Vi har i dagsläget ett tegelhus som kommer putsas. Detta hus ska kompletteras med två tillbyggnader. En stor på drygt 100kvm där vi lutar åt prefab i betong och en mindre om ca 10kvm där vi är lite osäkra på vilket material vi bör välja. Fasaden kommer även här bli i puts.

Den mindre tillbyggnaden har lite konstiga vinklar och vrår (för att passa in i det gamla huset) och vi funderar därför på om det kanske är enklare att bygga med ngn form av trästomme och sedan puts på det?

Hur hade ni gjort? Vilka alternativ finns om man väljer trästomme? Fördelar och nackdelar?

(Prefab leverantörer vill inte leverera till den lilla byggnaden just pga dess vinklar och vrår, svårt att få rätt om det inte platsbyggs)
 
Ingen som vet?
 
Konstruktionsmässigt kan jag inte se något problem att bygga med trästomme. Det är ju en vanlig lösning med puts på (välj dock inte enstegstätat men det är väl självklart i dessa dagar). Den enda nackdelen är väl att det blir lite mindre "gediget" men det är ju inget som syns.
 
Alternativet är väl då att mura upp på plats med iso/lecablock.

Jag hade tyckt det känns bättre. För mig personligen ska trästomme ha träfasad och stenstomme ska ha puts eller tegel.

Men som f91jsw säger, det går ju.
 
Håller helt med nimhed, jag gillar inte oärlig design, dvs material och konstruktioner som estetiskt försöker framstå som något finare eller värdefullare än de i verkligheten är. Dieter Rams uttryckte det väl i sin sjätte princip för vad som utgör god design:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Rams
 
Har du något förslag på var jag kan hitta "fasadplattor" till en trästomme att putsa på?
 
Vi var inne på leca från början men funderar nu på om det kanske blir för avancerat för oss. Mannen kan mura så det är inte det som är problemet utan det är just alla vinklar och vrår.

Om man tittar på hallen uppifrån så kommer den bli som ett L som ligger utanpå huset. Detta då halva huset är 6 meter brett och andra halvan är 7 meter brett.

Utöver det så har huset två olika takhöjder som hallen ska anpassas till :|

11698751_10153551719273953_7524211729565366303_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11700660_10153551716833953_6991215346367987016_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag glömde lägga till att hallen kommer ha en dörr + två fönster samt att vi ska ha ett pulpettak (tror jag det heter) för att klara av nivåskillnaderna på taket

Ett sådant här tak alltså
87476a8dd2efde8d21b505fe7bc30fbfecdec2a3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • d2915cf6dd579e7440e0b1afb9c930cd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något jag tycker är vackert till putsad fasad är cederträ! Det bryter av vackert! Typ som på bilden här

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
kolla på frigolit som man fyller med betong...klossar som sätts ihop och som du putsar direkt utanpå....du bygger direkt från frostfritt djup och färdig dränering till färdig höjd 1 bjälklag i taget...isolering på plats och innervägg skruvas direkt
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.