Hej!

Satte en 20 meter lång thuja smaragd-häck i våras (1 år sedan och den är cirka 120cm hög) och jag undrar om det är dags att gödsla den nu på vårkanten? Funkar det med bå korn? Hur mycket ska jag gödsla? Bör jag redan nu vattna den? Vi bor i Stockholm med tanke på temperaturen.
 
Claes Sörmland
Japp, Blåkorn fungerar bra som gödsel. I princip allt med kväve duger och det är de flesta gödsel du hittar i handeln.

Vad gäller vattning så beror det helt på marken. Troligtvis så behöver du inte vattna ännu men är trädgården en grusås eller makadamupplag så kanske det behövs. Kolla med en spade om det är fuktigt 10-20 cm ned i jorden. Vattningsbehovet minskar när tujorna etablerar sig. De borde ha rötter ute i omgivande mark från förra säsongen så de borde klara sig med vattning endast under torrperioder detta år.
 
Tack för svaret!

Hur mycket bör man gödsla tycker du per meter?
 
Claes Sörmland
Att veta exakt hur mycket man ska gödsla kräver jordprov så det är för jobbigt. Jag brukar följa doseringen på påsen.
 
Tänk på att när du vattnar ska du vattna rejält. Vattnar du för lite söker sig inte rötterna neråt utan breder ut sig dit fukten nått och de kommer därmed att bli känsligare för torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.