Har bara 2 elradiatorer (den i 3:e sovrummet tog säljaren med sig) och de var båda avstängda innan (manuellt av mig själv för några dagar sedan pga hög utetemperatur) så det är svårt att avgöra om timern styr de. Låter de vara på nu så får vi se imorgon.

Någon som vill gissa hur det digitala uret funkar?
 
tommib
Gissa? Varför då?

http://www.elbutik.se/dokument/theben 610top2 bruksanvisning.pdf

;)

Vad det styr är en annan fråga....

För övrigt, och lite apropå din andra tråd, tog säljaren med sig en fast monterad elradiator? Eftersom du har direktverkande el antar jag att den var fastmonterad.... Då har säljaren haft spektakulärt dålig koll och jag förstår att du är lite "tvär" ang diverse elproblem...
 
tommib skrev:
Gissa? Varför då?

[länk]

;)

Vad det styr är en annan fråga....

För övrigt, och lite apropå din andra tråd, tog säljaren med sig en fast monterad elradiator? Eftersom du har direktverkande el antar jag att den var fastmonterad.... Då har säljaren haft spektakulärt dålig koll och jag förstår att du är lite "tvär" ang diverse elproblem...
Ja, jag menade vad den styr - men bruksanvisning är aldrig fel! 😊

Elradiatorerna är/var fastskruvade på väggen i sovrummen men med stickpropp. En av dem, den i föräldrasovrummet, plockade säljaren med sig.
 
Låter som att det styr utebelysningen med tanke på att kontaktorn är dragen på kvällen, men kan även bara värmen. Men kanske inte styr all utebelysning utan kanske blev kompletterat när tex huset byggdes ut så tar bara den belysningen. Annars en vild chansning kan vara att det styr något motorvärmaruttag. Jag skulle prövat slå det på off och kolöa vad som inte fungerar och sedan slå det på On o se om något plötsligt fungerar/lyser
 
lillen1 skrev:
Låter som att det styr utebelysningen med tanke på att kontaktorn är dragen på kvällen, men kan även bara värmen. Men kanske inte styr all utebelysning utan kanske blev kompletterat när tex huset byggdes ut så tar bara den belysningen. Annars en vild chansning kan vara att det styr något motorvärmaruttag. Jag skulle prövat slå det på off och kolöa vad som inte fungerar och sedan slå det på On o se om något plötsligt fungerar/lyser
Har testat men hittills inte hittat något som då stängs av. Kl 16-23 låter ju som utebelysning även om jag personligen brukar ha den igång fram till morgonen, åtminstone under vintertid.
 
Men har timer alltid varit på auto då?
 
lillen1 skrev:
Men har timer alltid varit på auto då?
Den blå timer har sen vi tillträdde varit på auto men utan något klockslag angivet. Jag har dock testat att sätta det på on och off för att se om något händer. Det digitala uret på 16-23.
 
Har du provat att slagit av de 2st strömbrytarna, och sett om något inte funkar längre?
 
Nu har jag kämpat med mig själv ett helt dygn och nu kan jag inte hålla mig längre.
Det du har är två olika kopplingsur och inte någon timer ;)
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nu har jag kämpat med mig själv ett helt dygn och nu kan jag inte hålla mig längre.
Det du har är två olika kopplingsur och inte någon timer ;)
Jag ber ödmjukast om ursäkt för min okunnighet och felskrivning! Ska hädanefter säga/skriva kopplingsur!
 
nisse123 skrev:
Har du provat att slagit av de 2st strömbrytarna, och sett om något inte funkar längre?
Testat och hittar inget som slutar funka :x
Golvvärmen, utebelysningen, ventilation, luftvärmepump, radiatorer ... Allt funkar ändå. Inget uttag för motorvärmare finns.
Riktigt skumt det här.
 
K
Det digitala kopplingsuret ser onekligen fräschare ut än övriga komponenter. Gissningsvis har kopplingsuret till höger gett upp och man ha kopplat in det digitala.

Jag gissar på att den styr en värmegrupp, två stycken 16A säkringar, inte otippat radiatorer med den bestyckningen men det kan ju vara något så punchigt att någon tyckte att det var dyrt att köra VVB under högbelastningstid, dvs vardagar på dagtid och därmed kopplar ur VVB under dessa tider för att spara några kronor (Med tanke på dina trådar om säljarna, så verkar dom vara rätt snåla)

Slå av båda 16A säkringar och se vad i huset som inte fungerar kommande dagarna =)

Alternativet är att du håller in båda mittenknapaprna så försätter du uret i hand-läge, dvs slår på/av utgången utan att programmera om tider etc och kollar i realtid vad som blir påverkar och inte påverkat.
 
Redigerat:
Det är inga 16A säkringar som sitter där, det är 2st strömställare troligtvis förbikoppling av tiduren.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Har haft de avstängda sen igår eftermiddag och ännu inte kommit på vad de går till

Men vore ju märkligt om man kostar på sig att installera dessa saker utan att använda - någon funktion måste de ju ha. Enligt säljaren har ingenting väsentligt i huset förändrats sen byggåret (85) förutom installation av LLVP 2001 och braskamin ca 2007.
 
Efter att ha lekt lite med det digitala kopplingsuret hittade jag hur jag får bort alla tidsprogram och det visar sig att den går till utebelysningen trots allt!
Dock verkar den inte ha någon koppling till de 2 säkringarna bredvid så deras funktion kvarstår som ett mysterium
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.