Hej!

Tack för all hjälp! Nu snurrar den på fint som tusan! Jag köpte aldrig några nya packningar men det blir ett måste till nästa gång då dom var lite snedmonterade när jag öppnade dom och det var lite strul att få tillbaka dom på ett ok sätt.

Det var lite smuts i förgasaren, men långt ifrån hur mycket jag hade räknat med att det skulle vara. Detta var dock första gången jag öppnade en sån så jag vet inte riktigt hur mycket man ska förvänta sig. Det visade sig att flottörhuset (som jag har lärt mig att det troligtvis heter) var i plast, det kom också som en överraskning.

Tips till alla som ger sig på att öppna en förgasare, ta det väldigt lugnt och försiktigt och fota alla steg, packningarna kan sitta på flera olika sätt och det är väldigt svårt att veta vilket som var rätt.

Martin
 
R
Vad bra att de löste sig. En förgasare måste helt ren, minsta lilla kan sätta igen hålen i den. Men som du beskriver så har du ingen membranförgasare utan en flottörförgasare. Dessa har en plastflottör som styr hur koppen hålls med bränsle. Dvs när flottören står i upprätt läge så är koppen full med bensin, när bränsle rinner ur koppen så rör sig flötet neråt och öppnar då en nålventil så mer bränsle rinner in.
Släng jeepdunkarna för de är bara problem, nästa gång kan de sätta igen förgasaren svårare och du får lossa och blåsa rent den med tryckluft. Köp istället vanliga plastdunkar på Jula.
 
Hej. Jag lånar denna tråd om i hopp att någon har tips om detta. Har en Stiga Excel S Turbo gräsklippare -2011 och jag har problem med att kvarvarande bensin i ganken läcker ut efter ett par dagar. Vi har inbyggt garage i villan och vi känner därför bensindoften starkt när bensinen läckt ut. Luftfiltret luktar kraftigt bensin och inga läckage i slangar eller tank är synliga efter visuell kontroll. Kan detta ha något med förgasaren och den där flottören tidigare inlägg handlar om?

Ngn som har tips?
 
Stängd bränslekran när maskinen inte används brukar vara en bra ide.....
 
MathiasS skrev:
Stängd bränslekran när maskinen inte används brukar vara en bra ide.....
Finns ingen bränslekran vad jag kan se. Går en slang från tanken rakt in i förgasaren.
Problemet uppkom först i höstas, har aldrig haft det innan på maskinen :/
 
Det går att montera en separat på slangen.
 
Detta väcker minnen!
När jag var 15 hade farsan inte pengar att köpa en ny moped till mig. Han hade dock ram och hjul av en gammal DT50mx stående efter att ha kört mopedrace många år tidigare.
Han byggde ihop en fungerande moppe till mig med trimmad motor. Fulast i byn, men definitivt snabbast, vilket smällde högt i den åldern.

Till saken: förgasaren var en överdimensionerad variant han skaffat fram. Den läckte bensin om jag inte stängde soppakranen.
Efter många om och men hittade vi att det var hål på flottören så den stängde inte av när förgasaren var full och soppan rann således ut.
Du kan ju kolla om flottören fungerar i din förgasare :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.