Eftersom vi inte fått info (säljaren har inte kunnat svara) eller papper på något i huset så får jag fortsätta be er om hjälp att lista ut vad som är installerat 😉

Med hjälp av uteslutningsmetoden gissar jag att detta är någon form av styrenhet till ventilationssystemet men hur funkar den?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjoa och 2 till
  • Laddar…
Den som söker skall finna...! Tack bjoma!

Vi har (tydligen) också en kyl/frys från Singapore ... Spännande grejer i det här huset 😉
 
Inställningen just nu (vi har inte rört något sen inflyttning) är tydligen på "Interlocking" vilket betyder att den då ska vara ihopkopplad med en extern AC. Vi har ju en gammal luftvärmepump som även fungerar som AC men hur är de ihopkopplade? Vad vi kan se finns inga ledningar eller rör mellan dessa 2 enheter/aggregat utan de sitter rätt långt från varandra.

Vi har ju haft lite besvär med inomhusluften i sovrummen och undrar om det kan bero på något med detta
 
  • Gilla
Hymsan
  • Laddar…
Jag tror inte att din värmepump och denna panel (mitsubishi) är ihopkopplade.

Tror snarare att du har någon form av FTX-aggregat typ: http://www.mitsubishielectric.com/bu/air/products/lossnay.html
Ratten till höger (TBI) är en börvärdesratt (fabrikat Regin) skulle tro att det är till en styrning av ett eftervärmningsbatteri (elbatteri) på tilluften till FTX-aggregat. VEAB's kanalvärmare använder även dessa börvärdesrattar.

Du får leta i huset för någonstans har du ett FTX-aggregat med filter och lite annat i :)
 
FrittDrag_II skrev:
Jag tror inte att din värmepump och denna panel (mitsubishi) är ihopkopplade.

Tror snarare att du har någon form av FTX-aggregat typ: [länk]
Ratten till höger (TBI) är en börvärdesratt (fabrikat Regin) skulle tro att det är till en styrning av ett eftervärmningsbatteri (elbatteri) på tilluften till FTX-aggregat. VEAB's kanalvärmare använder även dessa börvärdesrattar.

Du får leta i huset för någonstans har du ett FTX-aggregat med filter och lite annat i :)
Ett FTX-aggregat har vi på vinden straxt ovanför denna panel. Det har vi koll på 😊 Men jag undrar varför den är inställd på "Interlocking" - som enligt manualen (hittat online tack vare bjoma ovan) betyder att den är/ska vara kopplad till extern AC - utan att den är det. När jag försöker ändra på den inställningen står det istället "Ext. heat" så kanske att det här i Sverige snarare betyder ihopkopplad med värmegivare snarare än AC. Men då undrar jag hur jag bör ställa in den.
 
Det är inte så att du har ett kopplingsur eller dylikt någonstans?
När jag läser manualen så tolkar jag "Interlocking" som "extern styrning", att någon extern enhet startar och stoppar ditt FTX-aggregat kan vara en AC, kopplingsur eller omkopplare.
Eller så har den bara kommit i fel läge panelen, kanske inte är någon sammankoppling.

Enda sättet att ta reda på hur det fungerar är att kolla igenom elkopplingen, och då även kontrollera om det är en kanalvärmare monterad (tänker TBI-ratten)

Är ett vanligt problem med dessa "små FTX-aggregat" att man hänger på externa saker som eftervärmare, kopplingsur m.m. utan att det görs någon dokumentation.
 
Har igång en annan tråd under El där jag undrar över en liten elcentral under den stora elcentralen med kopplingsur. Kopplingsuret är inställt på att dra igång kl 16 och slå ifrån kl 23 - vad skulle man vilja ha igång endast under denna tidsperiod kopplat till ventilationen?

Kan absolut vara så att den är felinställd men då är frågan vad som är rätt inställning
 
Testa att stänga av kopplingsuret eller sätta på on eller 0-24 vad som nu går. Kalkonen som bodde där innan kanske ville spara el och låta agget vila på natten, helt fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.