kalla golv) plus 50kvm biyta uppvärmd till ca 10 grader. Har tänkt sätta in lite större radiatorer för att kunna ha samma temp som golvvärme i resten av huset, då det inte behöver vara så varmt. Rätt tänkt?
Vi eldar ca 3 kubik ved, har en luft-/luftvärmepump och gör av med 17000kWh, så jag antar att det är ungefär 25000kwh totalt.

Jag har fått tre offerter, men den ena är inte intressant, även om det är en Nibe, eftersom de inte gjort nån sån golvvärmeinstallation.
De bvp det står mellan är en Daikin inverterstyrd mellan 2,5-13kw och 160m borrhål och den andra en Thermia inverter 3-12kw och 190m borrhål.

Det skiljer i pris till Thermias fördel, så den med 200m borrhål tänkte jag.

Har ni några synpunkter? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.