Hej, alla.
Har fått en offert från Faluhus, där huspriset är okej.
Problemet är kringkosnaderna för uppförandet av huset.
Från offerten:
* Grundplatta. 100 000 (102 kvm)
* Stommontering: 52 000
* Färdigst. av snickerier: 92 000
* VA installationer: 58 000
* El installationer: 50 000
* Målning: 30 000
* Golv & mattor: 23 500
Summa (inkl. moms): 525 625kr
Är detta rimliga priser? Till detta tillkomer bankavg., anslutning, tomt, ev.markförberedelse, osv.
Sker även på delat entrepenad
Conny



 
Huset från Faluhus är Blomstergården. Ett ganska anonymt hus, men en väldigt bra planlösning (tycker jag).
 
:surprised: Oj! Vissa delar av det där tycker jag låter väldigt billigt. Är det säljarens uppskattning eller ett faktiskt fastpris som är skrivet och klart?? Akta så det inte kommer kallduschar på vägen...
 
Håller med Cattis - det ser inte så tokigt ut.
Man kan ju pressa totalpriset genom att göra vissa saker själv såsom målning oc golvläggning. Eller så kanske man känner någon som kan göra det för en middag eller två....

Tyvärr måste ju hantverkarna betala skatt och sociala avgifter så därför sticker priserna lätt iväg.

//Anna
 
Golv och mattor för 23500kr, Hm om huset är 100 kvm och man lägger parkett för 235kr/kvm, gör hela jobbet själv och inte kostar på någon plast under... Nej det stämmer inte för huset är större, parketten dyrare och jag antar att någon ska utföra arbetet oxå
 
Av priserna att dömma så kan knappast bygget ske i 08-området med omgivning.

T.ex en grund med betongplatta och ingjuten golvvärme, ligger priset på 1600-1800 per m2 plus moms.

 
Priserna låter nästan för bra för att vara sann. Priserna är inte helt orimligt låga men se till att fråga om de står för dessa priser. Vissa säljare använder schabloner för olika entreprenader. Dvs det är inga priser de garanterar. Hade en försäljare som använde samma entreprenadkostnader för alla sina hus... oavsett storlek och typ. Oavsett hur mycket snickerier osv.

Personligen skulle jag antagit samtliga entreprenader till de där priserna :D
 
1. Som någon tidigare sa: Står de i kolumnen "säljarens uppskattning" så är det bara höftade priser, baserade per m2 husyta.

2. Snickeriarbeterna saknar en etta först skulle jag tro  ;) Resten tycker jag är jämförbara med kalkyler jag fått, sen om de överensstämmer med verkligheten det får vi väl se....

3. Stommontering kan omfatta massa olika saker. I någon kalkyl var grunden inräknad i stommonteringen. Andra exempel är om utvändig takläggning räknas till stomme eller snickerier etc.

4. Kostnaden för parkettgolv brukar vara inkluderad i husbygsatsen och läggningen i snickeriarbetena. Det som brukar specificeras under "Golv och mattor" är badrum, klädvård, hall o dyl.  (kakel och klinker/plastmattor)

 
När jag begärde offerten så begärde jag ett pris motsvarande totalentrepenad. Nu skulle detta ske på delat, och jag tycker väl att priserna är rimliga...Sen är huset ett 1.5-planshus på 136 kvm.
Problemet i mitt fall är att kringkst blir stora, enskilt avlott, brunn osv...
Bygget ska (med vilka får man väl se..) ske i Gästrikland, så prisbilden är kanske lite anorlunda än i t.ex. Stockholm.
/C 8)
 
Jag reagerar på snickarkostnaden som verkar vara alldeles för låg.....Inkluderar det rörmokeri, plattsättare mm? 92000 betalade vi på en enda faktura (bland flera andra) och vi har relativt billiga killar ändå (250:-/h)

Hade jag varit som dig hade jag multiplicerat hela offerten med 1,5 för då tror jag att du hamnar ganska nära sanningen. Vi ångrar att inte vi gjorde det........

Om dessa är fasta priser tycker jag att du ska skriva på direkt men passa dig för slarv mm.

Lycka till!
 
När man läser ditt inlägg så blir man både ledsen och
bedrövad. Du har råkat ut för en glädje kalkyl och det är bara förnamnet . När jag räknar igenom dina produktionskostnader så hamnar jag på ca 75-80 % mer. PS
ÄR DET FÖRSTA GÅNGEN NI BYGGER GILLESTUGA MED TAPETSERAD VERANDA
 
Tycker nog att vissa av priserna du uppgett verkar rimliga. vår offert på el och vvs uppgivk till ca 50000 + 50000. Målningen verkar lågt räknad, ingår tapeterna i det priset då eller är de inlkluderade i byggsatspriset? Dessutom är kostnaden för golv o mattor också alldeles för låg, men kanske materialet är inräknat i byggsatsen även där? Vad jag har hört brukar många säga att för att få ett ungefärligt pris på nyckelfärdigt hus ska man dubblera materialsatsen av huset, dvs byggsatsen * 2 för att få fram en ungefärlig bild av den totala kostnaden exkl tomt. Så får du pris på huset (byggsatsen o stomresning) för ca 900,000:- kan du kalkylera med att alla övriga kostnader exkl tomt hamnar på samma summa, dvs 1,8 milj totalt.

Ska du ansluta dig till kommunlat VA tillkommer oftast en avgift på någonstans mellan 75 - 85 tusen, därutöver ca 15000 för anslutning av el. Utöver detta kan det även tillkomma kostand för kvalitetsansvarig under byggtiden ca 10000:- + pantbrev, lagfart, bygglov etc. Har säkert glömt en massa, men byggherrekostnaden brukar hamna på 100,000:- i runda slängar, och avgifter i samband med tomten dvs anslutningar av VA o el även dessa ca 100,000:-. Sen tillkommer tomten förstås...

ska du borra egen brunn kan det nog bli riktigt dyrt. Egen avloppsanläggning behöver inte kosta skjortan, bör kunna hamna på ca 40 - 50,000:-

Puh, tror jag rabblat upp det jag kan komma på just nu.
Hoppas det varit till lite hjälp iaf
 
Tilläggas kan att det är ett offertförslag, så priserna kan inte anses fasta....Sen kostade själva huset (med div. tillbehör) 983 200 kr.
/C 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.