Hej

Något frågor om spindlar i vårt nybyggda hus;
1. Flyttade in i september och såg inga spindlar förrän för någon månad sedan då vi dödar ca 1 i veckan - var kommer de ifrån? Vi vädrar knappt just nu.
2. I ett av badrummen har vi dödat 3 st. Det rummet är långt ifrån de dörrar vi öppnar. Hur kommer de in där?
3. Idag var jag inne i mitt sovrum flera gånger på kort tid och helt plötsligt se jag en död spindel på parketten som ser "gammal" ut och då jag ska plocka upp den är den som "aska" - vad är detta för fenomen?
4. Ibland dyker det upp döda spindlar mitt i golvet - hur förklara man det?

Huset är ca 6 mån gammal i vit puts och spindlarna syns typ alltid i entré hallen och stora badrummet.

Tips för att hitta var de kommer ifrån? Sam svar på mina frågor.

Tack på förhand.
 
david7777 skrev:
Hej

Något frågor om spindlar i vårt nybyggda hus;
1. Flyttade in i september och såg inga spindlar förrän för någon månad sedan då vi dödar ca 1 i veckan - var kommer de ifrån? Vi vädrar knappt just nu.
2. I ett av badrummen har vi dödat 3 st. Det rummet är långt ifrån de dörrar vi öppnar. Hur kommer de in där?
Vi hade samma problem i vårt radhus, dock ej nybyggt. Troligtvis kom de in genom ventilationen. De gillar ju fukt så det kan också vara så att de helt enkelt traskar mot badrummet och det är därför ni påträffar dem just där.
 
Var de kommer ifrån är ju svårt att säga sådär på rak arm. En variant kan vara att de tar sig in via ventilationen.

Vi har rätt gott om spindlar, men så bor vi i ett 100+ år gammalt hus med råkällare. Jag ser spindlarna som något positivt eftersom de käkar andra insekter, och i övrigt inte ställer till med så mycket :)

Dock, gott om spindlar kan ju tyda på att det finns gott om andra insekter också. Ty, där det finns spindlar finns det mat ;)
Sedan gillar de ofta fukt, varför man som regel hittar dem i just källare, tvättutrymmen, uthus osv.

I ett nybyggt hus borde det inte komma in spindlar, tycker jag. Det borde vara torrt och ventilation etc borde ha filter m.m. som stoppar dem.
 
david7777 skrev:
Hej
2. I ett av badrummen har vi dödat 3 st. Det rummet är långt ifrån de dörrar vi öppnar. Hur kommer de in där?
Jag dödar inte spindlar. I stället fångar jag dem med en handduk och släpper sedan ut dem. Det är lätt gjort. Jag ser dem som nyttiga djur.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Öppna fönster och dörrar ger spindlar inomhus.
Uterum är säkert också ett bra spindelställe.
Har ni husdjur (utöver spindlarna då :)) så kan de kanske hjälpa spindlarna in?
 
david7777 skrev:
Hej

Något frågor om spindlar i vårt nybyggda hus;
1. Flyttade in i september och såg inga spindlar förrän för någon månad sedan då vi dödar ca 1 i veckan - var kommer de ifrån? Vi vädrar knappt just nu.
Spindlar kan ta sig in via mycket små öppningar. Det är inte alls så att de behöver fri bredd som motsvarar diametern på deras utbredda ben, utan den kan så att säga skicka igenom frambenen rakt framåt och bakbenen rakt bakåt. Det betyder att det räcker med en passage som är obetydligt bredare än själva kroppen. Vi ser detta ganska ofta när vi kollar på TV. Den vägg som TVn sitter på består av v-faspanel och under fönsterbrädan sitter det en list. Denna list ger ett antal små hål mellan varje panelplanka och där lyckas förvånansvärt stora spindlar krångla sig ut.

david7777 skrev:
2. I ett av badrummen har vi dödat 3 st. Det rummet är långt ifrån de dörrar vi öppnar. Hur kommer de in där?
Som skrivits gillar spindlar fukt, så det är inte så konstigt att de hittas i badrum. Hur de kommer dit går ju inte att svara säkert på, men samma gäller som redan skrivits.

david7777 skrev:
3. Idag var jag inne i mitt sovrum flera gånger på kort tid och helt plötsligt se jag en död spindel på parketten som ser "gammal" ut och då jag ska plocka upp den är den som "aska" - vad är detta för fenomen?
Kan det varit ett ömsat skal?


david7777 skrev:
4. Ibland dyker det upp döda spindlar mitt i golvet - hur förklara man det?
Spindlar dör lite varstans. De torkar ut när de dör och blir då väldigt lätta med ganska stort "vindfång". Kanske har de dött under en möbel och blåses sedan ut mitt på golvet av något drag?

En sak som är bra att veta som husägare: varje vår och varje höst är det en kortare period där det är mycket mer spindlar inomhus än annars. På våren handlar det om att hanarna är ute på friarstråt, de letar efter villiga honor helt enkelt. På hösten söker de sig inomhus när temperaturen ute faller. Mellan dessa två perioder ser vi ganska få spindlar.

Jag tycker inte man ska döda spindlarna. Som redan skrivits är de riktiga nyttodjur som tar hand om andra otrevligare insekter. Personligen avskyr jag spindlar, men har helt slutat döda dem. Istället skaffade vi en sån här: http://www.zingland.se/spindelfangare Den ser ganska fånig ut men fungerar utmärkt! Man fångar spindeln på icke otrevligt avstånd och bär ut den oskadd i trädgården.
 
Hej

Tack för svaren. Vi har torrt hemma och nybyggt tätt hus så det finns inte så många ställen att ta sig in på. Hur kollar man ventilationen? Hur svårt är det att sätta in nät och ska man ha det? Tänker på att det kan samlas damm etc?
 
BirgitS
Ha lite is i magen för om det inte finns något för spindlarna att äta kommer de att dö ut av sig själva, sen kan de ha kommit in i september och tillbringat vintern i dvala.
 
Jag håller med BirgitS, sitt lugn i båten. Spindlar finns överallt och går inte att bli av med till 100%, hur mycket man än tätar och håller på. Om huset är så torrt som du säger kommer ni ha väldigt få spindlar, de kräver nämligen fuktig miljö, men under vissa tider kommer ni ändå se dem...så är det att bo i vårt klimat och i hus. Fast inte ens i lägenheter är man säker från spindlar.
 
Ligger spindlar i dvala? Alltså kommit in i höst under byggtiden och vaknat nu? Och vart fan gömmer de sig? :)
 
I princip alla spindlar hör hemma utomhus och eftersom de är växelvarma ligger de i dvala när det är för kallt. Inomhus kan de dock fortsätta vara aktiva året om. De gömmer sig överallt där de får plats och är skyddade.

Vill du helt slippa spindlar får du flytta till Arktis/Antarktis eller något annat ställe som är snö/istäckt året om. Det är de enda platser som saknar spindlar.
 
BirgitS
Vad för sorts spindel är det, jag menar inte exakt men storlek, gör nät etc?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spindlar

Spindlar kan komma in med skor och kläder också. Men att hitta en levande spindel i veckan är ju ingenting.
 
Hur kollar man att Ventilation har nät? Svårt att sätta dit eget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.