Ska över tid renovera alla fönster i kåken.
Detta borde nog va gjort igår men vi får ta det eftersom..
Huset och dess fönster är från 1923 dubbelglas med dubbla spröjsade bågar.
Jag vill göra det så mkt by the book som möjligt samtidigt som jag inte har oändligt med tid på mig.
Har läst lite guider och om man ska köra med linoljefärg och kit verkar det ju ta väldigt lång tid? Vilka alternativ finns det och hur hade ni gått till väga?

Mvh/

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linoljefärg är bäst, har du ont om tid, så gör några i år, sedan några nästa år osv, börja med de i värst skick. Vill du göra skrapningen och borttagningen av kittet snabbare, så hyr/köp en speedheater.
 
Väldigt bra tråd som förklarar hur man gör för att få bästa resultat. Jag hade kört efter den, du har ju kalasfina fönster som vore synd att förstöra.
 
Har en ir värmare på firman till lack som man säkert kan använda ska testa den. Ska kolla genom länken, tack!
 
Håller med om att inte ta sig vatten över huvudet. Ta de två sämsta fönstren, gör i ordning dem i lugn och ro så du får en känsla för hur mycket jobb det är. Sedan kan du planera upp resten av jobbet.

Jag håller på med samma projekt i sommarstugan och två eller fyra fönster per semester är vad jag klarar av.
 
Jag har tagit mig så mycket vatten över huvudet så många gånger att jag är van;)
Har väl typ 20 påbörjade projekt på gång som jag inte avslutat så ett till gör varken till eller från men jag har ett jag kan avvara nu och tänkte man sakta men säkert kan börja.

MVH/

ZipLock skrev:
Håller med om att inte ta sig vatten över huvudet. Ta de två sämsta fönstren, gör i ordning dem i lugn och ro så du får en känsla för hur mycket jobb det är. Sedan kan du planera upp resten av jobbet.

Jag håller på med samma projekt i sommarstugan och två eller fyra fönster per semester är vad jag klarar av.
 
Nu har jag ett av fönstren skapat och inoljat.
Mysigt jobb men verkligen galet tidskrävande.

Då jag har 35 eller fler stora fönster som ska renoveras så kan jag inte låta bli att snegla på alternativ till vanlig linoljefärg.
Jag vill absolut inte fuska men samtidigt vore det skönt om man kunde klara sig med att typ olja och 2 strykningar istället för en jäkla massa som det verkar bli med linoljefärgen...

Någon med mer input i ämnet?
 
Kapten_Haddock skrev:
Nu har jag ett av fönstren skapat och inoljat.
Mysigt jobb men verkligen galet tidskrävande.

Då jag har 35 eller fler stora fönster som ska renoveras så kan jag inte låta bli att snegla på alternativ till vanlig linoljefärg.
Jag vill absolut inte fuska men samtidigt vore det skönt om man kunde klara sig med att typ olja och 2 strykningar istället för en jäkla massa som det verkar bli med linoljefärgen...

Någon med mer input i ämnet?
Man resonerade precis som du på slottet Versailles, varpå man fick göra om hela proceduren ett par år senare när den moderna färgen gjort sitt, och denna gång tog de linoljefärg, som de borde gjort från början. Versailles har ca 3000 fönster, så jag tycker inte du har anledning att klaga. :D
 
en fotnot när det gäller oljandet bara. Överdriv inte ! Använder man linoljefärg behöver man egentligen inte olja alls, möjligen falsar och sånt där kitt hamnar bara.
Ett mycket vanligt fel folk gör är att de tänker liksom maximalt skydd och oljar och oljar för det är ju bra och trät blir mättat och fint och det här blir bra tänker man men problemen kommer då solen ligger på och fönstret blir varmt, då vill oljan ut och färgen skrynklar sig..............
 
Tyvärr finns det inga genvägar.

Byggbranschen försöker ständigt, och springer på pumpen titt som tätt. (T ex 70-talets våldtäkt på hus genom tilläggsisolering och bortrationalisering av ventilation => rötskador, samt sår i själen/ögonen på alla med en antydan till estetiskt sinnelag, eller byte av just linoljefärg mot alkydoljefärg eller akrylatfärg => röta och/eller betydligt mer omfattande och krävande renoveringar vid ommålning, eller bortrationalisering av utvalt tätvuxet och kådrikt virke till fönster => fönster som inte står sig i 100 år trots bristande omvårdnad utan ruttnar upp på 10-20 år och måste bytas i sin helhet, eller enstegstätade fasader => mögel & röta => gör om gör rätt.)

Så, med rätt utfört arbete och rätt material så står det sig längre och/eller underhållet går snabbare och enklare. Om du inte vill göra om hela jobbet inom 10 år så kör du på äkta linoljekitt och linoljefärg, och fuskar inte med något. Glöm inte att grunda kittfalsen.

Fönster i syd-/västläge är värst utsatta. Börja med dem. På de andra sidorna kan det räcka med bättringar av kitt och färg så de står sig tills du har tid att ta itu med dem.
 
Speadheater är inte att rekommendera om det är gamla originalglas. De spricker jättelätt!
 
emmschen skrev:
Speadheater är inte att rekommendera om det är gamla originalglas. De spricker jättelätt!
Tvärtom, det är ingen risk för det.
"Apparaten kan med fördel användas på fönster för då är det ingen risk för att glaset går sönder."
http://www.speedheater.se/uploads/file/Artiklar/Gor_Det_Sjalv_nr2_2006_1-5.pdf
Jag tror du blandar ihop det med varmluftspistoler. :)
 
MissAnpassad skrev:
Tvärtom, det är ingen risk för det.
"Apparaten kan med fördel användas på fönster för då är det ingen risk för att glaset går sönder."
[länk]
Jag tror du blandar ihop det med varmluftspistoler. :)
Har du själv provat eller du bara citerar en annons?

Jag har en speedheater och har renoverat många fönster på mina hus. Det är inte så lätt som man vill göra gällande och det spricker väldigt lätt även med en sådan. Man måste vara väldigt försiktig och jag brukar därför använda tillsågade bitar av masonit klädda med folie som jag lägger på glasskivan för att skydda mot värmen
 
oceanis skrev:
Har du själv provat eller du bara citerar en annons?

Jag har en speedheater och har renoverat många fönster på mina hus. Det är inte så lätt som man vill göra gällande och det spricker väldigt lätt även med en sådan. Man måste vara väldigt försiktig och jag brukar därför använda tillsågade bitar av masonit klädda med folie som jag lägger på glasskivan för att skydda mot värmen
Ja, jag har provat. Annars skulle man väl inte svara?
 
MissAnpassad skrev:
Ja, jag har provat. Annars skulle man väl inte svara?
Hur kan du då skriva att det inte är någon risk och samtidigt länka en text från speedheater????

Om du provat och hävdar att det inte är någon risk är du nog den enda som använt en speedheater mer än en gång och som inte har spräckt glasrutor med värmen från den.

Så påståendet om att det inte är en risk anser jag som direkt felaktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.