Måste skaffa en rinklocka till ytterdörren efter att ha varit utan i ett år snart :) Var lite inne på att köra en Skybell med kamera men skippar eventuellt det och kör bara ringklocka. Men vill gärna få ihop det med mitt Z-wave i huset.
Finns det några färdiga bra ringklockor med Z-wave (vet av en som verkar lite sisådär) eller har ni tips på hur man skulle kunna bygga en? Tar gärna alla tips och förslag, med och utan kameror :D
 
Varför inte bara använda en tryckknapp och en Fibaro Unversalsensor eller digitala ingången på en Fibaro Magnetkontakt? Tycker att du sätter Fibaro-grejerna på insidan.

Använder själv Hek's MySensor för den trådlösa överföringen, men det funkar naturligtvis lika bra med Z-Wave.
Jag låter tryckknappen trigga en livebild på besökaren på TV:n om vi är hemma. Om vi däremot inte är hemma så skickas istället en stillbild på besökaren till min mobil. För detta krävs naturligtvis en utomhuskamera. Dörrknappen triggar även lite "spännande" ljud i SONOS-högtalarna.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Lite nyfiken på Z-wave och har också funderat över just ringklockan, så jag passar på att kapa tråden och ställa en fråga.

Krävs verkligen Sonos? Måste väl finnas någon högtalare av enklare karaktär, som bara är för larmsignal och att spela ringklockans melodi?
 
Ligger i samma tankar och det finns ju hur många olika lösningar som helst.

Det som jag tänkte är en helt vanlig strömbrytar-ringklocka som jag drar in och kopplar till någon Fibaroenhet, t ex Qubino Flush 1 relay på ingångarna/switch. Sedan kopplar jag en ringklocka till utgångarna.

Hade en tanke att köpa en Aeon siren där man kan komponera eget ljud men känns lite overkill just nu.
 
Jag kör både 433MHz och Z-Wave i mitt system (Vera Edge + RFXtrx433).

Kör med Nexas trådlösa dörrklocka (http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/tradlosa-dorrklockor/lml-710-2) men Veran lyssnar också efter signalen och skickar notifications till familjens mobiler. Det skickas även en signal till VeraAlerts på husets diverse tablets och DLNA-puckar som läser upp ett meddelande med TTS i högtalare.

Går dessutom att använda den medföljande ringklockan för enkla ljudnotifications från Veran. Finns ett antal olika signaler som kan aktiveras från Veran, t.ex. som alarm.

Finns en liknande 433MHz-enhet på Biltema av alla ställen som man kan ladda med egna .mp3-filer (http://www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Dorr-och-fonster/Dorrklocka-tradlos-2000032620/). Borde vara ett enklare, men naturligtvis mycket mer begränsat, alternativ till Sonos och TTS.
 
  • Gilla
kurbitz och 1 till
  • Laddar…
316097
n0ir skrev:
Jag kör både 433MHz och Z-Wave i mitt system (Vera Edge + RFXtrx433).

Kör med Nexas trådlösa dörrklocka ([länk]) men Veran lyssnar också efter signalen och skickar notifications till familjens mobiler. Det skickas även en signal till VeraAlerts på husets diverse tablets och DLNA-puckar som läser upp ett meddelande med TTS i högtalare.

Går dessutom att använda den medföljande ringklockan för enkla ljudnotifications från Veran. Finns ett antal olika signaler som kan aktiveras från Veran, t.ex. som alarm.

Finns en liknande 433MHz-enhet på Biltema av alla ställen som man kan ladda med egna .mp3-filer ([länk]). Borde vara ett enklare, men naturligtvis mycket mer begränsat, alternativ till Sonos och TTS.
Jag har samma setup som dig, hur fick du Veran att känna av signalen från Nexa-knappen?
 
316097
Frågan är när under hösten...har försökt hitta månad, datum, men inte lyckats :(
 
Intressant, kan man köra ansiktsigenkänning och spela olika ljud beroende på vem som står där? Svärmor kan ju få en egen melodi till exempel :D
 
316097
Fick precis detta i mejlen:


Daniel P Dykes
19:40 (20 minuter sedan)

Hi, I'm afraid we're releasing it in the USA this year and of the EU.

Cheers, Daniel

--
Hammered out on my iPhone, please excuse typos and brevity






Edit: Tog bort mailadressen
/Mats
Moderator
 
Redigerat av moderator:
bengo skrev:
Aeotec kommer med en intressant dörrklocka under hösten 2015.
[länk]
Kontaktade dem och tyvärr finns den inte i EU version (andra Z-wave frekvenser än USA). Men om fler kontaktae dem kanske det kommer ;)
 
gol skrev:
Använder själv Hek's MySensor för den trådlösa överföringen, men det funkar naturligtvis lika bra med Z-Wave.
Jag låter tryckknappen trigga en livebild på besökaren på TV:n om vi är hemma. Om vi däremot inte är hemma så skickas istället en stillbild på besökaren till min mobil. För detta krävs naturligtvis en utomhuskamera. Dörrknappen triggar även lite "spännande" ljud i SONOS-högtalarna.
Vad kör du med för utomhus kamera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.