Behöver lite hjälp i vår trapplanering. Vi ska ha en trappa med 2 steg som skall vara mellan vår hall och vårt tillbyggda kök/vardagsrum. Nivåskillnaden blir ca 26cm fördelat på två steg men frågan är vilket stehdjup vi ska ha... Jag kan trappformeln men vill nu ha tips på liknande trappor. Någon som har? Vad känns bra? Trappan blir ca 2,5 bred så den kommer även att fungera att möblera (typ blommor osv). Tack på förhand!
 
Har inga tips angående just det, men om jag hade utrymme för en 2,5 m bred trappa skulle jag göra en någon meter av det till en ramp. Just för om man har (eller kommer få) vänner/anhöriga med fysiska funktionshinder. Sedan blir det en utmärkt bilbana också för små och stora barn. ;)
 
Tack för tipset. Vi kommer att ha en ramp som går att lägga dit då det krävs för bygglovet. Öppningen mellan rummen är 2.5m så trappan blir hela öppningens bredd😀
 
Är de tillräckligt hållfasta för exempelvis en permobil (de väger typ 130 kg bara de)? Bara nyfiken. :)
 
Nix. Men vi finner det onödigt då det är två trappor upp till vår entré. Så en permobil kommer ändå inte in. Däremot kommer det att funka för rullstol att ta sig runt i huset.
 
Bygg en permanent passage för robotdammsugaren.

Kanske göra hela trappan till en ramp?
 
BirgitS
En ramp som är två trappsteg hög och som en rullstolsburen person ska kunna ta sig upp för själv blir väl kring två meter lång och tar därmed rejält med utrymme, kan ju vara lite opraktiskt att göra om hela trappan till det.
 
BirgitS skrev:
En ramp som är två trappsteg hög och som en rullstolsburen person ska kunna ta sig upp för själv blir väl kring två meter lång och tar därmed rejält med utrymme, kan ju vara lite opraktiskt att göra om hela trappan till det.
Nej, så lång behöver den inte vara, kanske typ dubbelt så lång som trappan om personen ska rulla upp för egen maskin alt elrullstolens.
Men en ramp kan även ha samma vinkel som trappan, det sliter mindre på trappan samt stolen att få hjälp upp för en sådan, det är mindre risk för olyckor dessutom än när man trappklättrar.
 
BirgitS
MissAnpassad skrev:
Nej, så lång behöver den inte vara, kanske typ dubbelt så lång som trappan om personen ska rulla upp för egen maskin alt elrullstolens.
Men en ramp kan även ha samma vinkel som trappan, det sliter mindre på trappan samt stolen att få hjälp upp för en sådan, det är mindre risk för olyckor dessutom än när man trappklättrar.
Min mamma satt i rullstol de sista åren och bostaden anpassades av kommunen bland annat med ramper. De utgick från detta:
Enligt Svensk Byggnorm finns det två regler som måste följas. För det första får man som brantast bygga en ramp där längden är 12 x höjden, rekommenderat är 20 x höjden.
http://www.feal.se/sv/modul-och-systemramper/modul-och-systemramper.php

Sen är det möjligt att det ställs andra krav för ett bygglov, men i praktiken är det något sånt som behövs om en rullstolsburen person ska klara sig själv eller en gammal make ska orka skjuta rullstolen uppför.
 
En permanent ramp är inte aktuellt av den anledning Birgit S skriver. Ska du följa regelverket så blir den ca 3m. Och regelverket måste du följa för att få godkänd slutbesiktning. Lutningen får vara max 1:12.
 
Såg ditt svar efter jag skrivit mitt😀 Men du har helt rätt o det ska följas vid nybygge. Kanske går att komma undan vid befintligt.
 
BirgitS skrev:
Min mamma satt i rullstol de sista åren och bostaden anpassades av kommunen bland annat med ramper. De utgick från detta:

[länk]

Sen är det möjligt att det ställs andra krav för ett bygglov, men i praktiken är det något sånt som behövs om en rullstolsburen person ska klara sig själv eller en gammal make ska orka skjuta rullstolen uppför.
Det är skillnad för om det är för permanentboende än för besök. I Sthlm hittar du knappast 2 meter långa ramper ut på trottoarerna för tillgängligheten in i butikerna.
Det där är dessutom utomhusramper för bostäder, där måste man ta hänsyn även till väderleksförhållandena, det blir ju halt i det här landet.
 
BirgitS
MissAnpassad skrev:
Det är skillnad för om det är för permanentboende än för besök. I Sthlm hittar du knappast 2 meter långa ramper ut på trottoarerna för tillgängligheten in i butikerna.
Det där är dessutom utomhusramper för bostäder, där måste man ta hänsyn även till väderleksförhållandena, det blir ju halt i det här landet.
De utgick från samma regel när de gjorde en ramp för att det skulle gå att komma in i badrummet vars golv var ca 10 cm högre än korridoren utanför
 
BirgitS skrev:
De utgick från samma regel när de gjorde en ramp för att det skulle gå att komma in i badrummet vars golv var ca 10 cm högre än korridoren utanför
Fortfarande permanentboende.
 
Osäker på vad du menar Missanpassad men vi bygger permanentboende och då gäller dessa regler som Birgit skriver om, för att bygga en ramp. Vi måste ha ramp vid slutbesiktning men sen kan vi ju ta bort den...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.