Fick höra av en handlare att man ska "köra in" gräsklipparen då menade han att fylla på oljan köra 2-3 klippningar suga ur den byta olja för att minimera risken för järnspån som kan göra att motorn skär , och då gäller inga garantier ??
 
Det måste vara bättre att lossa oljepluggen under motorn så att oljan rinner ur och ev. spån följer med.:)
Har förövrigt aldrig hört talas om att man måste köra in gräsklipparmotorer , men då det inte sitter något oljefilter i dom så kan man ju offra sig varje vår och byta 6dl olja eller vad den nu rymmer.
 
Verkar som en bra ide att byta olja efter nån timme min Honda saknar plugg den lutar man när man byter olja.
 
Inte alla klippare som har oljeplugg undertill. Min har det inte. Jag får vända på den och hälla ut oljan genom påfyllningshålet.
 
Visst borde det väl finnas oljeplugg ???
Till och med biltemas klippare har det ..:p
Har faktiskt aldrig själv råkat ut för någon klippare som inte haft det , så hur tänkte tillverkaren då ?
 
Klipp Triumph med B&S Sprint 375... ingen oljeplugg!
 
Mindre enklare motorer har sällan plugg, istället ska motorn lutas åt de hållet som är närmast gräsmattan sett från oljelocket på motorn och därmed tömmas ur samma hål som man fyller på oljan.
 
Fanns en oljesug för en 100 kr man kunde köpa som verkade ok ......
 
Men det här med järnspån och att motorn skär pga det är de vanligt tro ??
 
qvintus4 skrev:
Men det här med järnspån och att motorn skär pga det är de vanligt tro ??
Nya motorer - nej.

Tippa i olja, starta o kör. Men byt gärna olja varje vår.
 
qvintus4 skrev:
Men det här med järnspån och att motorn skär pga det är de vanligt tro ??
Är oturen framme så har man fått ett exemplar som dom har glömt att rengöra eller som har dåliga toleranser på delarna.:confused:
Tror inte det är jättevanligt att någon motor skär ihop , men det kostar nästan ingenting att byta olja så det är väl bara bra att byta i förebyggande syfte.
Man brukar ju köra in nya bilmotorer också...och byta olja nästan direkt för att minimera riskerna att dom går sönder.
 
Redigerat:
Även om det skulle finnas spån i oljan, lär det göra noll skillnad att byta olja. De spån som följer med ut kanske är vackra för ögat, men det betyder ju inte att motorn är ren. Dessutom finns fortfarande själva skadan kvar, den följer inte med oljan ut :)
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
En gräsklipparmotor är så enkel att den nog går bra även med ganska stora skador. Det är ingen F1-motor...
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Då låter det mer som en garanti grej bara för att i fall.......
 
B&S 25 timmar mellan oljebyte enligt handboken plugg sitter i sidan av motor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.