Kör jag pellets dygnet runt så går det åt två säckar om dygnet.
Kör jag bara natt så går det åt en säck.
Jag har en äldre panna.
Jag har aldrig märkt skillnad om det e svin kallt eller svalt ute det går åt lika mycket Pellets ändå.
Gammal panna och brännaren. Kanske beror på det.

Kör jag värmaren i ftx systemet borde det bli runt 40kr per dygn. Och så kommer jag ha någorlunda varmt på dagen också.

Kör jag en säck pellets på natten så är det 30-40kr.

Så kan lika gärna stänga av pannan och köra med ftx systemet nu då.

Eller tänker jag helt fel?
 
Det är väl bara att pröva och se?

Om ett par månader har du elräkningen i handen så det går att jämföra kostnader.

Om nu skillnaden inte tycks vara så stor så är det desto viktigare att du dokumenterar så exakt som möjlig vad uppvärmningen kostar per månad med pellets innan du byter till el. Annars går det inte att göra någon korrekt prisjämförelse. 30-40 kr/natt(dygn) jmfrt m 40 kr per dygn => Är det 30 kr/dygn med pellets så är det 75% av elkostnaden, men är det 40 kr/dygn så är uppvärmningskostnaden lika.

Om det kostar lika mycket att värma huset med pellets som med el så är det kanske dags att fundera på en ny panna?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Hur stort är huset ??

Jag värmer 170 kvm, har 20 grader i källarvåningen och 23 på övervåningen (fru med ledsjukdom som behöver värme för att fungera)
Har en CTC panna från 1973 med pelletsbrännare från 2006, huset är från 1958 i originalskick, tex 12 cm tjocka väggar med sågspån i. Värmer även varmvatten med pannan.
Vid den här årstiden går det en säck per dygn. Totalt gör jag av med 7 pallar per år, i snitt alltså en säck per dag ink varmvatten.

Ett kg pellets är 4,8 kw, en säck 76 kw, utslaget på en natt, 10 timmar blir det 7,6 kw per timme, då blir det lite konstigt om man ska försöka ersätta det med 1,8 kw.
 
Se där.
Vi flyttade in för fyra år sedan. 70kvd plus källare byggt 59. Trähus men eftermonterar tegel på huset på 70 talet. Nya fönster.
Huset drevs på olja. Och vi byte brännare direkt till en begagnad från 2005 och hade en firma som ställde in allt.
Då gick det en säck per dygn.
Föra året byggde vi ut 70kvd till. Denna del har golvvärme. Plus gamla delen total renoverades, gipsade alla gamla väggar, nya element, nytt ftx system mm.


Så nu har vi 140kvd och det går precis två säckar per dygn på vintern.
Mycket eller lite vet jag inte?

Problem e nu. Ändå om det e 0 grader ute så är det riktigt kallt i huset. Dagarna är runt 20 grader och nätterna runt 18 kanske.

Barnen e ofta förkylda och de e riktigt kalla på morgona.

Känns "onödigt" att elda två säckar per dygn "70kr " för att få upp temp 2-3 grader.

Och det är där mitt problem e nu.
 
Då har du förmodligen en hyfsad uppfattning om elförbrukning månad för månad sedan ni byggt ut?
Om du nu slår på värmebatteriet så ser du ju om ett par månader vilken skillnad det gör iom att du kan jämföra förbrukning månad för månad med föregående års. Elförbrukningen från värmebatteriet kommer att vara högre mitt i vintern än nu såklart. Beroende på hur mkt el ni brukar göra av med så blir skillnaden mer eller mindre tydlig. Dvs om skillnaden är liten så behövs det längre tid (månader/år) innan man med hyfsad säkerhet kan bedöma hur mkt el batteriet drar.

Man brukar räkna med att varje grads sänkning av innetemperaturen sparar 5%, (en gammal grov tumregel). Utifrån det så ska 2-3 C ökning inte orsaka 100% ökning av uppvärmningsenergi. Dvs ca 10-20%, eller max en kvarts säck pellets (25%) med lite marginal.

I den nybyggda delen med golvvärme (betongplatta eller träbjälklag?) så kan jag tänka mig att det tar lite längre tid innan rumsvärmen ändrar sig då det är temperaturtrögt (betongplatta). Har du två skilda kretsar för golvvärme resp gamla delen med radiatorer?

Har du ett temperaturtrögt system så kommer värmebatteriet att kompensera tempsvängningarna över dygnet. Tycker definitivt att du ska pröva med det påslaget. Inom en vecka kommer ni att märka vilken skillnad det gör för inneklimatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.