lars_stefan_axelsson skrev:
Och den täcker dessutom för missar i besiktningen av den övriga anläggningen. Det är många punkter som skall kontrolleras och det är naturligtvis lätt att missa någon. Det har jag själv gjort i mitt hus. Det är inte alltid enkelt att hitta allt...
Håller med. Viktigast att besikta är dock elcentralen och de trefasapparater man har (eftersom det är där effektslukarna finns som är igång utan att man själv styr användningen).
 
Statistiken är i princip värdelös. Det går ut på utfrågningar av 1000 personer som kan jämföras med 4,7 miljoner bostäder. Det vill säga det är 0,02% representativt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Matstj skrev:
Statistiken är i princip värdelös. Det går ut på utfrågningar av 1000 personer som kan jämföras med 4,7 miljoner bostäder. Det vill säga det är 0,02% representativt.
Njaeeee. Statstisk fungerar faktiskt så. Vilket ju är tvärtemot vad man skulle kunna tro. (Man hittar många sådana fallgropar inom just statistik. Vi är dåliga på att förstå statistik. Vi är inte statistiska djur.)

Osäkerheten har faktiskt inte med hur stor andel av populationen man samplat (frågat), utan hur många man frågat i absoluta tal. Det spelar ingen roll hur stor populationen är bara man frågat tillräckligt många. Och då visar det sig att 1000 är den "magiska" siffran. Vet man vad tusen säger/tycker/är så vet man "allt". Oavsett om populationen är 100000, eller 10000000 stor.

Detta hänger dock på att man har ett slumpmässigt och därför representativt urval, något som kan vara väl så svårt.

Nu har du en poäng i att man får vara försiktig och skilja mellan personer och hus/bostäder här. Så med 1000 personer så kan man bara säga "så och så många personer har X i sina hem". Man kan inte säga (lika) mycket om hur många hem som har X.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Statistiken är i princip värdelös. Det går ut på utfrågningar av 1000 personer som kan jämföras med 4,7 miljoner bostäder. Det vill säga det är 0,02% representativt.
1000 personer är tillräckligt för att få ett tillförlitligt resultat så länge som urvalet görs slumpmässigt. Klart det finns en felmarginal, men det handlar om 2-3 procentenheter. Många människor förstår tyvärr inte hur statistik fungerar, utan tror att om resultatet inte motsvarar ens egna åsikter så är det inte tillförlitligt. Vet inte hur många gånger som jag hört någon påstå att statistiken ljuger eftersom "nästan ingen som jag känner tycker på det där viset". Ens egna "kamratkrets" är knappast representativ för hela befolkningen.
 
Finndjävel skrev:
1000 personer är tillräckligt för att få ett tillförlitligt resultat så länge som urvalet görs slumpmässigt. Klart det finns en felmarginal, men det handlar om 2-3 procentenheter. Många människor förstår tyvärr inte hur statistik fungerar, utan tror att om resultatet inte motsvarar ens egna åsikter så är det inte tillförlitligt. Vet inte hur många gånger som jag hört någon påstå att statistiken ljuger eftersom "nästan ingen som jag känner tycker på det där viset". Ens egna "kamratkrets" är knappast representativ för hela befolkningen.
Om alla svarar på enkäten, ja. Hur många av de här 1000 har svarat ?
 
Nu tror jag ni spårar ut lite - den statistika metoden, inkl antalet svarande etc, skall man ha bra på fötterna för att dömma ut tror jag om dom inte använt en helt egenuppfunnen sådan...

Urval av personer och frågor skulle vara intressant dock...

Det står ju egentligen inte heller att hemmafix ätr = fulel !!

"Antalet elrelaterade husbränder har ökat med 65 procent på 10 år, och i vart femte hem finns så kallad fulel - felaktiga installationer som kan vara farliga.
...
Till fulel räknas exempelvis ojordade uttag i badrum, kök och utomhus, feldimensionerade kablar och felaktiga installationer av spotlights.

Rapporten slår även ner på hemmafixande av el där ungefär hälften av de tillfrågade svarar att de utfört behörighetskrävande åtgärder i hemmet: "Många av de svarande uppger att de utfört behörighetskrävande arbete på egen hand, som att installera golvvärme eller utomhusbelysning. Det är arbete som alltid ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör.""

Dvs det är olika saker som mäts !!

Så "fulelen" är nog i del allra flesta fal inte ens "hemmainstallerad", men rapporten säger egentligen inget om det sambandet utan konstaterar bara att det finns en viss andel "fulel" (enligt deras definition") och att hälften av de tillfrågade uppger att dom utfört elarbeten (som skulle krävt behörighet) i hemmen. Men de exempel dom anger (Installation av utebelysning tex) är rätt långt ifrån felaktiga spottar (med brandrisk) eller ojordade uttag i bad och kök(om dom nyinstalleras ens dvs!)

/K
 
Redigerat:
Som man frågar, får man svar och det gäller också statistik.
VEM har svarat på frågorna om el i hemmet?
Är det folk som anlitat elektriker för att de har något elproblem?
Eller är det EIO anslutna elektriker som gör en koll när de är ute på jobb och svarar på frågorna..
 
tommib
Den "rapporten" var ju gravt undermålig! Knappast förvånande, men ändå....

Flera av de första parametrarna mäter en förändring, inte ett absolut värde (t.ex. dödsolyckor). Man räknar poäng baserat på en konstant minskning av dödsolyckor. Det kan man förvisso göra, men då ska man inte kalla sin rapport för "Elsäkerhetsbarometern 2016" som antyder att det är en ögonblicksbild.
För att gräva hålet ännuy djupare blandar man också med ett antal ögonblickliga parametrar (hur många hem som har brister mm) men redovisar inte hur gruppindelningen är gjord. Hela bedömningen känns godtycklig.

Som så många har skrivit innan, "rapporten" är en ren partsinlaga från EIO, sannolikt för att påverka politiker i en viss riktning. Tyvärr kommer många säkert gå på den också utan att granska hur man räknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.