K
Hej

Gjöt igår en grund på en mycket blåsig plats.. hade ett gäng erfarna och duktiga killar som skötte allt, själv tittade jag mest på..

Hur som helst bildades en stor sjö/pöl på plattan och jag fick beskedet att det var bra för gjutningen att det låg vatten på som hindrade för snabb uttorkning. Problemet är vinden, den har orsakat vågor på ytan och betongen är nu som botten på en sandstrand med någon cm mellan dal och topp. Är det en katastrof eller försvinner det i slipningen som ska göras på måndag?
 
Kan du visa en bild.
Låter inte bra. Vad ska grunden vara till?
Om de var erfarna och duktiga så ska ni inte behöva slipa...
 
K
De slipar alltid säger de.. ska fixa en bild ikväll
Ytan ska vara garagegolv, så det vore ju kul om den var hyfsat slät

Katastrofen ligger kanske främst i att vattenrörelserna har tvättat bort cementen från ytan vilket kommer innebära att betongen inte blir lika fast. Vågtoppena bestod mest av sand där jag pillade...
 
Redigerat:
Hur blöt var betongen egentligen? Eller regnade det? Att det bildas sådana pölar så att det skulle kunna bli sådana konsekvenser av vinden låter märkligt.
 
K
Nej. Men de satte ju upp ett system med vattenapridare för att hålla plattan fuktig

Kanske var de för snabba med vattnet? Sjön bildades av att de skapade ett svagt fall mot mitten så att framtida slask och is på bilen inte ska rinna ut mot konstruktion utan samlas under bilen..

Edit: inser att jag kanske överdrivit, någon mm ska det vara. Vågorna består av sand.. här kommer en bild kommer en bild
20160415_165440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Torrslipning av betong är och borde alltid vara en nödlösning (om det inte ska terazzo slipas). Man bör alltid glätta betongen färsk så att säga. Speciellt i ett garage där ytan ska tåla grov nötning, salter, kemiskamedel mm. Jag tycker man bör stålglätta även om ytan ska epoxi beläggas. Finns en del firmor som tror torrslipning är bättre men det blir ofta sämre resultat och dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.