Vore intressant med lite mer detaljer. Är det själva klipparen som skickar ut störningar, eller är det slingan som stör?
 
Ja, i artikeln så står det ju att gränsvärden överskreds med 38 dB. För gemene man uppfattas nog det som att ljudnivån överskrids, men jag misstänker att det handlar om elektriska signalstyrkan :).
 
Måste vara en rätt häftig smäll för Jula att få försäljningsförbud på en av de dyraste produkterna de har i sitt sortiment, just nu när säsongen startar. De lär väl ha rätt välfyllda lager just nu.
 
Redigerat:
De måste mena elektrisk signalstyrka dBv/dBu? Man skall i alla fall ha i åtanke att dB är en logaritmisk skala, och 3dB motsvarar ungefär en dubblering av signalstyrkan. Så att överskrida med 19dB är en del ..
 
18dB är 64 gånger tillåten effekt
39dB är 8192 gånger tillåten effekt

Det är INTE lite...
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
13th Marine skrev:
18dB är 64 gånger tillåten effekt
39dB är 8192 gånger tillåten effekt

Det är INTE lite...
Dock "bara" 8 resp 90 gånger högre signalnivå än tillåtet. Verkar vara ledningsbundna störningar tillbaka in på elnätet som är största boven, ungefär som stor del av alla andra switchade omvandlare (laddare, leddrivare m.fl.)
 
Hela detta drogs väl igång av att vissa klippare störde ut klippare av andra märken om jag inte minns fel.

Har för mig att Husqvarna var rätt irriterade på att de fick felrapporter från folk när grannen installerade Kina-klippare...
 
Så för oss på landet utan grannar tätt inpå så är det läge att köpa en utdömd till rabatterat pris?? :)
 
V
Bosch klipparna stör ganska bra. Grannarna får jaga sina robotar 😳
 
peternicklas
Chrissofsweden skrev:
Här kan man ännu köpa en med försäljningsförbud.

[länk]
Den har inget säljförbud!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan inte se att Husqvarna eller Gardena fått något försäljningsförbud. Bara en Worx och en Meec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.