C
Jag har också kört med SpeedHeater och gamla glas. För att eliminera risken för sprickor sågade jag till en masonitbit i lämplig storlek och klädde med aluminiumfolie för att skärma av glaset så att enbart kittfalsen exponeras för värmen. Fungerade alldeles utmärkt.

P.s. hyrde SpeedHeatern på Järva byggnadsvård och de använder dessa i sin egen fönsterverkstad, så i sig är det väl beprövat. Vet dock inte om de använder något skydd för glaset.
 
Redigerat:
Samma som jag beskrev i inlägg 13 och det är nästan helt tvunget om man inte ska spräcka glasen. Utan skivorna är det oerhört lätt att spräcka ett glas tyvärr.

Men speedheatern är bra om man vet hur man ska undvika att skada glasen.
 
Jag har också provat. Vi renoverade gamla fönster i ett k-märkt flerbostadshus. Kittades med linoljekitt, och målades med linoljefärg. Eftersom det var så många fönster provade vi oss fram med flera olika lösningar. Bl.a. Speadheater. Gammalt glas, lite runnet och bubblor i, är väldigt tunnt och känsligt för snabba temperaturförändringar. Ett flertal av glasen sprack, så vi la ner det där med speedheater. Men beror som sagt på vad du har för glas i fönsterna. Vi fick byta flera rutor. Hyr/låna en och prova är mitt förslag.
 
Ok en bra guide angående målningen efterfrågas, samt vart jag köper färg.
Har surrat med en gammal glasmästare som jobbar mkt med detta och han förespråkade LA fönsterkit att det hade funnits nog länge och va bra att jobba med, någon med åsikter?

MVH/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.