Alla gubbar i släkten påstår att det inte är någon idé att köpa en spikpistol. "-Det är bara skit. Hyr en om du vill ha något som fungerar!" sägs det. Men vi ska bygga under flera år och det känns inte som hållbart att hyra varje helg i flera år. Är det någon som har köpt spikpistol och använt den som vet om det är vettigt att köpa eller inte?

(tänkte köpa för ca 2 000 kr på ClasseO eller Biltema)
 
Köpte precis 2 beg. spikpistol med kompressor för 8.000. Då är det en riktig spikpistol (Senco) och inget "skräp". Provade faktiskt Biltemas först men den höll för en spik sen jammade slagstiftet fast >:( Var säkert ett måndagsexemplar men det finns inget värre än dåliga verktyg!

Jag har använt spikpistol i husbyggen många gånger och det är helt överlägset. Det spar underarmar/axlar och tummen ;D. Spiken är visserligen lite dyrare men det tjänar du lätt igen i ökad produktivitet! Att hävda annat är ren inkompetens alt. avundsjuka...

Dessutom om du köper en riktigt märke så kan du lätt sälja pikkan efter avslutat bygge och då har du "hyrt" den för kanske 1:-/dag :D
 
Jag köpte spikpistolen på biltema och det fungerar jätte bra ;D
vi använder den hela tiden, men vi har kopplat en slang med olja för att det inte ska fastna.

Har redan hunnit med hela övervåningen och inga problem, den har inte fastnat någon gång. Vi kanske hade tur och fick ett bra exemplar. ;D ;D
 
Hur stora spik kan man skjuta med en billig pistol? Lämpar den sig för montage av träfasad? 4tumspik i reglar?

Upplys mig, har aldrig hållt i en spikpicka, än mindre använt en.
 
MathiasS skrev:
Hur stora spik kan man skjuta med en billig pistol? Lämpar den sig för montage av träfasad? 4tumspik i reglar?

Upplys mig, har aldrig hållt i en spikpicka, än mindre använt en.
Med den vi köpte på biltema för 2000kr kan du ha 50(mindre), 75(mellan) och 90 (långa) spikar.

Vi har använt den för att regla tjocka reglar och det fungerar jätte bra 8) 8)


 
Hur stor kompressor har ni till er spikpistol? Och har ni den stora spikpistolen som kan spika i balkar eller den mindre? Vilken är mest användbar? Kan man använda den större även till mindre arbeten för den drog from 60 mm spik?

/Stugbyggarn
 
Den jag köpte är Proffsen som kostar 1995kr.
Lämplig för spikning av regelstommar, bjälkar, takstolar m.m. Driftsäker, hög slagkraft samt välbalanserad. Försedd med rakt magasin för trådspik i längderna 65-90 mm. Magasinets kapacitet: 70-105 spikar. Utrustad med säkerhetsspärr. Luftförbrukning ca. 200 l/min. Vikt 3,7 kg.

Den klarar även spik i 50 längd.

Kompressorn på 24 liters och en Dimsmörjare 49kr.
Monteras på verktygets slanganslutning för kontinuerlig smörjning under arbetets gång.
 
De flesta större spikstoler tar 4" d.v.s. 90 m.m. För att kompensera den något kortare längden finns spikarna med ett pålagt lim som smälter när de sjkuter in spiken i materialet.

Finns dock pikkor (min) som även tar riktig 4" och även större än detta men för oss vanliga byggare/snickare är det inte så ofta som vi använder 5". Dessutom är det ju lite macho att dunka in stora spik med hammarn ;D

Du behöver ingen värstingkompressor, det som händer när du skjuter mycket (typ råspont) är att du får vänta på att trycket jobbas upp emellanåt. Då hinner du precis ladda om och vila armen. Pikkan är rätt tung, typ 4 kg laddad och klar 8)

Att skjuta panel är också ypperligt med spikpistol, då går det bra med en mindre modell. Du får helt perfekta islagsmärken. Aldrig mer några missade(fula) hammarslag ;)
 
"Sista" tipsen angående spikpistol:

1) Se till att få tag på en modell där du sedan kan köpa (billig) spik samt att det finns ett vettigt sortiment. Det går oftast inte att blanda spik mellan olika märken. Det skiljer både i vinkeln/huvudet/bandningen på spiken!

2) Nu har vi mest pratat om att skjuta upp regelstomme/panel med pikkan. Överväg allvarligt också att åtminstonde hyra en pappspikpistol den dag då du skall pappa taket. Om du har byggt ett "riktigt"tak med råspont förstås ;)

3) Att skjuta lister/socklar går också väldigt bra med en mindre dyckertmodell! Det blir bara ett väldigt lite hål som knappt märks. Den seriösa spacklar/målar förstås även detta ;)
 
Att skjuta panel är också ypperligt med spikpistol, då går det bra med en mindre modell.
Rekommendation på modell? Detta är en djungel för en nybörjare.
 
Fortsätter med en till fråga medans jag ändå håller på....

Jag måste erkänna att jag är väldigt svag för Hiltis produkter men som jag förstått så är alla deras pistoler för typ betong och liknande, någon som kan reda ut detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.