Hej, jag har en självgående klippo (briggs & stratton) från mitten av 90 talet som bestämt inte vill starta.
Gnista finns och bensin får den. Har haft isär förgasare och rengjort.
Den "baktänder" ut genom förgasaren när jag försöker dra igång den. Då tänkte jag att det måste vara krysskilen på svänghjulet som har gått sönder men den är hel....
Har även kollat så det är rätt avstånd mellan tändspolen och svänghjulet.
Nu börjar mina idéer ta slut🤔 och jag sliter mitt hår. Kan det en insugsventil som spökar?
Någon som har några andraidéer?
 
Finns ju några standardsaker att kolla. Du verkar ju jobbat på den en del så kanske har du redan bockat av dem, men om inte så:
- Gammal soppa?
- Kass förgasarmembran (om det är en sån B&S-variant)?
- Kolla komp. Kan grovt kollas genom att ta bort tändstiftet och känna med fingret.
- Korrekt tändstift och elektrodavstånd? Även om du har gnista om du jordar stiftet har jag själv haft problem med äldre stift /stift av bara nästan rätt modell.
- För att kolla hur ventilerna rör sig kan du skruva bort topplocket. På en sån här sidventilare är det väldigt enkelt gjort. Ev. kan topplockspackningen vara dålig. Då explosionen gå bakvägen.
 
Tydligen inte helt ovanligt att ventiler och säten rostar på klippare som ofta står fuktigt över vintern.
Jag hade en gammal Klippo med B&S som med största sannolikhet råkade ut för det. Den vart mer och mer svårstartad, samt allmänt orkeslös, (klent vridmoment).
 
Hur är kompressionen? Låter som att ventilerna inte stänger som de skall så det 'pyser ut' bakvägen
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Detta med tändspolen är ganska viktigt. Jag läste någonstans att man ska slipa svänghjulet med sandpapper rundom så att rosten försvinner. Sedan ska tändspolen sitta väldigt tight mot svänghjulet. Man ska lägga ett A4 ark emellan och trycka tändspolen emot och sedan dra fast. då stämmer avståndet.
Jag trodde först det var hokuspokus men det funkade fint!
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Det kan även vara vajern. Jag fick lämna in min Klippo i höstas då den helt plötsligt inte ville starta. Felsökning gjordes och då var det vajern som på något sätt var utsliten och inte längre kom i kontakt med något inne i maskinen. Jag är inte så teknisk av mig och kan inte förklara mer än så tyvärr :) Med en ny vajer så startade den direkt!
 
Kolla så inte klipparmen sitter löst, då får du aldrig igång den. Klipparmens massa fungerar som svänghjul. Har själv haft det problemet med min Klippo och fick baktändningar.

Det kan även vara vatten i bensinen vilket är vanligt med vanlig blyfri bensin. Töm tanken helt och fyll på ny fräsch bensin, eller kör med Aspen så blir det aldrig problem.

Förgasaren rengjord, gjorde du ren alla tunna bränslemunstycken med tryckluft , eller typ en nål ?

Kolla även att chokläget nås när du sätter gashandtaget i startläge.
 
Ta bort luftfiltret och prova att starta utan det. Är det för mkt skräp ivägen så startar inte motorn. Om du kör med vanlig bensin så kan förgasarmembranet i gummi vara förstört och då funkar inte förgasaren.
 
Rookie84 skrev:
Det kan även vara vajern. Jag fick lämna in min Klippo i höstas då den helt plötsligt inte ville starta. Felsökning gjordes och då var det vajern som på något sätt var utsliten och inte längre kom i kontakt med något inne i maskinen. Jag är inte så teknisk av mig och kan inte förklara mer än så tyvärr :) Med en ny vajer så startade den direkt!
Om det är dödmansgreppet så hade han inte fått gnista alls.
 
Det låter som insugsventilen inte stänger men jag får riva isär och kolla. Tack för alla tips!
 
Felet löst!:)
Det va ventilsätet som lossnat och låst insugsventilen i öppet läge.
Några körnslag och en kvart senare går den som en dröm igen
 
Fantastiskt med dessa gamla flintamotorer!
Körna fast ventilsätet, och det fungerar!
 
Hade lite problem att starta min Klippo Champion nu och det va luftfiltret som va igensatt, skakade ut det värsta men behöver köpa nytt.
Finns det nån bra webshop för detta?
 
  • Gilla
Calle_st
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.