Har köpt nytt hus och ska börja måla källaren, huset är byggt 1965 och omdränerades och isolerades förra året, fukten i källaren ligger på ca 35% just nu.

Jag har tänkt måla med silikatfärg eller beckers webetonex. Hur ska jag resonera? Och om jag väljer silikat spelar det någon roll o jag väljer, beckers eller flugger t.ex.

Tvättstuga och torkrum ska jag använda dessa färger här med eller ska jag gå på en våtrumsfärg?
 
Mot yttervägg silikat, om det är omålat eller tidigare målat med silikat. Om inte måste du ta bort tidigare färg. Annars fäster inte silikat.
Innerväggar i källare kan du måla med vanlig väggfärg, eller putsfärg om du har putsade väggar.j Färg i tvättstuga och torkrum beror på om det är mot yttervägg eller inte.

Som alltid när det gäller fabrikat; du får var du betalar för. Kvalitetsfärger som Beckers, Flugger, Alcro eller Nordsjö kan du köra på utan att tveka. Alla dessa är bra.
 
Vet man inte vad det är målat med innan och tänker måla över är putsfärg oftast bättre... Har du skrapat/slipat väggen ren eller putsat på nytt så kör med silikatfärg.
 
Andas putsfärg? Dvs kan man ha på det även om det tränger igenom lite fukt?
 
Ja, putsfärg "andas" men inte lika mycket som silikatfärg.
 
Fick svar av beckers när jag mailade dem att deras webetonex andades också men till mycket bättre pris
 
På väggarna skulle jag rekommendera Webetonex och i tvättstugan vår våtrumsfärg.



Ulf Ekdahl

Beckers kundcenter
 
Haft en målare här och tittat på källaren å han sa att då det redan är målat en gång så kan du ta vanlig väggfärg,annars måste jag bort med all gammal färg och det orkar jag inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.