Nu springer man ju inte på FTX aggregat hemma hos alla men de jag har lyssnat på låter rätt mycket. Eller så har jag inte uppmärksammat de som varit välisolerade :surprised:

Går det att räkna hem återvinningen eller vad är syftet med att byta (under förutsättningen att huset har förutsättningarna för en enkel installation)?
 
Chrissofsweden skrev:
Nu springer man ju inte på FTX aggregat hemma hos alla men de jag har lyssnat på låter rätt mycket. Eller så har jag inte uppmärksammat de som varit välisolerade :surprised:

Går det att räkna hem återvinningen eller vad är syftet med att byta (under förutsättningen att huset har förutsättningarna för en enkel installation)?
Vårt FTX-aggregat låter lite, på dagarna tänker man inte på ljudet, på kvällen/natten kan man höra lite sus, ibland tänker man på det ibland inte.

Vår anledning till att gå från (obefintligt) självdrag till FTX var att vi ville ha bättre inomhusmiljö:
jämn luftväxling,
vintertid - varmare tilluft än utetemperaturen,
renare tilluft än uteluften
styra var tilluft/frånluften ska vara
 
Allt beror på hur det är utfört såklart. Min anläggning är ljudlös, man kan förnimma luftljud med örat en decimeter från tilluftdon i taket i sovrummet om man står på en pall, annars är det helt omöjligt att höra något!

Vissa tyckte jag var överambitiös och skulle slösa bort pengar genom att sätta fasta 1200mm ljuddämpare på till & frånluft och samtidigt komplettera med flexdämpare vid varje don. Ökad kanaldimension och donstorlek för att reducera lufthastigheter i kanaler och över don och på det viset minska luftljud. Men anläggningen är knäpptyst! (ja jag är en sån som kan reta sig på ljud.)

Att installera ett aggreggat som kan leverera projekterat luftflöde vid cirka 30-40% av kapaciteten ger även det en lugnare gång, bättre livslängd på fläktar och lägre ljud.

Nackdelen med större kanaler och lägre lufthastigheter är att man måste isolera lite extra då luften har extra lång tid på sig att tappa temperatur genom dess väg i kanalerna, men isolering är ju förhållandevis billigt till så små grejer som ventilationskanaler.

Jag har en ljudlös anläggning, och väldigt nöjd med den dessutom.
 
  • Gilla
pilotniq och 3 till
  • Laddar…
K
@ropia , Vad har du flöde genom tilluftsdon i sovrum? Samt vilket don har du monterat?
Kan vara intressant i sammanhanget också :)
 
Donet vet jag ej vad det heter, ett cirkulärt 125mm i stål som sprider ut som en solfjäder i cirka 300grader, en "täckplåt" på typ 60 grader som går att rikta mot oönskat håll. vitlackat. Mina 4 sovrum är vardera projekterade & injusterade på 8liter/sekund.
 
K
Okej, mina flöden är projekterade för 12-14L/s i sovrumen, så frågan är om det kommer bli så tyst som hos dig.
125mm don, Lindab Airy som skall enligt tillverkaren vara tysta med 600mm flexdämp på.. Håller tummarna att det ökade flödet inte påverkar ljudet allt för mycket!
 
Montera ej flexdämparna raka. Dra ut dem i sin fulla längd och montera dem "böjda". Om du har en rak montering så går det att få till en böj med hjälp av två 30graders nipplar i varsin ände åt varsitt håll, sedan montera flexdämparen i ett "s". Jag hade en 90graders montering ner till don, jag hade lite böjar över från en bekants bygge så jag monterade med två 30graders nipplar för att räta ut 90gradersböjen något, flexdämparen fick en ganska "naturlig" böj. Det kanske inte reducerar tryckfallet jättemycket men jag gjorde iallafall så.
 
Ropia Ropia skrev:
Allt beror på hur det är utfört såklart. Min anläggning är ljudlös, man kan förnimma luftljud med örat en decimeter från tilluftdon i taket i sovrummet om man står på en pall, annars är det helt omöjligt att höra något!

Vissa tyckte jag var överambitiös och skulle slösa bort pengar genom att sätta fasta 1200mm ljuddämpare på till & frånluft och samtidigt komplettera med flexdämpare vid varje don. Ökad kanaldimension och donstorlek för att reducera lufthastigheter i kanaler och över don och på det viset minska luftljud. Men anläggningen är knäpptyst! (ja jag är en sån som kan reta sig på ljud.)

Att installera ett aggreggat som kan leverera projekterat luftflöde vid cirka 30-40% av kapaciteten ger även det en lugnare gång, bättre livslängd på fläktar och lägre ljud.

Nackdelen med större kanaler och lägre lufthastigheter är att man måste isolera lite extra då luften har extra lång tid på sig att tappa temperatur genom dess väg i kanalerna, men isolering är ju förhållandevis billigt till så små grejer som ventilationskanaler.

Jag har en ljudlös anläggning, och väldigt nöjd med den dessutom.
Hej,
Tack för din beskrivning om FTX, som jag förstod det så hade du självdragsventalation.
Jag är typ som du väldigt känslig för ljud men på väg att boka installation för FTX alt F men fundersam över hur ljudet är idag och hur mycket arbete är det att renhålla i veckan / månad / år? Vad kostar det för dig att underhålla FTX? Hur storthus har du?
 
Vi har FTX, ibland kan man höra ett svagt sus/brus.

jag har köpt viskor och rensvajer för att rensa kanalerna, frånluftskanalerna rensar jag varje år, uteluftkanalen tittar jag till varje å rensar varannat.

”Byter” (för)filter två-tre ggr/år, har dubbel uppsättning som jag skiftar mellan å rengör (dammsuger) det bortplockade.

FTX-aggregatets filter (av engångstyp) byts vartannat år eftersom filterna innan plockar det mesta.

Bägge filterna är F7-klassade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.