Y
Jag har två villor.
Det har grävts ner fiberslangar till dessa.

Jag var osäker om jag ville dra fiber till andra villan som står tom, gränsfall rivningsbenäget.
Dom var desperata att få mina signaturer för gräva på markerna och erbjöd mig en kompromiss.

Att huset jag bor i, dess sekundära fiber drogs till andra villan till betydligt lägre pris.
Trådarna är inte blåsta än.

Jag sitter med avtalen framför mig och så slog det mig... Hur blir det om jag hyr ut andra villan och om dom ska köra fiberinternet, eller ännu värre; tvkanaler.

Sekundära fibern skrivs ju på min adress. Måste jag då stå för abonnemang åt den som hyr andra villan?
Åker jag på att stå för tv-licensen. osv....

Vore det bättre att jag gör fullinstallation på andra villan för hålla dom helt isär?
 
Det beror väl på hur du hyr ut men generellt för TV licens så gäller ju att den som hyr och äger TV'n betalar licensen. Hyr du ut möblerat med TV betalar du TV licensen...
Fiber beror på om du har tv matningar (separata fiber) från fördelarskåpet och kan få två abonnemang, dock måste ju du som fastighetsägare betala båda anslutningarna.
Jag har två fiber indragna i huset men bara en ansluten.
"Fulinstallation" kan ju bli knepigt om hyresgästen vill ha egen TV eller fultankar något från Internet som inte du vill stå för...
 
Y
Blir två matningar. Det är alltså en reservmatning till min villa som annars skulle ligga vilande ifall behovet ökar i framtiden, fast dom erbjöd sig blåsa den till andra villan.

Båda skrivna på min adress.
Skulle kosta ytterligare 14-15tusen att dom skrivs på var sin adress.
 
Y
Jag frågade Telia ifall det vore komplicerat för en hyresgäst att få något som står på min adress, så att säga.

Du blir inte ansvarig om abonnemanget är skrivet på en annan person. Är abonnemanget skrivet på en annan person är det den personen som bär huvudansvaret. Vi rapporterar det personnumret som är knutet till tv abonnemanget till radiotjänst.
 
Y
Imorgon gäller det.

Ska jag låta villa #2 drivas på villa #1 sekundära fibertråd.
Eller lägger 14tusen till och få två separata trådar till båda husen.

Börjar överväga det för slippa framtida bekymmer, vad dom nu kan vara.
Beslutsångest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.