Hejsan.

Har några funderingar på hur vi bäst ska kunna förbättra vår otroligt vattensjuka mark. Tanken som jag har är en rad olika lösningar, bl.a lägga dräneringsrör ner mot en damm vi tänkt gräva, som sedan skall få avrinning mot bäcken vi har. Men funderar även på om jag kan ta hjälp av "naturen" som sådan. Kring tomtgränsen på ena sidan fick jag tipset utav en vän att anlägga en pilhäck. Just där pilhäcken är tänkt att stå är marken mycket blöt. Hela gräsmattan är rent allmänt jäkligt mossig och eländig också. Något som jag verkligen vill åtgärda. Skulle en sådan häck kunna hjälpa "lokalt" en del tror ni?
Vi har främst mjuk lerjord här, är en gammal sjöbotten, och bor så pass att vi har sol majoriteten av hela dagen. Bor i Västernorrlands inland. Är beredd på att lägga ner tid årligen på att hålla vid häcken.

Är totalt novis på allt vad trädgård heter. Detta är vårt första hus. Flyttade hit hösten 2015. Så alla tips och råd uppskattas.
 
Pil eller poppel funkar bra på vattensjuk mark, men jag undrar hur långt norrut dom funkar. Sedan har vi ju problemet att träden bara suger fukt under växtsäsongen....

Tänk på att det inte får finnas några dräneringsrör i närheten av pil eller poppel eftersom rötterna fyller igen rören.
 
Korvgubbe
Kan det inte vara läge att vänta lite och se vad som händer? Med tanke på att ni flyttade in i höstas så har ni ju inte sett trädgården under växtsäsong än, och att det är blött nu betyder ju inte att det är ett permanent problem.
 
Korvgubbe skrev:
Kan det inte vara läge att vänta lite och se vad som händer? Med tanke på att ni flyttade in i höstas så har ni ju inte sett trädgården under växtsäsong än, och att det är blött nu betyder ju inte att det är ett permanent problem.
Det var blött redan i höstas, kippade av fukt när man gick på gräsmattan. Och någon blöt höst hade vi inte förra året, snarare tvärt om. Varm och torr. Vi har en stor kohage som granne och man ser att trotts flertalet urgrävda diken är marken riktigt fuktig. I förhållande till hagens storlek gick där i höstas ytterst få kor. själva tomten vår är på 1 hektar, och består mer eller mindre bara av gräsmatta. Skog längst med ena tomtgränsen och buskar, sly och några unga björkar löper längst med bäcken. Dom som bodde här förut har endast nyttjat huset som fritidshus. Gräsmattan är enormt mossig, sol ifrån morgon till kväll.

Vist kan man väl vänta och se, men jag är inte jätte optimistisk direkt.

Tack för svar!
 
Sommartorparn skrev:
Pil eller poppel funkar bra på vattensjuk mark, men jag undrar hur långt norrut dom funkar. Sedan har vi ju problemet att träden bara suger fukt under växtsäsongen....

Tänk på att det inte får finnas några dräneringsrör i närheten av pil eller poppel eftersom rötterna fyller igen rören.
Ja det är väl det som blir den stora frågan. Om den klarar av att växa här och trivs kommer troligtvis ta längre tid att växa än vad den hade gjort om man bott i södra Sverige. Skadar inte att prova, och hittills har jag inte kunnat klurat ut någon annan buske eller liknande som skulle kunna fungera så som jag tänkt.

Så pass mycket har jag fått med mig. Hela tanken med att ta hjälp och stöd utav växter är för att slippa gräva ner massor utav dräneringsrör. Tomten är på 1 hektar.

Tack för svar!
 
Stora träd och buskar suger mkt vatten.
Men har ni inga så lär det ta tid, så spetta ner massor så fort som möjligt.

Blöt lerjord är besvärlig. Tror att dränering eller grävda diken är vad som ska till.
Vill ni plantera något så är det upphöjda bäddar som gäller.

Ev kan ni gräva ur en naturlig damm. Är det bra rejäl lera i marken djupt ner så håller det tätt. Vi har ett par grävda kräftdammar så.
 
Oldboy skrev:
Stora träd och buskar suger mkt vatten.
Men har ni inga så lär det ta tid, så spetta ner massor så fort som möjligt.

Blöt lerjord är besvärlig. Tror att dränering eller grävda diken är vad som ska till.
Vill ni plantera något så är det upphöjda bäddar som gäller.

Ev kan ni gräva ur en naturlig damm. Är det bra rejäl lera i marken djupt ner så håller det tätt. Vi har ett par grävda kräftdammar så.
Varför måste man ha upphöjda bäddar? Är det för att plantorna inte ska riskera "drunkna"?
Jo tid lär det ta då hela tomten verkligen är som ett blankt papper. Känner därför att jag vill sätta igång nu så snart som möjligt.

