Många hemmafixar med elen enligt senaste upplagan av Elsäkerhetsbarometern som ges ut av Elektriska Installatörsorganisationen (EIO).

Du kan läsa artikeln här: Fulel i var femte hem
 
O
"fulel" Kan även mycket väl vara dåliga elektriker. Inte alls säkert att det är hemmapulat. I kategorin dåliga elektriker finns det säkert många hantverkare som säger att de kan... För en stackars privatperson är det omöjligt att veta vad som är rätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu står det ingenstans i artikeln vem som ligger bakom undersökningen, men det ligger väl nära till hands att anta att det är "Installatörsföretagen".
Hur har dessa "elsäkerhetspoäng" definierats? Kan det vara så att den som gjort undersökningen har ett visst egenintresse i att resultatet slår på ett visst sätt?

Jag har svårt att se vad den här artikeln har på byggahus att göra, över huvud taget. Ur informationssynpunkt har den ungefär lika mycket bäring som att "8 av 10 tandläkare rekommenderar Pepsodent / Colgate /Sensodyne". Det här är reklam för elektrikerbranschen, ingenting annat.
 
Det går att läsa lite mer kring den sk barometern hos de som ger ut den dvs eio.
 
Claes Sörmland
"Ambitionen var, och är fortfarande, att få upp elsäkerhetsfrågan till diskussion." Joakim Grafström, Elsäkerhetsansvarig, Elektriska Installatörsorganisationen.

Och för detta ändamål så designades en elsäkerhetsbarometer som bara kan ge svaret att vi har ett elsäkerhetsproblem. Tröttsamt.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Odjuret skrev:
"fulel" Kan även mycket väl vara dåliga elektriker. Inte alls säkert att det är hemmapulat. I kategorin dåliga elektriker finns det säkert många hantverkare som säger att de kan... För en stackars privatperson är det omöjligt att veta vad som är rätt.
Kan bara hålla med om detta. Har bott i ett hus där en yrkesverksam elektriker bott innan. Det fanns många spännande lösningar i det huset som går att härleda till elektrikern som bott där tidigare.

Jag skulle hellre bo nånstans där det är rätt kopplat av nån som har koll på el och hur det ska kopplas än att bo i ett hus där det är felkopplat av en eller flera dåliga elektriker.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
Amatörmässigt att publicera en partsinlaga från EIO utan källhänvisning. Sen tycker jag vinklingen och retoriken med "fulel" är direkt oseriös!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Om man vet hur man gör.
Gör rätt
Men inte får.
Är det fulel?
 
Helt värdelös artikel, eftersom den är mycket vinklad av EIO som har ett egenintresse att få ut denna statistik!
Jag säger som Mark Twain "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
fast såna där artiklar ger ju ändå ett genomslag i den gruppen som köper nya superisolerande fönster och monterar i sitt gamla 70 tals hus enbart för att säljaren lovar en enorm besparing så det lär säkert dra kunder ändå.
 
Ojordade uttag i kök behöver dessutom inte alls vara fel. Det beror på när fastigheten är byggd/kraftigt renoverad
 
Om man vill öka säkerheten i hus så kräver man i första hand jordfelsbrytare, det är den enskilda åtgärd som skulle ge mest i huset.

Näst mest förbättring av säkerheten skulle man nog få om man krävde elbesiktningar vart tionde år eller så. I en elbesiktning ingår att efterdra alla skruvar i elinstallationen och att efterdra/kontrollera alla stoppklämmor i äldre installationer (helst byta ut dem till Wago eller liknande lösning). En elbesiktning enligt ovan bör dessutom göras ca en månad efter varje elarbete som gjorts på anläggningen också.

Förutom att det ibland är rena idioter som gör elkopplingar så skulle dessa två åtgärder säkra upp det mesta.

Jag vet inte hur många gånger jag hittat lösa tändkablar i strömbrytare, fas och nolledare i kopplingsdosor, skruvar som rallat upp mm i elinstallationer jag haft att göra med.

Nu är jag idag inte certifierad elektriker längre, men jag får erkänna att jag småfuskar med el ibland då problem uppstår i hemmet eller hos bekanta och grannar...
...och även min erfarenhet är att det verkar som om de som är behöriga och har utbildning inte alltid verkar veta vad de håller på med.

Var häromsistens hos en bekant som hade bytt elcentral får några år sedan, nu hade skruven på en av faserna på huvudbrytaren rallat upp och bränt sönder själva brytaren. Jag hjälpte där bara till med felsökningen (en av faserna var död i huset) och ringde en bekant som jobbar på elfirma istället, men nog är det väl f-n att folk inte kan dra åt skruvarna ordentligt...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, JFB och besiktning är bra. Jag skulle dock välja att sätta dem i omvänd ordning. Om en JFB är en åtgärd som skulle ge mest i huset, då låter det som att huset ett kraftigt behov av en besiktning och underhåll. Sådant skulle jag inte "lösa" med en JFB, utan JFBn får ta de olyckor som trots allt kan inträffa, avskuren sladd med vinkelslipen, tappad hårtork i badet etc. Men ordningen spelar nog ingen roll i praktiken då underhållet lämpligen innefattar installation av en JFB (y) och ofta går det inte att installera en JFB utan samtidigt underhåll...
 
Jfb är en säkerhetsfunktion även om man inte har några problem i övrigt, därför sätter jag den först.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jfb är en säkerhetsfunktion även om man inte har några problem i övrigt, därför sätter jag den först.
Och den täcker dessutom för missar i besiktningen av den övriga anläggningen. Det är många punkter som skall kontrolleras och det är naturligtvis lätt att missa någon. Det har jag själv gjort i mitt hus. Det är inte alltid enkelt att hitta allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.