Hej.

Vi har beslutat oss för att bygga staket runt en del av vår tomt. Först pga den allmänna vägen som går precis utanför.Eftersom det är tätbebyggt så är det 50 som gäller men bilarna drar förbi i betydligt högre hastigheter. Vi har småbarn och kan man minimera en risk så är det värt varenda öre..samt att det kommer se mer hemtrevligt ut.:)

Pratade med kommunen idag och just vårat område är tydligen under "utredning" gällande hastigheten just där. Vet inte om han sa det för att det lät bra. Han trodde att det kunde bli 30 om allt går som planerat. Tänker dock inte vänta utan tar det "säkrare" alternativet. Nu till min fråga..

Kan/får man bygga ett kombinerat staket? Och med det menar jag (eftersom i vår kommun är ett bygglov inte behövligt om man utgår från ett täckt staket upp till 800mm och ett med "mer glesa" ribbor/plankor ok upp till 1200mm) kombinera täckt upp till 800 och lämna luftigt upptill? Sen är det ju det där med sikttriangel vid utfart och hörntomt som vi nu har. Vet att det är 800 som gäller 2,5m åt båda håll vid utfart och vid hörn 10m från hörnets yttersta vinkel.

Är det möjligt att lämna 400mm luft med några enstaka ribb kanske kombinerat på ett snyggt sätt? Alt. skippa "ribben" och köra luftigt?

Vad tror ni? :p

Mvh
 
  • ritning_sikttriangel_800x566.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att ringa till kommunen och fråga.

Jag rekommenderar en tät klippt häck innanför staketet.
När den har växt till sig efter ett antal år kan man, om man vill, ta bort staketet.
 
Jag har samma problem som TS. Bestämmelsen är till för att säkra att inga olyckor sker. Det är ingen bra ide att lägga en överliggare eller ribbor, om än glesa, eftersom dessa kan skymma i vinkeln. Eftersom du har småbarn (jag har själv 5 barnbarn under 6 år som mycket ofta är hos mig) har jag satt 120 cm högt fårstängsel tillfälligt längs med hörnan samt skall sätta 80 cm höga häckar. Fårstängslet är typ trådstaket 10x10cm dvs helt igenomsiktligt. Detta är för barnens skull och tas bort när de är så stora att de lyssnar på mormor! Detta är dessutom en mycket ekonomisk lösning under tusenlappen!

Dessutom fyller jag hela hörnan med ytterligare 80cm-häckar eftersom denna del av trädgården ändå inte kan användas till något konstruktivt.
 
Redigerat:
Jag har kontaktat bygglovsavdelningen med skisser och mått. Lät inte helt omöjligt men jag väntar fortfarande på svar...
 
yonna skrev:
Jag har samma problem som TS. Bestämmelsen är till för att säkra att inga olyckor sker. Det är ingen bra ide att lägga en överliggare eller ribbor, om än glesa, eftersom dessa kan skymma i vinkeln. Eftersom du har småbarn (jag har själv 5 barnbarn under 6 år som mycket ofta är hos mig) har jag satt 120 cm högt fårstängsel tillfälligt längs med hörnan samt skall sätta 80 cm höga häckar. Fårstängslet är typ trådstaket 10x10cm dvs helt igenomsiktligt. Detta är för barnens skull och tas bort när de är så stora att de lyssnar på mormor! Detta är dessutom en mycket ekonomisk lösning under tusenlappen!

Dessutom fyller jag hela hörnan med ytterligare 80cm-häckar eftersom denna del av trädgården ändå inte kan användas till något konstruktivt.
Jag har tänkt fårstängsel också..men jag vill göra det riktigt från början...sen kommer det se mer hemtrevligt ut med ett riktigt staket i samma färg som huset... ☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.