Hej

Jag satte tidigt på sommaren i fjol en häck av häckoxbär. Försäljaren på en etablerad plantskola rådde mig att klippa ner plantorna till hälften, de var kanske 65cm från början. Dock tycker jag nu att den ser ut att inte bli särskilt tät längst ner.
Jag funderar nu på att klippa ner den ytterligare för att få den tätare. Jag tänker då till ca 15-20cm från marken (villket hamnar mitt i mellan marken och det gröna strecket).

Jag behöver råd.
- Bör jag en s göra detta?
- När i så fall?
- Hur nära marken?

Bifogad bild är på hur de ser ut idag.
Häck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går utmärkt att klippa ner den till 15 cm höjd och därefter höja 20 cm per år. Gör det nu innan den kommer igång på allvar.
 
BirgitS
Hej!

Det är inte lämpligt att klippa dem under lövsprickningen och den ser ut att pågå nu enligt din bild. Normalt klipper man på vårvintern (feb.-mars beroende på var i landet man bor) och/eller på sommaren. Den tidiga klippningen stimulerar framväxten av helt nya skott medan sommarklippningen framför allt ger förgreningar just där man klippt.

Om det var min häck skulle jag i sommar klippa in topparna till ca 10-15 cm över där du klippte förra året, samt sidorna för att hålla nere bredden så att ljuset kommer fram långt ner på plantorna. Om häcken under sommaren inte verkar växa bra nertill skulle jag i februari klippa av en del (ca var fjärde) gren riktigt långt ner för att stimulera att det bildas nya grenar riktigt långt ner.
 
Tack för svar båda två! Fler får dock gärna lämna synpunkter då vi nu har två olika linjer. Särskilt om någon har erfarenhet av just häckoxbär.
 
Jag har en liguster som var 100cm när jag planterade den, har samma form/täthet som din ungefär. Jag klippte lite på toppen och tog 1-2 grenar på varje som jag klippte ner till ca 15cm då jag inte ville klippa ner hela häcken. Av det jag klippte (både se långa o korta "pinnarna") sparade jag som sticklingar.
En del har jag inne men alla fick inte plats så en del satte jag direkt i marken (2veckor sedan) och de som jag satte i marken har tagit sig mycket bättre än dom inomhus konstigt nog...
Satte som emellan häckarna så att dom kommer fylla ut där och man kan spara på längden på de befintliga häckplantprna.
 
Tack. Bra idé med sticklingarna.
 
Viktigast är att vattna! Många missar den biten. Försommaren brukar vara torr. Vattna sedan hela sommaren om det är torrt. Rejäla rotblötor! Inte bara lite duttande här och där. Fortsätt med detta under att par somrar! När plantorna är nysatta jobbar de för fullt med att utveckla rötterna. Att beskära buskarna det första året är inte mycket mening med eftersom rötterna ännu inte har kraften för att sätta igång en rejäl skottillväxt.

PS, vänta till vårvintern med kraftig beskärning. Då har rötterna hunnit utveckas och du får bra skottillväxt-
 
Jag misstänker att TS blir mer och mer konfys ...:rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.