Hej! Jag har byggt ett Ä-hus i sthlm och tog även grundjobbet via Älvsbyhus firma (Kämpedal). Både huset och grunden är betalt men i förra veckan kom ytterligare en faktura på 10 000 kronor avseende "Extra besiktningar för färdigställande". Jag har lusläst mitt avtal avseende grunden och denna kostnad framgår ej i avtalet och byggfelsförsäkring samt färdigställandeförsäkring ingår i huspriset så jag undrar vad detta är för faktura. Jag ska självklart prata med min säljare angående detta när jag får tag i honom men vill höra om någon annan fått denna faktura som har låtit göra grunden via Ä-hus. I så fall kanske ni även vet vad fakturan avser? Tacksam för svar...

/Freddi
 
Hmm, det där låter skumt! Vi tog markarbetet via Älvsbyhus men har då inte fått någon sådan faktura. Det enda jag vet är att om vi hade tagit ut en kille för att göra en speciell undersökning av tomten för att se om det är berg så skulle det ha kostat ca 10000:- extra. Vilket var väldigt onödigt för vår del då vi visste att det var berg.

/Gammelmormor
 
Älvsbyhus har väl inget med grunden att göra överhuvudtaget. Säljarna verkar däremot ofta extraknäcka genom att använda sin egen firma eller genom att anlita ett företag och själva ta mellanskillnaden. Många har upplevt att säljarna inte är intresserade av att sälja något hus om man inte väljer säljarens entreprenad. Det verkar som om det är där de får sina intäkter.
 
Freddi skrev:
"Extra besiktningar för färdigställande".
Hur många besiktningar har du haft på ditt hus?
Normalt sett ingår en slutbesiktning.
Övriga besiktningar brukar bekostas av antingen byggherren (du) eller den entreprenör som orsakat behovet av ytterligare besiktningar.

Kolla i ert avtal vad som står om besiktningar.
Dra er till minnes om någon talat med er om att denna besiktnigner får ni betala.
Om inte så kan det med den nya konsumenttjänstlagen vara svårt för Ä-hus att få betalning för sin faktura. Ni måste ha varit upplysta om att ni kommer att drabbas av en kostnad innan de utför tjänsten.........
 
Hej!
Vi har inte heller fått nån sån faktura!

/Ulle-Bella :surprised:
 
Vi skall använda samma firma till hösten. Markarbete + grund för oss kostar runt en halv miljon. Vi skall dock ha 100kvm garage/förråd under huset.
Är hemskt nyfiken på vad säljaren säger om kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.