Har läst i forumet att många förespråkar honda motor i stället för B&S motor står i valet kvalet gräsklippare med antingen eller , sen kommer då valet att köpa en bra priset ligger på en 4000-6000 kr den ska ha drivning klara av bra i högt gräs , har kikat på två märken och det är MTD eller TORO båda har honda motorer .

Vad tror ni ?? finn det alternativ , hondas egna är väldigt dyra och billigaste med drivning klippo är uppe i över 6000 kr
 
Jag tror att man ska resonera i termer av att en bra Briggs&Prutton är en väldigt bra motor som kommer hålla hur länge som helst. Hondans största fördel är att den ger lite feelgood medan man klipper. Förutom att den alltid startar och går som en klocka då...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
aha tack för det , då är valet en då enklare när man har minst två val av motorer
 
Tittar just nu på två alternativ just nu
Nr 1 Gräsklippare AL-KO Highline 525 VS bra dåligt osv ??
NR: 2 Gräsklippare Stiga Multiclip Plus 50 SE B

Båda med B&S motor och ca 3,5 hk det som talar för al-ko är själva kåpan som verkar vara bättre för riktigt högt gräs har kollat lite klipp på tester också, stora bakhjul har erfarenheten att gräsklippare med det är jätte bra på kuperad tomt . det som tala för stiga är att man känner till märket mer . ja lite åsikter tack kanske alternativ gräsklippare med märkes motorer och gärna kring 3,5 hk eller mer och ej över 6000 kr
 
Mina B&S har inte hållit evigt. Den första blev en totalhaveri efter 6-8 år, den andra ville ha en ny förgasare efter 4 år. Lite amerikansk billigkonstruktion. Räkna med att du behöver en hylsnyckelsats med tumstorlekar.
 
Honda alla dagar i veckan...
 
Hondamotorn är fantastiskt tyst och välbalanserad och ger definitivt feelgoodkänsla. Startar alltid för mig på direkten, givetvis laddad med alkylatbensin. B&S gör sig jobb också och startar pålitligt, igen med alkylatbensin. Jag kan ju inte låta bli att fundera på hur B&S-motorn är konstruerad. Den känns ju antibalanserad jämfört med Hondan.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Antibalanserad. Bra där. Har en Snöslunga med motor från Tecumseh. Där kan man snacka om antibalanserad. Seismografen i Uppsala noterar varje gång jag drar igång den.
 
Vilka gräsklippare har honda motor ?? Bör inte kosta mer än 6000 kr
Såg att MTD har , tror att toro har sen honda själva men då är dom ganska dyra , klippo men dom är för dyra jag måste ha självgående och klippo är uppe då i närmare 7000 kr
 
Har både B&S i ålder mellan 20 och 30 år gamla samt en nyare honda. Hondan går väldigt fint och B&S motorerna verkar oförstörbara. En 4kh B&S med fast kniv är inga problem att klippa sly med om man har bra grepp med skorna :)

Däremot vill jag dra en lans för klippo som har chassi i aluminium och därför inte rostar. Har sett otaliga stiga där kåpan varit sönderrostad långt innan B&S motorn givit upp.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
ja då får man titta på både och :)
 
Att just förgasare gick sönder hände när det började komma etanol i bensinen och B&S plastförgasare då inte tålde etanol...
 
Ingen som har erfarenheter av Al-Ko gräsklippare eller MTD Gräsklippare ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.