A
Hej!

Skissar lite Hus. Och undrar vad man kan ha för "Minimum" mått på dem olika rummen. Hur stor måste jag minst göra vad det gäller längd/bredd:

-Kök
-Badrum/ Gäst Wc
-Master bed (Med Dubbelsäng)
-Barnrum (Med Enkelsäng)
-Tvättstuga
-Allrum

Tacksam för Tips! :)

//VikStri
Glad påsk på er alla Byggahusare!
 
Åsa Lund
Tänk på att liten blir stor...
Gör barnrum stora nog för tonåringar att hänga i
Minska hellre på storleken på ert eget sovrum, ni ska ju bara sova där
 
VikStri skrev:
-Kök
-Badrum/ Gäst Wc storabadrummet minst 300x200, lilla 200x200. lilla räcker med handfat, toa och liten dusch. stora bör badkar få plats även om man inte själv bygger med ett sådant-
-Master bed (Med Dubbelsäng) 320x300 - 160cm säng + sidobord á 40 cm + garderob på ena sidan fungerar då. 1 meter vid foten av sängen räcker.
-Barnrum (Med Enkelsäng) 300x300 inget sovrum bör vara mindre än detta.
-Tvättstuga 200x200 - tvättmaskin+torktumlare+vask blir ca 200 cm bredd, och djup på 200 räcker.
-Allrum 250x300 - 250 bredd, får plats med soffa eller puffar mm.. djup 300 räcker fram till eventuell tv eller liknande.
Glad påsk på er alla Byggahusare!
Mina åsikter, detta är vad det bör vara minst, kan givetvis vara större. men skulle inte bygga mindre än detta.
 
K
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej!

Skissar lite Hus. Och undrar vad man kan ha för "Minimum" mått på dem olika rummen. Hur stor måste jag minst göra vad det gäller längd/bredd:

-Kök - För 3-4 personer, 3,2m bänkyta + högskåp +2x60cm kyl/frys
-Badrum/ Gäst Wc min 1,7x 2,35m
-Master bed (Med Dubbelsäng) 3x2,7m
-Barnrum (Med Enkelsäng) - har det inte helt säkert i huvudet, men siffrorna 1,7x2,8 känns bekant. Dock bör det vara rekommenderat mått då man kan skriva det som förråd på ritningen och ändå använda som sovrum
-Tvättstuga - Inga min. mått på rum men du ska inrymma tvättmaskin och torktumlare med ett visst utrymme framför och vid sidan.
-Allrum - Inga krav på mått vad jag vet.

Tacksam för Tips! :)

//VikStri
Glad påsk på er alla Byggahusare!
 
Icho,
Du har fel på master bedroom. Iallafall om man ska tro min byggingenjör som ritar bostäder hela dagarna.
Master bedroom måste vara 3,7 meter bredd. Du måste kunna köra med rullstol i sovrummet.
I SiS finns all info som tidigare klarlagt.
 
Ja, där smög det sig in ett fel. Det ska stå 3x3,7. Och på lilla sovrummet är det 1,6x 2,1 som är enligt standard. googla SIS 914221:2006 så hittar du nog alla svar kring detta!
 
K
Lättast är att kolla guiden i min länk i fjärde inlägget eller be att få standarden på kommunen. Kommunen har stenkoll på detta!

Andra sovrum får minst vara 210x210 om det endast ska innehålla en säng!
 
Tänk också igenom utifrån nuvarande möbler, ta fram tumstocken och gå runt och mät i huset/lägenheten: vart känns det trångt, vart känns det luftigt? Vilka rum fungerar bra, både storlek och form påverkar en hel del. Ofta är minimimåtten just minimimått, och vart man själv vill ha mer plats beror förstås på vilka som ska bo där, hur man själv lever och vart man vill kunna vara många personer tillsammans.

Jag gick själv runt och mätte en hel del på många olika platser och vid olika årstider, innan vi började sätta måtten till vårt nuvarande hus. Det finns alltid kompromisser som måste göras, men det mesta med att bygga nytt är ju att man kan få välja själv vart man vill ha sina kompromisser.

Och glöm inte bort tillräckligt med förvaringsutrymmen!
Utan källare och med vindar som är svåråtkomliga eller för låga i tak, så blir det ofta bara garaget som ska rymma allting i många nya hus... klädkammare och skrubbar är underskattade och ofta alldels för få och för små.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
A
Nu är ritningen klar! Kommer ut inom kort.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.