Hej
jag ska köpa hus i mitten på februari .
I mitt kontrakt står det att jag ska ta över bränslelager till markandspris.
Då jag skrev på sa dom att där var lite kvar och frågade om jag skulle fortsätta med olja. jag svarade nej att jag skulle sätta in en pelletspanna direkt och var glad om dom kunde hålla så där inte var så mycket olja kvar.
då jag var där ute i dag så hade dom fyllt på 1,2 m3 och hade totalt 1.5 m3

Nu till min fråga vad är gällande dagspris är det vad det är värt i praktiken dvs om jag säljer den då man får 5 kr liten från en uppköpare eller det är vad det skulle kosta att skaffa nytt cirka 10 kr liten ??
Blev lite irriterad när jag upptäckte detta

Handla trots allt om om lie pengar

HAde sebbe
 
Man brukar räkna dagspris enl min mäklare. Hade uppe ett liknande problem med honom för ett tag sedan. Men du kanske inte byter till pellets direkt och har då användning för oljan?
 
jo det blir väl att köra tills det blir vamt ute och sedan sälja det som är kvar och byta till pelletsen direkt
Ja får väl ta denna kostnaden men dom lär få en syrlig kommentar

Tack för hjälpen
 
ja det bästa är väl att använda upp det
fördelen då är det "tar slut" när det är varmt ute vilket är en fördel om man ska bytta panna etc och kanske får klara sig utan väme och varm vatten några dagar .

Finns det någon "villaolja börs" som man kan se vad den ligger i eller ska jag snoka upp det billigaste företaget och hävda det ??
 
Även om ni pratat om att inte fylla på tanken verkar det som om säljaren tagit hänsyn till detta men ändå inte velat överlämna ett hus med tom tank. Samtidigt flyttar de väl inte ut förrän om en månad? Risken skulle annars bli att ni, vid inflyttningen, på direkten skulle få värmeproblem.

Säljaren tycks ha fyllt på minsta möjliga volym utan att få den extra utkörningsavgiften. Man får krasst räkna med att bottenskrapet på något hundratal liter olja är smutsigt och lätt skulle kunna sättas igen i frammatningen till pannan. En oljetank ska aldrig köras slut, framför allt om det inte varit någon tankrengöring på senare år.

De hinner antagligen köra ner inneliggande lager innan den nya värmeanläggningblivit installerad. Bottenskrapet lär du knappast kunna sälja utan att först ha rensat detta. Du kan ju försöka deala med slamsugningen/den som tömmer tanken om att slippa betalningen för tömning och borttransport ...

Du ska naturligtvis inte betala för mer än vad som finns kvar vid övertagandet. Det kommer troligen inte röra sig om mer än knappt 1/2 kbm. Det är kutym att i kontraktet finns klausul om inneliggande lager.

När jag köpte mitt senaste gamla hus, för ganska många år sedan, var säljarens inflyttningspresent till mig, när jag fick nycklarna till huset, beskedet att tanken dagen innan tankats full ... Snygg försäljning  :) - Då kostade oljan 3.000/kbm men det var mycket pengar på den tiden och jag klarade mig över ett år innan första tankningen.
 
ja nur när man har fått lite mer synvinklar så är det ju inte så farligt . lär ju bara handla om ett par tusen extra i längden .

Tack för synpunkterna och måste säga att fått en bra första tråd här

HAde bra
 
När jag köpte mitt senaste gamla hus, för ganska många år sedan, var säljarens inflyttningspresent till mig, när jag fick nycklarna till huset, beskedet att tanken dagen innan tankats full ... Snygg försäljning - Då kostade oljan 3.000/kbm men det var mycket pengar på den tiden och jag klarade mig över ett år innan första tankningen.
Förr var det kutym att lämna huset med full oljetank utan kostnad för de nya ägarna...
 
wertok - helt riktigt. Grundar sig väl på den tiden det var vedeldning och flyttningar ofta skedde på hösten (1 oktober?) då det inte fanns möjlighet för nykomna att fixa ved för vintern.
 
Helt OT men Yonna varför skedde flyttningar ofta på hösten förr?
 
co - du får plocka fram dina gamla historieböcker om folk på landet som jobbade för storgodsen  ;) - anställningstiden låg på 1 år fr o m, vad jag minner mig, 1 oktober. De anställda flyttade från/till torp & smågårdar där den som lämnade såg till att bränslelager fanns inför den kommande vintern. Kutymen levde kvar när folkflyttningen skedde in till storstäderna och då man fortfarande eldade med ved, sedan blev det koks och så olja.

Arbetsflyttningen per 1 oktober låg kvar inom väldigt många yrken - ända 'ner' till husjungfrurna i stan som också anställdes på 1 år. Läs tex Lo-Johanssonböckerna eller annan arbetarlitteratur från 30-40-talet - finns många goda böcker där flyttningarna beskrivs och att landsvägarna vid tiden fylldes av flyttlass.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.