peternicklas
Skulle gissa att även de kommer att få ett förbud under nästa vecka. Läser du noga så kan du se att det Gardena som är först på tur och sedan HQ. Varför har både HQ och Gardena samt Landroid bytat betäckningar på sina modeller inför 2016???
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Skulle gissa att även de kommer att få ett förbud under nästa vecka. Läser du noga så kan du se att det Gardena som är först på tur och sedan HQ. Varför har både HQ och Gardena samt Landroid bytat betäckningar på sina modeller inför 2016???
Kan bli så, spännande att se.
Men å andra sidan kan man ju se på diarielistan att det inte varit nån större aktivitet mellan HQ/Gardena och elsäkerhetsverket. HQ har blivit underättade om provningsrapporten vilken de sen har svarat på, sen har inget mer hänt. Min gissning är att det helt enkelt inte finns något att besluta om i deras fall.

Tänkte rekommendera en worx till en släkting som en andraklippare på en biyta, ska man tolka det som att 790E.1 är ok då?
 
peternicklas
legion skrev:
Kan bli så, spännande att se.
Men å andra sidan kan man ju se på diarielistan att det inte varit nån större aktivitet mellan HQ/Gardena och elsäkerhetsverket. HQ har blivit underättade om provningsrapporten vilken de sen har svarat på, sen har inget mer hänt. Min gissning är att det helt enkelt inte finns något att besluta om i deras fall.

Tänkte rekommendera en worx till en släkting som en andraklippare på en biyta, ska man tolka det som att 790E.1 är ok då?
Vi kan bara gissa så länge vi inte vet.
790E.1 är godkänd. Titttar man hos vissa som säljer den så har de ändrat till den nya betäckningen, t.ex. hos ICA och Netonnet.
 
Men testerna började ju samtidigt på alla fyra märken. 4:de augusti. Men i både Gardena och Husqvarnas diarium har det inte hänt något sen början på december. Så vad är det som tyder på att även dom skulle få försäljningsförbud? Jag ser det snarare tvärt om men det får väl tiden utvisa vem som tror rätt. Hade i vilket fall varit väldigt intressant att få vet mer exakt vad som är problemet med produkterna efter som man inte hört om några direkta problem ifrån verkligheten.
 
peternicklas
Tittar du på MEECs diarium så var det tyst mellan 2015-12-04 - 2016-04-01.
 
Jo men du ser ju själv att det har varit betydligt mycket mer korrespondens både före och efter dessa datum än för både HQ och Gardena. Men som sagt tiden får utvisa hur det blir.
 
Försäljningsförbudet kom 2016-03-21 med möjlighet att överklaga inom 3 veckor.
Utlagt på elsäkerhetsverket 2016-04-08.
Det hade väl inte publicerats där om det inte vunnit laga kraft?
Klipparen dom testade hade serienummer 2014
(Har inte fingranskat mer på klisterlapparna)
Kan man då kräva utbyte på en 2015-års modell?
Ska bli intressant att se hur vi med 2015-modellerna ska hanteras!
 
peternicklas
evesve skrev:
Försäljningsförbudet kom 2016-03-21 med möjlighet att överklaga inom 3 veckor.
Utlagt på elsäkerhetsverket 2016-04-08.
Det hade väl inte publicerats där om det inte vunnit laga kraft?
Klipparen dom testade hade serienummer 2014
(Har inte fingranskat mer på klisterlapparna)
Kan man då kräva utbyte på en 2015-års modell?
Ska bli intressant att se hur vi med 2015-modellerna ska hanteras!
Ganska säker på att inget kommer att hända. Det är inget nyttjandeförbud, bara säljfördub.
 
peternicklas
OK, inget skrivande om elsäkerhetsverket MEN både Gardena och HQ har fått säljförbud idag. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på vad som göra 4 olika märke så farliga att de får säljförbud.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
quick skrev:
Vad säger detta mer än det vi redan vet? Att Gardena och Husqvarna var testade visste vi ju redan. Man kan lika väl anta att dom följer reglerna och är godkända. Lika väl som något annat scenario.
Både Gardena och HQ fick samma säljförbud idag.
Tror Landroid stör ADSL men vad stör de andra?
 
peternicklas skrev:
OK, inget skrivande om elsäkerhetsverket MEN både Gardena och HQ har fått säljförbud idag. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på vad som göra 4 olika märke så farliga att de får säljförbud.
Kan du en enda gång ange en källa till ditt påstående? En sökning på Elsäkerhetsverkets sida ger bara Meec och Worx som träffar.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Kan du en enda gång ange en källa till ditt påstående? En sökning på Elsäkerhetsverkets sida ger bara Meec och Worx som träffar.
Diariet. 2575, 2572.
 
Hade varit intressant att se vilka modeller det är dom har testat av Gardena och HQV. Men problemet lär ju finnas mer eller mindre på samtliga robotklippare då som använder slinga då så klart. För övrigt har jag min slinga liggandes parallellt med inkommande tele säkert 20-25m utan problem med mitt ADSL. Men men det kanske är fler parametrar som ska stämma för att det ska bli problem. Någon moderator får gärna klippa ut inlägg gällande elsäkerhetsverket och försäljningförbud och flytta till en egen tråd om det vore möjligt.
 
peternicklas
quick skrev:
Hade varit intressant att se vilka modeller det är dom har testat av Gardena och HQV. Men problemet lär ju finnas mer eller mindre på samtliga robotklippare då som använder slinga då så klart. För övrigt har jag min slinga liggandes parallellt med inkommande tele säkert 20-25m utan problem med mitt ADSL. Men men det kanske är fler parametrar som ska stämma för att det ska bli problem. Någon moderator får gärna klippa ut inlägg gällande elsäkerhetsverket och försäljningförbud och flytta till en egen tråd om det vore möjligt.
Jag hade tänkt att starta en ny tråd men det är bättre om moderator samlar alla inläggen in en ny.
Det är många olika frekvenser som mäts. Några stör WiFi, några stör ADSL och några stör andra klippar.
Modeller kommer när beslutet läggs ut på deras hemsida.
 
Wifi? Det ligger väl ändå väldigt långt ifrån i frekvens? Men jag är verkligen ingen expert på sånt här. Husqvarna har ju för övrigt möjlighet att i menyn kunna stänga av slingan när klipparen står i laddaren för att minska störning av hörslingor och hörapparater. Så att dom stör såna saker verkar ju ganska troligt då iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.