Hej

Jag vill gärna hitta de vattenfyllda golvvärmeslingorna i ett av mina källar-rum. Golvet är av betong och ovanpå detta är det limmat en 5mm gummi/plastmatta för gym.

Då jag redan har Bosch 10.8v-maskiner ligger det nära till hands att snegla på scannern D-Tect 120, vilken går på samma batterier. Finns här någon som av egen erfarenhet kan bekräfta huruvida D-Tect 120 kan förväntas klara av att hitta mina slingor?

Alternativt - finns det någon annan scanner i samma prisklass (säg upp till 3000 kronor) som klarar jobbet som en dans?
 
Kan inte svara på din fråga men vet av erfarenhet att en riktig värmekamera gör det där jobbet hur enkelt som helst.
Hyr en sådan några timmar och du är klar!
 
Finns även att köpa som tillbehör till smartphone för en kostnad som inte är jättehög.
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Tack Vectrex och hempularen.

Talade just med Cramo som hyr ut storebrorsan D-Tect 150 för 187+moms per dygn. Jag tror jag skall prova med en sådan innan jag ger mig på värmekameran, vilken kostade 750+moms att hyra. Förhoppningsvis räcker det.
 
Stäng värmen innan och brassa på max kvällen före eller så. Bara ett tips jag läst, inte testat själv
 
Häromkring kan man låna en FLIR-värmekamera gratis från kommunens energirådgivning. Kanske kan vara värt att kolla upp, om ditt problem nu inte var en förevändning för att köpa en ny BOSCH-leksak :D
 
@mexitegel - Jag inser att det här låter konstigt, men just i det här specifika fallet har jag egentligen inte lust att lägga ut pengarna på leksaken. Det här är faktiskt ett genuint behov av att lösa ett problem.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur gick det - hyrde du en kamera till slut?
 
Jag beställde faktiskt en FLIR One för £199 till min iPhone. Den borde komma idag om Amazon gör vad de lovat!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tror jag du gjorde rätt i. Har vid ett par tillfällen försökt använda en D-Tect 150, helt utan framgång. Har då försökt hitta vattenrör (kopparrör) samt VP-rör med spänningsatt kabel i. Har i båda fallen gissat bättre än vad maskinen lyckats tala om för mig. Skulle nästan dra mig till att säga att den är värdelös, åtminstone i lättbetong- och betonghålstensväggar.
 
Har precis provkört FLIRen. Den hittar utan problem vattenburen golvvärme i ett betonggolv. Det återstår dock att se om det funkar i mitt gym där det ligger en gummimatta (ca 4mm) ovanpå betonggolvet. Jag misstänker att den bidrar till att sprida ut värmen över betongen så jag får nog kyla ned rummet ordentligt innan för att det skall ha en chans att fungera.

Det kan inom parentes noteras att det inte alls är lika lätt att använda FLIRen för att hitta vattenburen golvvärme under trägolv. Det går nog om man kyler ned rummet och sedan öser på värmen för fullt, men det är inte lika klockrent som ett naket betonggolv.
 
Så gärna!

Värmeslingor i betonggolv:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av sönerna i köket:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista bilden tog jag med för att visa hur FLIR One kombinerar värmebilden med bilden från dess vanliga kamera och som resultat ger en värmebild med riktiga konturer. Riktigt användbart om ni frågar mig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gammal tråd men bumpar för att komma med min dagsfärska erfarenhet.

Jag ska borra i betonggolvet i pannrummet. Lite oklart exakt var radiatorrören är ingjutna och det ville jag såklart ha reda på.

Testade först Bosch D-tect 150. Det funkade inte bra alls. Golvet är ett målat betonggolv som jag tills idag har betraktat som slätt. Några minimala skillnader i ytan, någon jätteliten grop, någon spackling som vinklade golvet någon mm eller så, gjorde att jag hela tiden fick läsfel och meddelande om att jag måste rulla med alla fyra hjul med jämnt tryck. Det blev så svårarbetat att det inte blev någon resultat över huvud taget. Man måste ju rulla minst 10 cm innan det börjar läsa av och 40 cm för att det ska vara som mest tillförlitligt. Kanske den funkar bättre på helt släta gipsväggar?

Jag hyrde också en Flir värmekamera till min Androidtelefon. Den var väldigt lättanvänd och gjorde jobbet utan en massa frustration från min sida. Nu när jag ändå har den hemma tänker jag undersöka hela huset för att hitta ev vattenläckor, kallras osv.

Så var det med det. Välj Flir:en!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.