Lägga två tre långa dräneringsrör lär vi få göra i vart fall, och tanken är att dessa ska ledas till dammen vi tänkt gräva. Har ingen aning om hur jorden ser ut längre ner i marken, men grävde en grop på drygt 1m i höstas nedanför höjden som vårt hus ligger på som test. Lerigt av det jag såg, träffade på vatten efter knappt 50-60cm. Blev lagom shockad måste jag säga. Gräver man en 10-15m ifrån bäcken träffar man på vatten nästan direkt. Det är ner mot bäcken hela tomten sluttar, en väldigt försiktig sluttning. Så jag önskar ju gräva dammen någonstans inte allt för lång ifrån bäcken. Och då från dammen gräva ut en mindre bäckfåra som ansluter sig till den stora bäcken.

Hur djupt grävde ni era dammar?
 
Tror den djupaste är ca 2 m i mitten.
Det var inte vi utan den föregående ägaren som lät gräva dem. Poängen är dock att de är grävda och att det inte finns någon dammduk el likn. Vi har också blöt och lerig mark.

Upphöjda bäddar är precis just för att växterna inte ska drunkna. Bortsett från vass och likn "blötväxter" så trivs inga andra växter med ständig blöta om rötterna.
 
Mindre jobb i framtiden är att sätta björk som inte bara är vackra men också mycket törstiga. Kanske satsa på ett par (dyrare) större ocnh ett antal "småbarn". Passar också fint i er klimatzon. En björkdunge ... låter så fint!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Tror den djupaste är ca 2 m i mitten.
Det var inte vi utan den föregående ägaren som lät gräva dem. Poängen är dock att de är grävda och att det inte finns någon dammduk el likn. Vi har också blöt och lerig mark.

Upphöjda bäddar är precis just för att växterna inte ska drunkna. Bortsett från vass och likn "blötväxter" så trivs inga andra växter med ständig blöta om rötterna.
Okej. Låter som ett rätt lagom djup. Inte allt för besvärligt att gräva ut. Tack för dina svar.
 
yonna skrev:
Mindre jobb i framtiden är att sätta björk som inte bara är vackra men också mycket törstiga. Kanske satsa på ett par (dyrare) större ocnh ett antal "småbarn". Passar också fint i er klimatzon. En björkdunge ... låter så fint!
Vi har en hel rad av björkar nere vid bäcken, dock inga stora. Har bara sett två riktigt stora björkar här i området. Båda står precis utanför vår tomtgräns uppe vid där huset ligger. Björkar är vackra, det enda negativa med dom är att jag är ordentligt allergisk! Haha.

Vet du om det alls är möjligt att ta skott av björk? Dom små som står vid bäcken är så pass stora att dom nog inte är lämpliga att flytta på. Hade gärna annars flyttat på ett par stycken av dom.
 
Eftersom du ska gräva en damm, så skulle jag plantera våtmarksväxter runt den, de trivs ju att stå blött. Dammen kommer dessutom att se mer naturlig ut än ute på en gräsmatta, har du tur behöver du bara gräva ett hål i marken och slipper dammduk och annat trist. En positiv aspekt med en våtmarksträdgård, är att man inte behöver springa och vattna stup i kvarten.
Lite inspiration:
http://www.nigeldunnett.info/WetlandCentre/files/page6_sidebar-wetland-centre-header-11.jpg
http://www.nigeldunnett.info/Raingardens/london wetland centre/files/wetland-centre-header-6.jpg
 
Sandra Inca Larsson skrev:
Vet du om det alls är möjligt att ta skott av björk? Dom små som står vid bäcken är så pass stora att dom nog inte är lämpliga att flytta på. Hade gärna annars flyttat på ett par stycken av dom.
Trist med allergi - där är ju inte björken den roligaste. Skott av björk låter inte optimalt. Men hittar du några som bara än någon meter höga kan du flytta dem.
 
harry73
Har du lust att anlägga nu gräsmatt, då skulle man kunna fräsa in (mycket) sand i leran, så att leran inte suger upp så mycket vatten blir bättre dränerande och får bättre bärförmåga. Har man sen en bra gräsmatta, gör gräsmattan också att det känns torrare (mossa har inga rötter ner i jorden och hjälper därmed inte heller att torka upp marken)
 
Tack alla så hemskt mycket för era svar. Gillar verkligen förslaget på att anlägga vätmarksväxter vid dammen. Vill gärna ha en naturlig look på den, välplanerad men ändå så det ser ut som om det alltid sett ut just sådär.

Tjälen har inte hunnit släppa i marken ännu så lite tid till funderingar har jag fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.