Det saknas anslutning till avlopp, el och vatten men ändå finns fungerande system på plats i experimenthuset "Hus utan sladd".

Du kan läsa artikeln här: Bygger ett hus med helt slutna system
 
Pelletskamin är skit för snåla människor vars existerande kommer sig av politisk styrning. Sätt in 9 kW luft-luftvärmepump istället för att vara solcellspretto tillsammans med eldning...
 
Vad är det som är skit med pellets? Dyrt?
 
Pelletsförbränning är skit. Att folk på 2000-talet släpar in "eldmaskiner" som dammar, leder till sotning, luktar för grannen, transporter av pellets och kroppsarbete för att fylla på i pannan/containern. Det är ju en marginell modernisering av vad vi hade på 1800-talet.

Det som driver folk att använda pellets är snålhet. För inte hade någon väl hellre fyllt på med pellets i dammröken än att betala elräkningen annars?
 
Hmm, jag eldar med pellets och känner inte igen något av det du skriver, ja förutom att pannan behöver sotas varannan vecka ungefär. I sommar ska befintlig panna från 68 bytas ut, och då givetvis mot en ny pelletspanna.
 
För mitt hus och även då för mig är pelletseldning bra. För mitt hus vill jag påstå att elden i källaren är avgörande för inomhusmiljö, miljön i källaren och på vinden. Huset är byggt 1930 och konceptet bygger på varm murstock.
Så jag tycker inte man kan säga att pellets ÄR skit.. Du kanske inte gillar det, och det är jag helt ok med. Men jag tycket att pellets kan vara bra alternativ för en del hus, inte minst äldre hus med liknande förutsättningar som mitt tex.

...Fast jag är väl snål som inte vill montera värmepump, element i källaren, byta element i huset, fuktsäkra skorstenen samt utöka den mekaniska ventilationen.. 200k..? ;)
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Pelletskamin är skit för snåla människor vars existerande kommer sig av politisk styrning. Sätt in 9 kW luft-luftvärmepump istället för att vara solcellspretto tillsammans med eldning...
Pellets eldning är inte bara billigt, utan även det bästa ur miljösynpunkt (globat) (näst ved och flis)
 
Att de finns en pelletsbrännare är väll för att huset producerar sin egen energi och inte har möjlighet att driva en stor värmepump? Eller har jag fattat fel?
 
fbg skrev:
För mitt hus och även då för mig är pelletseldning bra. För mitt hus vill jag påstå att elden i källaren är avgörande för inomhusmiljö, miljön i källaren och på vinden. Huset är byggt 1930 och konceptet bygger på varm murstock.
Så jag tycker inte man kan säga att pellets ÄR skit.. Du kanske inte gillar det, och det är jag helt ok med. Men jag tycket att pellets kan vara bra alternativ för en del hus, inte minst äldre hus med liknande förutsättningar som mitt tex.

...Fast jag är väl snål som inte vill montera värmepump, element i källaren, byta element i huset, fuktsäkra skorstenen samt utöka den mekaniska ventilationen.. 200k..? ;)
Du kommer med en bra poäng. Men ett sådant hus är i behov av att värme sprider sig, murstocken ett bra exempel. Detta behöver man varken pellets eller skorsten för även om jag förstår att det i ditt fall fungerar som ett element. Fast du måste erkänna att du lika gärna hade kunnat bränna olja som pellets ;)

larsbj skrev:
Pellets eldning är inte bara billigt, utan även det bästa ur miljösynpunkt (globat) (näst ved och flis)
Ur vilket perspektiv då...? Eller missuppfattade jag ironin?

Kaboff skrev:
Att de finns en pelletsbrännare är väll för att huset producerar sin egen energi och inte har möjlighet att driva en stor värmepump? Eller har jag fattat fel?
Precis det kan stämma, man klarar inte att säkra upp eller liknande.
 
Men ta och trolla vidare någon annanstans.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
scim skrev:
Men ta och trolla vidare någon annanstans.
Ett hus som fbg kan jag definitivt respektera valet av pellets. Däremot den snåle lantisen som fortfarande står och klyver ved, hugger av sig ett finger i bland för att kunna elda smutsigt och billigt saknar jag förtroende för. Pelletseldaren likställer jag med dessa. Bättre att elda kontrollerat med hög verkningsgrad och skicka ut el i ledningarna. Men om man tror att sågspån är framtiden.....
 
