Hej!

Vi har en utbyggnadsdel som har ett plåttak där det ibland har kommit in några droppar vatten när snön har smält. Var uppe på taket idag och det är fäst med den typen av "hatt-spik" eller vad man ska kalla det. En del har åkt upp lite vilket kanske är anledningen till läckaget. Tänkte att det skulle vara skruvat och man kunde lätta på skruven och trycka in nån tätningsmässa och sen dra igen.skruven men det verkar svårt nu. Vad tycker ni att man ska göra? Se bild...

Fil 000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som gammal klockspik
 
Ersätt med farmarskruv janske? :)
 
Ruuuben skrev:
Ersätt med farmarskruv janske? :)
Du menar, dra ut dem, i med tätningsmassa och skruva i farmarskruv? Det kanske är en bra idé. Det är inte så kollosalt mycket spik som ska ur. Typ 150-200st skulle jag gissa.
 
Har du kollat så det inte bara var kondensvatten? Inte ovanligt.
 
Att dra ut dessa spikar kan vara lättare sagt en gjort.
Prova slå ner dom som åkt upp kanske är ett alternativ.
Eller ta av skallen och skruva skruv i hålet om det går att tvinga när spiken sitter kvar utan skalle.
 
Är förmodligen ett aluminiumtak om det sitter med klockspik (också av aluminium). Sådan spik drar man inte ut. Den är försedd med hullingar, och det enda som händer är att den mjuka aluminiumplåten blir skrot.

Vi har ett likadant aluminiumplåttak med klockspik. Mig veterligt finns det inget man kan göra. Aluminiumen rör kraftigt på sig av kyla/värme, och måste kunna göra det. Ska man få spikarna att sitta bättre så får man slå ner dem långt, och då bucklar man plåten, med påföljd att det blir som ett badkar runt spiken, vilket leder till mer läckage.

Du kan ju pröva att trycka in något tätgugg runt varje spik.

Annars tror jag det är att acceptera läget eller byta tak som gäller.
 
Är ju nästan säkert plåt och inte aluminium men.
 
Är det ingen takpapp under plåten? Det borde det väl vara..?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.