D09
Jonatan79 skrev:
Sorglig historia, jag äter upp min tumstock med bea på om han gjort allt enligt regelboken :( Jag tycker du ska gå ut med namn och varna människor så de kan hålla sig undan denna människa. Du har enligt mig gjort allt korrekt, respekterat honom och skött dig på ett sånt bra sätt väldigt få skulle gjort. Starkt jobbat och bra tålamod får jag säga.
Det är lockande med tanke på vad det har ställt till med för hyresgästen och dess barn.

Riktigt riktigt illa om jag ska vara ärlig... 😡
Dom mår skit, kan inte ha normalt umgänge och mycket mer.

Men tar jag fram företaget/ ägaren nu så röjer jag också de boende och hyresgästen som är skriven där.
 
Mikael_L
Och vad gäller hyresvärden.
Du, prata öht inte med han. Ignorera precis allt. Humma bara lite och gå vidare.

Det är ju övertydligt att det inte går att resonera sig fram till något med den människan. Så det är bara slöseri med tid, men framförallt med energi.
Låt olika myndigheter använda storsläggan.

Kompisar kommer ni ändå aldrig bli, bäst att ha så lite som möjligt att göra med han.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Idag hörde elaäkerhetsverket av sig

Verkar som ett platsbesök ligger i närtid.

Hursomhelst så tömmer vi lägenheten i helgen.

Har ställt mitt garage till förfogande. Inte rimligt att betala 2-3000 i månaden för förråd.

Pratat med juristen på hyresgästföreningen.

Imponerad av engagemanget
Han tar sig verkligen tid. Att förklara, att lyssna av 👍

Det är en djungel juridiskt men det finns öppningar för skadestånd samt annat.

Kommer inte skriva så mycket om den biten i nuläget. Dels av taktiska / strategiska skäl,

Dock så säger hyreslagen att om en lägenhet får nyttjandeförbud så upphör hyreskontraktet direkt.

Vilket i princip innebär att en hyresvärd behöver inte säga upp avtalet.

Hyresvärdens uppsägning tyder på att denna inte känner till regelverket

Det innebär också att hyresvärden kan begära avhysning av hyresgästen ( eller ja.. Det blir den tidigare hyresgästen ) omgående hos kronofogden.

Vi kommer inte att bjuda på en sådan situation därav tömmer vi lägenheten.

Likaså är det inte självklart att man deponerar hos länstyrelsen i en sådan här situation.

Ska få mer info om det snart.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vid en vräkning så är hyresvärden skyldig att ombesörja och bekosta magasinering av tillhörigheter som finns i lägenheten vid vräkningstillfället under 6 månader (tror jag det är).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
roland53 skrev:
Nedanstående artikel behandlar kanske inte just det som är D09:s problem men belyser att fastighetsägarens ansvar är långtgående...


[länk]
Intressant artikel

Idag började det trilla in mail.

Krav på att nyckeln ska tillbaka. En vecka sen bytes det lås.

Inga konstigheter med att nyckeln ska tillbaka.

Lägenheten inte flyttstädad.

Den var iofs inte flyttstädad vid inflyttning heller.

Han uppger att lägenheten numera är godkänd som kontor/ lager.

Han gnäller om en säng som slängdes i tillhörande container.

Visningen hölls av förra hyresgästen och denna påpekade att containern får nyttjas. Detta borde i mina ögon gälla eftersom hyresvärden har valt att använda sig av föregående hyresgäst.

Känns som det kommer bli en lång lista från hyresvärden som säkerligen önskar en nyrenoverad lokal av hyresgästen
 
Om ni har flyttat alla saker så kan ni bara be honom aldrig mer kontakta er gällande lokalen. Finns ingen anledning att prata med honom om ni inte ska samla information till någon tvist tex...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja. Den vägen känns mest rimlig.
 
Undvik att alls uttala dig om sakfrågan, dvs. argumentera inte om sängen, städningen osv. medge inga faktiska omständigheter alls.
Svara konsekvent att om han har ersättningsanspråk så bestrider du.
Är det verkligen konkreta krav på x kr ersättning för y så meddela att du anser dig ej ersättningsskyldig (helt utan vidare skäl) och behåll dokumentation på det.
Risken att han lär dra någon tvist till domstol bör vara obefintlig och inte ge anledning till oro.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D09
Räknenisse skrev:
Undvik att alls uttala dig om sakfrågan, dvs. argumentera inte om sängen, städningen osv. medge inga faktiska omständigheter alls.
Svara konsekvent att om han har ersättningsanspråk så bestrider du.
Är det verkligen konkreta krav på x kr ersättning för y så meddela att du anser dig ej ersättningsskyldig (helt utan vidare skäl) och behåll dokumentation på det.
Risken att han lär dra någon tvist till domstol bör vara obefintlig och inte ge anledning till oro.
Sant.

Bakgrundskontrollerade honom och det är min mening en tvättäkta rättshaverist.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D09
Sådär. Nyckeln tillbaka och meddelat att han ska lämna hyresgästen ifred fortsättningsvis
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D09
Verkar som hyresvärden gett sig..

Egentligen så är det väl tvärtom att det var hyresgästen som borde kräva men ibland är det bättre att bara gå vidare.

Socialen löste en lägenhet nu inom kort så den biten verkar lösa sig. 👍🏼

Då får man snart garaget tillbaka 😄👍

Däremot så fick jag info från elsäkerhetsverket och det måste vara den lamaste organisationen jag mött hittills. Räddningsverket var det stuns i men denna 😂

Man åkte aldrig ut och tittade utan nöjde sig med att det jag punktade upp som exempel som lekman åtgärdades.

" vi måste ju utgå från att folk pratar sanning "
( fungerar dåligt när man har med en mytoman att göra )

Ska lägga upp rapporterna från både Räddningsverket och elsäkerhetsverket när jag hunnit redigera bort personuppgifterna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Fast just Elsäkerhetsvetket har jag goda erfarenheter av. Vi hyrde ett år (när vi byggde vårt nya hus) ett radhus. När vi flyttade in så upptäckte vi en msssa konstigheter med hempulaf el.

Ringde på elektriker som kom o tittade. Han ringde Elsäkerhetsverket pga alla fel. Elsäkerhetsverket kom dagen efter och skrev ett föreläggande att om inte felen var åtgärdade inom tre veckor så skulle elen stängas av. Tre veckor måste anses som ett nästan blixtsnabbt beslut av en myndighet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.