JAg ska sätta 4 paneler framför källaren och dra in till acctanken som står 6 meter in i källaren totalt cirkus 15meter från panelerna. Behöver man dra solfångarrör hela vägen?? dom är ju svindyra så jag hade ju hoppats på att jag kunde dra vanlig koppar i källaren.

Antar ju att det måste vara samma hela vägen men... vill bara vara säker så ja inte slänger 1000-lappar i sjön
 
Tomture61
Isolerade metallrör för vattnet till solfångarna kan ju bara bli bättre ;)
 
Går att dra kopparrör (isolerade) hela vägen utan problem
 
Tomture61
Vet ej exakt vad slangarna kan vara tillverkade av men tror nog att metall är mer hållbart över tid.Viktigt dock att dom isoleras,annars tappar man effekt.
Har sett rörisolering på Biltema ,men finns bättre isolering.
 
"slangarna" är säkert rostfria flexrör med värmetålig "armstrongisolering" omkring. kopparrör på rulle är billigare och där rören inte är synliga kan de isoleras med vanlig isolering och fästas med tråd
 
Inte gjort detta än... men det börjar bli dags... Rören ska läggs i ett nergrävt 160avloppsrör som går från källardörren ut till panelerna (som har en en krök 2x45 under plattan nån stans...) Funkar det alltså att köpa kopparrör på rulle då, drä på isolering och skjuta in röret och dra med vajer i ena ändan för att komma förbi kröken tro... känns inte helt 100...
 
Tomture61
Kopparrör användes förut till tex varmvatten i huset ,smältpunkt för koppar är 1083 gr !
Om du väjer rör utan plastbeläggning (max 95gr) och isolerar med material som tål hög temp så.....
 
Redigerat:
Så här har många gjort: Åtminstone ett av rören isoleras först med tex 3 cm vanlig väggisolering som fixeras med tråd. Det andra röret läggs samman med det redan isolerade och samisoleras med 5 cm isolering som hålls samman med tråd (el snöre)som lindas löst men som inte knyts nånstans. När allt ha skjutits in i avloppsröret släpps tråden/snöret och röret skakas så att isoleringen växer ut och fyller röret. Man behöver ju inte gräva ner röret först och skuta in cu-rören efteråt.
 
Röret är redan nergrävt och ingjutet i plattan. Det är nog iof inte så svårt att komma åt det på utsidan då det ligger relativt grunt och jobba därifrån.

Vanlig väggisolering? Men finns det inte risk att det blir fuktigt där det ligger, då funkar väll inte det så bra?

En annan fundering.. när rören väl kommer upp ur mark vid panelerna hur isolerar jag där ? dom kommer ju gå synliga/ovan mark, blir ju iaf 4meter rör ovan.
 
Tomture61
Vid en anläggning bestående av vakuumrör uppnås ett drifttryck av 1,5 bar vid solfångaren ,kokpunkten kommer att vara cirka 125 ̊C
Vakuumrör skall tydligen vara effektivast ang hög temp.

Rörisolering utomhus måste kläs med skyddande yta mot fåglar + UV strålning.
 
Redigerat:
Kan tilläggas att jag inte har vacumfångare.

Läst någon stans att temperaturer kan nå 190grader, stämmer det så funkar det ju inte med 150gradig isolering....

Synligt inne i källaren då? Ska man köra med vanlig isolering där också och klä med nått för att skydda den eller? Vad i så fall?
 
Om allt är ok och lagringstanken är tillräckligt stor skall normalt sett inte temperaturer högre än 110-120 grader förekomma. Förr satte man ibland säkerhetsventiler på 9 bar för att förhöja kokpunkten så att man klarade ev strömavbrott el likn men allteftersom solfångarna gjordes effektivare, och ofta tangerar 200 grader, räcker detta inte längre utan de flesta anläggningar använder sig av partiell förångning och har lägre tryck och följaktligen lägre temperaturer på rörsystemet utanför fångaren. Vill man ha ett snyggare utseende i källaren finns mineralullsrörskålar med färdig plastplåtsyta.
 
så snyggt behöver det väll inte vara men isolering utan skydd känns inte helt 100.
har förövrigt 750L tank, 4 paneler. Vad som händer mitt i sommaren när man är bortrest ett par veckor och inte tar ut nån värme vettii.... cirkulerar ju varmvatten i huset ändå (golven) men det lär ju vara ett litet värmeuttag jämfört med va 4 paneler en solig julidag genererar... Funderar på att ha nån form av kapell att sätta över fångarna när man åker bort.
 
Man får ju naturligtvis köpa till en pool:rolleyes: Om du inte manuellt vill shunta ut lite mer till värmesystemet för att vara säker så har de flesta solregulatorer en "semesterknapp" som startar cirkpumpen på natten för att köra ut och en del värme och kyla ner tanken så solfångaren slipper starta mot en tank som redan är 99 grader nästa dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.