Hej vänner,

jag behöver goda råd. Jag ska bygga ett trädäck med pergola. Pergolan står som ni ser på 6 st stolpar (95x95). 5 av dessa är satta i plintar, den sjätte (i mitten in mot väggen är fäst i reglarna).

Jag inbillar mig att detta blir en ganska stabil konstruktion. Jag fick dock rådet av en vän att fästa iaf 1 av de inre stolparna i husväggen. Husväggen är av puts. Jag vet ju dock att i hörnan av huset finns en regel. Denna kan jag fästa den bakre hörnstolpen till höger i. Frågan är bara om jag vågar borra hål i putsen och fästa där? Då förstör jag ju husets ytterskikt?! Jag tänker mig att efter att hålet är borrat men innan jag fäster stolpen med en lång skruv, kan jag fylla hålet och sätta en klick fog för viss täthet.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar? Vågar jag göra hål i fasaden? Finns det en bättre lösning för att göra min pergola stabil?

Tacksam för all hjälp!
/Niklas




Pergola1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pergola2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bästa stabilitet får du ju naturligtvis om du kan fästa pergolan till något fast och orörligt. Huset i detta fallet är en bra infästningspunkt.
Om du borrar ett hål försiktigt i putsen och tätar med en uv-säker massa som inte blir helt hård så är det inga problem med att göra hål i fasaden.
 
roli skrev:
Bästa stabilitet får du ju naturligtvis om du kan fästa pergolan till något fast och orörligt. Huset i detta fallet är en bra infästningspunkt.
Om du borrar ett hål försiktigt i putsen och tätar med en uv-säker massa som inte blir helt hård så är det inga problem med att göra hål i fasaden.
Tack för svaret Roli,

Ja det är kanske så. Det ringer bara lite i varningsklockorna när man som lekman ska ge sig på att ta hål i husfasaden. Skräckhistorierna med fuktskador är ju inte få direkt. :/
Men då kan jag ju förklara på bygghandeln vad det är för fog jag behöver så vet de säkert. :)

Tack igen.
 
  • Älska
Axel12
  • Laddar…
Jag har puts på trähus och hål för stuprör, fönsterbleck osv. Har har lagt puts runt hålen och sedan målat som resten av fasade. Klart.
 
Vad har du bakom putsen? Är det tunn puts på mjuka plattor, eller mer klassisk 2cm på tegel? Det man skall vara lite rädd för är att när man gör hål på putsen så kan det i värsta fall samlas vätska där på senhösten, för att sedan ge en issprängning. Någon hantverkare på forumet rekommenderade att man tog bort puts runtomkring och plåtade ett överlapp med fog. Mitt altantak är fäst i gammal puts mot tegel, och där har jag borrat igenom och skruvat i långa montageplugg från Gunnebo. Men då finns ett tak ovan, med plåttätning in mot huset.
 
Jag har faktiskt inte fäst min ramkonstrution/pergola i fasaden (putsat blockhus). Inte pga risk för fuktskador utan för att jag inte vill chansa på sprickbildning i putsen. Konstruktionen är på plintar men har förstärks med vajrar i "taket". Konstruktionen ligger längs hela långsidan av huset och är ca 3 m bred så den är stor. Det är möjligt att jag varit alltför försiktig men vindbelastning med segeldukstak är kraftig. Måste du fästa i fasaden?
 
yonna skrev:
Jag har faktiskt inte fäst min ramkonstrution/pergola i fasaden (putsat blockhus). Inte pga risk för fuktskador utan för att jag inte vill chansa på sprickbildning i putsen. Konstruktionen är på plintar men har förstärks med vajrar i "taket". Konstruktionen ligger längs hela långsidan av huset och är ca 3 m bred så den är stor. Det är möjligt att jag varit alltför försiktig men vindbelastning med segeldukstak är kraftig. Måste du fästa i fasaden?
Nej efter lite mer efterforskningar och rekommendationer från snickare verkar det som att jag inte kommer att fästa pergolan i huset. Jag kommer iaf börja utan att ha den fäst.
Istället ska jag stärka upp bygget med ett par "stödbjälkar"?!? som ligger 45 grader mellan stolparna och reglarna i ramen i taket på pergolan. Skulle den trots dessa röra sig något får jag ta beslutet då att fäasta den i huset. :surprised:
 
Aekhold skrev:
Nej efter lite mer efterforskningar och rekommendationer från snickare verkar det som att jag inte kommer att fästa pergolan i huset. Jag kommer iaf börja utan att ha den fäst.
Istället ska jag stärka upp bygget med ett par "stödbjälkar"?!? som ligger 45 grader mellan stolparna och reglarna i ramen i taket på pergolan. Skulle den trots dessa röra sig något får jag ta beslutet då att fäasta den i huset. :surprised:
Förankra stolparna med stolpjärn i gjutna rör så rör det sig ingenting. Mitt problem var att jag inte hade några stolpar.
 
elpaco skrev:
Förankra stolparna med stolpjärn i gjutna rör så rör det sig ingenting. Mitt problem var att jag inte hade några stolpar.
AH ok. Ja jag ska sätta 5 stolpar i plintar så det löser sig nog. :)
 
20160414_122443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160414_122500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
yonna skrev:
[bild]
[bild]
Ser vettigt ut. Inte helt olikt min konstruktion. Jag kommer ju dock ha staketet som ytterligare stabiliserar hela "kuben". :D Ska nog lösa sig. Bygget börjar i helgen så lägger upp bilder på det färdiga projektet när det är klart. :)
 
Aekhold skrev:
AH ok. Ja jag ska sätta 5 stolpar i plintar så det löser sig nog. :)
De kan heta plintjärn också. Men du vill åt sådana här. De är extremt mycket stabilare än stolpskor, som vanligtvis har en infästningspunkt. Stöket är att du måste bygga en mall för dem, så att de inte sjunker ner i gjutformen, samt att de håller rätt avstånd. Du kan kolla in i min altantråd för att se bild på hur jag gjorde.
 
Har redan grävt hål och köpt färdiga 70-plintar. :) Tack ändå.
 
Aekhold skrev:
Har redan grävt hål och köpt färdiga 70-plintar. :) Tack ändå.
Bara det är ingjutna plintjärn, och inte stolpskor så. De senare blir inte stabilt.
 
Nå - är du färdig nu? Bilder! :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.