Lime113 skrev:
Fast du måste erkänna att du lika gärna hade kunnat bränna olja som pellets ;)

Ur vilket perspektiv då...? Eller missuppfattade jag ironin?
Pellets och ved ingår i kolkretsloppet, antingen så eldar vi upp det eller så kommer trädet att så småningom dö och förmultna och då släppa ut samma sak som om man hade eldat upp det. Det är med andra ord koldioxid-neutralt att elda ved/pellets (minus transporterna). Moderna vedpannor har _mycket_ hög effektivitet.

Olja är fossilt och bidrar att öka halten kol i atmosfären samt stödja diktaturer.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Ett hus som fbg kan jag definitivt respektera valet av pellets. Däremot den snåle lantisen som fortfarande står och klyver ved, hugger av sig ett finger i bland för att kunna elda smutsigt och billigt saknar jag förtroende för. Pelletseldaren likställer jag med dessa. Bättre att elda kontrollerat med hög verkningsgrad och skicka ut el i ledningarna. Men om man tror att sågspån är framtiden.....
Jag beställer pellets två gånger per år, bulkbilen kommer och blåser in det i mitt dammtäta förråd. Trots att min gamla panna från -68 har förhållandevis värdelös verkningsgrad kan jag aldrig räkna hem ett byte till jordvärme. Däremot fyndade jag en "ny" pelletspanna på blocket för 8000, och med den höjer jag verkningsgraden från ~70 till 90%. Att installera en luft/luft-värmepump är väl det dummaste jag skulle kunna göra, kräver öppen planlösning för att sprida värmen och fungerar som sämst när man behöver värmen mest. Dessutom ser det förjävligt ut, både in och utvändigt.

Luft-luft ser jag endast som ett alternativ om man bor i ett hus med direktverkande el och låg förbrukning där det inte går att räkna hem en jordvärmepump och konvertering till vattenburet.
 
Håller med, pellets är inte skit.

Det är många hus vars funktion bygger på en varm murstock. Mitt tillex. I det eldades det med olja förr men förra ägaren bytte till luft/vattenpanna. Ekonomiskt försvarsbart, ja. Men funktionen i huset försämras vilket leder till andra investeringar som ska ta upp en varm murstocks funktioner och fördelar. Dessa förklarar fbg.

Elda med olja är inget alternativ men skulle jag byta uppvärming idag hade pellets stått nära till hands.
 
Återigen respekterar argumentet med varm murstock men....


scim skrev:
Jag beställer pellets två gånger per år, bulkbilen kommer och blåser in det i mitt dammtäta förråd. Trots att min gamla panna från -68 har förhållandevis värdelös verkningsgrad kan jag aldrig räkna hem ett byte till jordvärme. Däremot fyndade jag en "ny" pelletspanna på blocket för 8000, och med den höjer jag verkningsgraden från ~70 till 90%. Att installera en luft/luft-värmepump är väl det dummaste jag skulle kunna göra, kräver öppen planlösning för att sprida värmen och fungerar som sämst när man behöver värmen mest. Dessutom ser det förjävligt ut, både in och utvändigt.

Luft-luft ser jag endast som ett alternativ om man bor i ett hus med direktverkande el och låg förbrukning där det inte går att räkna hem en jordvärmepump och konvertering till vattenburet.
Du menar att endast 10% går ut i skorstenen eller vilken verkningsgrad avses?
Pelletsen ser väl minst lika ful ut på insidan (koxkällare) och ute ryker det om den.

Stadsbonden skrev:
Pellets och ved ingår i kolkretsloppet, antingen så eldar vi upp det eller så kommer trädet att så småningom dö och förmultna och då släppa ut samma sak som om man hade eldat upp det. Det är med andra ord koldioxid-neutralt att elda ved/pellets (minus transporterna). Moderna vedpannor har _mycket_ hög effektivitet.

Olja är fossilt och bidrar att öka halten kol i atmosfären samt stödja diktaturer.
Jag förespråkar inte olja men jag säger att den som behöver en varm murstock behöver inte vara bunden till pellets. Alla lösningar som genererar varm luft fungerar.

*****

För mig får ni gärna ta häst och vagn när ni plöjer åkern, sluta bara låta mig som granne drabbas av era rökvanor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.