I ena förslaget brydde vi inte om att rita in verandan som är entré men den ska vara där fortfarande till vänster ut från inre hallen med trappa. Huset nu är så stort och ser ut som om man skulle klippa rakt av där det är ett indrag på ena ritningen. Några kommentarer?:) vart hade ni satt nya badrummet?? ( finns inget på detta plan idag och stammen är precis mitt i huset)
 
BirgitS
Tack, nu blev det mycket lättare att förstå. Jag såg fönstren på ritningen men eftersom det lilla trappfönstret (?) inte är med på ritningarna och verandan bara var med på en ritning var det svårt att få ritningarna och fotot att stämma överens.

När en kompis skulle bygga ut ett ungefär lika gammalt hus valde de att utgå från ett litet kataloghus för att få tre sovrum och ett badrum, men det kan ju bli svårt när det bara gäller ändå mindre yta.

Eftersom man helst inte vill ha dörrar till toaletter i kök och vardagsrum, samt att det inte går att få badrummet bredvid hallen, är det nog bäst att badrummet har dörr från sovrummet. Synd att ni redan gjort ordning köket för annars hade ni kunnat ha badrummet där närmast trappan.

Har du sett dessa sidor?
https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-huset
https://www.byggahus.se/bygga/experternas-rad-om-bygga

Hur är det att göra planlösningar i iPad?
Här i forumet verkar de flesta använda en dator med SketchUp.
 
Jag vet:) vi har till och med pratat om att trots allt montera ner köket och flytta det men hoppas fortfarande på att nån genial lösning dyker upp i huvudet.

För att snabbt visualisera en idé, klockrent och många av apparna som finns in man kolla på hel huset i 3D från ritningen sen utan att göra nått extra jobb. Sketch up är ju trevligt men ipaden är snabbare!

Vet du vilket hus de utgick ifrån? Vi har tre sovrum och badrum på övervåningen så vi behöver inte supermycket mer yta.
 
BirgitS
Det var nog 15 år sen kompisen byggde ut, men du kan ju kontakta några husfirmor och höra vad de säger för det är ju normalt att man kan anpassa deras ritningar.

Sen skulle jag tro att det är billigare (och ser bättre ut) att ha de nya väggarna som en rak fortsättning av de gamla.

Det är opraktiskt att ha dörrar ut vid gaveln av matbordet som i ditt andra förslag.

Du behöver nog kolla upp tillgänglighetskrav för badrummet och sovrummet så att de blir tillräckligt stora för en rullstol. Det finns andra trådar om det här i forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.