Hej,
vi fick vår hus utmätt och utplacerat av kommunen godkända mäteri (?) innan byggnation. De hade svårt att hitta rätt koordinationer då inga tomtpinnar fanns kvar och de inte riktigt visste vart de skulle börja. Hur som placerades grunden och huset efter deras utmätning. Vår byggare gick i konkurs innan huset var helt färdigställt och gav oss en hel del bekymmer för övrigt men det är en annan story. Nu har grannarna (ett äldre par) gått och anmält att vårt hus står för nära deras tomt (inget som påverkar dem eg då det är mot deras baksida i norr som de aldrig nyttjar och ej i angränsning till deras hus). Hur som så gör kommunens godkända killar en utmätning som sig bör efter ett bygge och upptäcker att huset faktiskt står 20 cm för nära tomtgräns (4,5m gräns i vår kommun). Vi är ju helt olyckliga över detta och förstår ej hur det kunnat ske då huset placerades efter första utmätningens hänvisning. Kanske var den fel?
Kommunen vill nu att vi skall komma in med en ny bygglovsansökan för lägesförändring. Jag känner mig osäker på detta då jag vet att grannarna ej kommer att godkänna att vårt hus står något för nära.
Vi har fått reda på att vi ev kommer behöva riva dessa 20cm alternativt få ett löpande vite.
Någon som kan råda oss till något?
Rent visuellt kommer inte dessa 20cm göra någon skillnad mot grannen om de försvinner men vår planlösning invändigt kan ej klara av det då det är två redan ganska små barnrum som vetter åt det hållet som berörs.
 
Stockholms kommun är petiga på sånt. Tro mig, jag bor också i Sthlms kommun.

Ta en diskussion med bygglovshandläggare för att komma fram till en lösning. Prata med din granne och få helst skriftligt på att dom inte motsätter sig husets placering. Det borde räcka med en komplettering till befintligt bygglov. Eller att det noteras som en mindre avvikelse.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Att få ett godkännande av grannen som anmält felplaceringen känns ju inte som en speciellt smidig väg att gå,...

Men gjorde det ingen lägeskontroll av huset?
När jag byggde så mätte kommunen ut huset först och dagen innan gjutning var de och kontrollmätte så allt var på rätt ställe.

Det svåra kan ju vara att bevisa att det faktiskt var där de satte ut det från början, det är ju inte speciellt svårt att flytta 20cm om man nu vill det.

Tomtpinnar och så är inget som en riktig mätfirma behöver, de går ju på koordinater, inte var hörnpinnarna sitter, då kan man ju mäta själv med måttband om man använder hörnpinnarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Grannarnas åsikt avgör inte om ansökan för lägesförändring godkänns eller ej, det bestämmer kommunen. Låter det på dem som att de kommer bevilja så är det den enkla vägen att få saken ur världen. Tala en vända med handläggaren innan du lämnar in ansökan hur han ser på frågan och vilket underlag han vill ha in.

Alternativet är att hävda att huset stämmer med det beviljade lovet. Invänta kommunens beslut om föreläggande och överklaga i så fall. Kan inte praxis men tror att 20 cm är rejäl uppförsbacke att få godkänt för.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Jag skulle skulle skriftligen begärt en förklaring av kommunen varför deras mätkillar satte ut huset fel, och därefter begärt ersättning av kommunen för den fördyring detta orsakat dig (dvs, vill de ha vite av dig, ska deras mätavdelning ersätta dig för motsvarande summa).
Förhoppningsvis inser då stadsbyggnadskontoret det onödiga att betala sig själva, och stryker hela idén med vite.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
O
Men... Om mätkillarna hade svårt att sätta ut huset eftersom tomtpinnar saknades... Hur kan då grannen vara så säker på att huset står fel med 20cm? Då kanske ni skulle anlitat grannarna istället... De verkar veta mycket bättre :p
Jag är förvisso övertygad om det kan gå igenom som en mindre avvikelse från DP om det är den det strider emot.
I det här fallet kan jag tycka att det finns tekniska skäl till att godkänna denna avvikelse.
 
  • Gilla
inred och 1 till
  • Laddar…
Som Odjuret påpekar, kanske grannarnas staket står 20 cm inne på din tomt? Hinta dom om att en kontrollmätning kan ge ett för dom oönskat resultat.
Sen kan man ju tycka att kommunen var lite klantiga när som gjorde utsättningen. Om den nu var så osäker som du skriver så borde dom väl kontrollmätt mot grannen och när det nu blev under 4,5 m gjort en mera exakt mätning ned nätverks-rtk?
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Fast det framgår av första inlägget att kommunen nu kontrollmäta. Eftersom felet beror på en felaktig utsättning utförd av kommunen så bör rimligen kommunen bli skadeståndsskyldig.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.